2018-11-09, 14:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ni kan ha rätt i detta. Jag irriterar mig när jag läser allt snyftande och uttrycker mig lite grovt.

Jag ser inte hur i helsike vi ska kunna hjälpa den här människan dock, och givet hur in i helvete mycket det redan lär ha kostat, så ser jag inte nyttan med det heller.
Då är ju frågan vad vi ska göra? Låta henne leva i misär, låta henne utsättas för sexuella övergrepp och misshandel, låta henne fortsätta lida? Kan du ens föreställa dig hennes helvete?
Och det finns många som hon.

Vi har skapat ett otroligt hårt samhälle med höga krav och en massa måsten, märkliga skönhetsideal och annat som alla inte når upp till. Mobbning, utanförskap och dåliga föräldrar (en del som själva missbrukar eller våldför sig på sina barn) skapar nya förövare och så fortsätter spiralen.
Citera
2018-11-09, 14:36
Medlem
Inlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hon skulle behöva en Ibogain-kur någon annanstans i välden.

Vad är Ibogain?

Skönt att läsa alla insiktsfulla kommentarer som kommit nu i slutet av tråden!

Ni som inte kan förstå Sannes extrema ångest/eller ens tror på den, försök att föreställa er den värsta tänkbara fysiska smärta som kan finnas. Föreställ er känslan av att bli flådd levande t e x. Tänk er sen att det fanns något inom räckhåll som kunde få det hemska att upphöra. Skulle ni själva kunna motstå frestelsen att ta det då?

Så extrem ångest kan människor även ha p. g. a. psykisk sjukdom utan drogmissbruk. Sannes missbruk verkade ju ha börjat med lugnande mediciner som hon tog för att döva en extrem ångest.
Citera
2018-11-09, 14:39
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det där med att skickas ut nästa dag har jag själv upplevt flera gånger. Det är alltid ett jävla tryck och de måste prioritera. Man får massa mediciner och psykosen släpper varvid det akuta vårdbehovet försvinner. Sen kan ju missbruk vara en anledning till att man skrivs ut eller att de inte vill ta emot en. Har man t.ex. promille körs man istället till TNE. Jag har också fått mitt LPT hävt då en tjej fixade in Sub på avdelningen och personalen märkte att jag var bäng. Gott att man lagt denna skiten bakom sig men jag känner verkligen igen det mesta i programmet. Du avgiftas och när du skrivs ut hänvisas du till diverse akutboenden där knarket flödar. De som reser sig är oftast de som är mentalt starka och vill ur skiten samt har ett stort socialt nätverk.

Då kanske du också var en extra-besvärlig patient?

Det är skillnad på folk och folk som möts inom vården, skola och socialtjänst.

Svarte Petter vill ingen att ha och göra med? Och så skyller man på strukturfel?

I Botkyrka skiter socialtjänsten i barn som far illa i familjer, trots att barnen lever i misär och dras in i kriminalitet. Det är helt enkelt för tunga ärenden (skrev DN om i våras). Skolor gör orosanmälningar gång på gång och socialtjänsten låter det bara vara.

Barn som har komplicerade neuropsykiatriska diagnoser portas så pass till skolor, så de blir hemmasittare. Ingen vill ha och göra med Svarte Petter.

På samma sätt släpper antagligen psykvården folk om det blir för besvärligt?

Men mamman har rätt i Opinion Live. Den slutna psykvårdsavdelningen erbjuder ingen som helst kontakt med psykolog eller psykiatriker. Det finns överhuvudtaget inget "omhändertagande" i den miljön, förutom lägre begåvade skötare som kan vara lite pratsugna med patienterna.
Miljön är dessutom fängelselik och väldigt otrivsam. Det är ren förvaring. Varken folk med enklare eller grövre problematik fångas upp av någon vård där.
Citera
2018-11-09, 15:08
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker för övrigt jag känner igen Sanne från T-banan, där hon tiggt om pengar till natthärbärge.
Ett par gånger tror jag att jag har sett henne.
Och det har blivit allt vanligare med riktigt unga människor som tigger, och är hemlösa.

Jag har försökt tänka mig in i deras problematik och förstå mig på, hur riktigt unga blir hemlösa.
Har de inga föräldrar som tar om hand om dem har man tänkt.

Men i och med det här reportaget om Sanne, så börjar man inse problematiken.

Det finns tydligen ingen psykvård att tala om som tar om hand om dem?
Föräldrarna kanske inte klarar av sina unga hemmavid?

De dras in i missbruk, tabletter och hemlöshet, allt på en gång? Så sviks riktigt unga i dagens Sverige som har en överbelastad sjukvård, eller?
Citera
2018-11-09, 15:45
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inlagg
Vad är Ibogain?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ibogain

Ett förmodat botemedel mot missbruk som ej är godkänt i Sverige.
Citera
2018-11-09, 16:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Då är ju frågan vad vi ska göra? Låta henne leva i misär, låta henne utsättas för sexuella övergrepp och misshandel, låta henne fortsätta lida? Kan du ens föreställa dig hennes helvete?
Och det finns många som hon.

Vi har skapat ett otroligt hårt samhälle med höga krav och en massa måsten, märkliga skönhetsideal och annat som alla inte når upp till. Mobbning, utanförskap och dåliga föräldrar (en del som själva missbrukar eller våldför sig på sina barn) skapar nya förövare och så fortsätter spiralen.

Det där vänstersnacket är inget jag kommer att gå i polemik med nu. Låt oss enas om att vara oeniga när det gäller allt det fetade.

Vad vi borde göra, om det fanns någon riktig empati i samhället, och inte bara hittepå-empati, vore att låta kvinnan somna in. Hon får frid, familjen får frid och samhället slipper betala hutlösa summor för verkningslöst trams för resten av hennes tämligen meningslösa liv.
Citera
2018-11-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zify99
Jo, man granskar ju den vanliga vården också, om vården inte behandlat en cancer i tid och t ex skickat hem patienten så att denne förvärras eller dör. Så vad menar du?

Vad jag menade i mitt förra inlägg var att den somatiska vården kan ge korrekt behandling i rätt tid men att vissa patienter ändå dör. Exempel på detta är vissa cancerfall, där man behandlar omedelbart men ibland utan framgång. Analogt kan man tänka sig psykiatriska sjukdomsfall som är terapiresistenta.
Citera
2018-11-09, 17:38
Medlem
Ballcancers avatar
Så sjukt sorgligt o blir lite arg på endel kommentarer från folk som inte verkar förstå att missbruk också är en sjukdom!! Man behöver vård. Detta verkar ju inte politiker heller fatta.
Citera
2018-11-09, 17:56
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vad vi borde göra, om det fanns någon riktig empati i samhället, och inte bara hittepå-empati, vore att låta kvinnan somna in. Hon får frid, familjen får frid och samhället slipper betala hutlösa summor för verkningslöst trams för resten av hennes tämligen meningslösa liv.
Hon är sjuk, din tokjävel. Att hon studsar runt som en flipperkula mellan samhälleliga instanser och gatans rovdjur är inte hennes fel, hon är ju ett symptom på ett urspårat vårdsystem.

Det här är ingen frivillig outsider. Hon står ju i princip och ber om att få bli inlåst någonstans, vart som helst bara hon slipper välja vårdcentral eller husläkar-app eller vad det nu är för allra senaste stollereform landstingets konsulter och politiker kokat ihop som hon och hennes familj tvingas navigera sig genom.

Ska vi ha en ordning där hennes enda utväg blir att sticka en kniv i någon och hoppas på slutenvård eller fängelse för att få kontinuitet i tillvaron?
Citera
2018-11-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Människor missbrukar ordet ångest. Riktig ångest är ingen lek men många använder ordet när de egentligen beskriver något annat som "bara" är jobbigt.

Tänk dig att få en riktig ångestattack så att det känns som att du ska dö, panikångest som ger dig kvävningskänslor. Försök agera rationellt då...När ångesten får dig att inte ena våga gå utanför dörren, du klarar inte att svara i telefon eller att du ständigt känner dig så värdelös att du knappt ens förtjänar att leva, då kan drogerna vara en tillfällig utväg för den som inte tänker klart.

Skulle du vilja byta
med de som känner så? Tror du inte de skulle vilja slippa det där helvetet om de hade styrkan och viljan?

Många drabbas av sånt där vid olika tillfällen i sina liv, det är jättevanligt, men alla blir inte knarkare. Det går inte att bara skylla på dåligt mående, det är inte det som gör någon till knarkare.

Kim Walls mamma mår garanterat sämre än någon tonårsbrud med dåligt självförtroende, jag ser inte att hon ger upp om livet. Du blir knarkare när du gett upp, det är ett aktivt val.
Citera
2018-11-09, 19:08
Medlem
Fy satan vilket människoöde.

Snacka om rock bottom.

Vid här stadiet är hon ju också så grovt förstörd att det skulle behövas enorm finkänslighet och professionalism från vården för att rädda dem spillror som finns kvar av denna själ.

Sättet hon handskas på är under all kritik. Pengar i sjön.
Citera
2018-11-09, 19:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Hon är sjuk, din tokjävel. Att hon studsar runt som en flipperkula mellan samhälleliga instanser och gatans rovdjur är inte hennes fel, hon är ju ett symptom på ett urspårat vårdsystem.

Det här är ingen frivillig outsider. Hon står ju i princip och ber om att få bli inlåst någonstans, vart som helst bara hon slipper välja vårdcentral eller husläkar-app eller vad det nu är för allra senaste stollereform landstingets konsulter och politiker kokat ihop som hon och hennes familj tvingas navigera sig genom.

Ska vi ha en ordning där hennes enda utväg blir att sticka en kniv i någon och hoppas på slutenvård eller fängelse för att få kontinuitet i tillvaron?

Vi ska ha en ordning där de som är så svaga att de inte klarar av att leva utan att vara inlåsta 24/7-365 hela sina liv, under kontinuerlig vård och uppsikt dygnet runt, också får avsluta sina liv. Idioten får frid, anhöriga får frid, samhället sparar stora summor pengar. Win win för alla och envar.

Eller ska och ska... Förmodligen kommer vi att fortsätta som vi gör nu, och människor som du kommer att fortsätta styra skeppet rakt ner i avgrunden, men man kan ju dröma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in