Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 19:08
  #1
Avstängd
Jockiboiis avatar
Har lyckats lura folk att jag är en blåjävel på svets även fast jag svetsade för första gången idag. Jag tog på mig uppdraget att lära upp en annan hobbysvetsare, som också råkar vara min arbetsgivare... Har lovat att jag ska ge honom tips. Notera att vi jobbar inom något helt annat.

Han förväntar sig en erfaren svetsare när jag i själva verket är helt ute och cyklar. Hur ska jag lura honom? Ska försöka undvika att svetsa men jag måste ändå tipsa honom om teknik på något vis. Hur ska man göra för att låta överlägsen? Man måste ju imponera på chifen
Citera
2018-11-06, 19:09
  #2
Avstängd
Polemikas avatar
De e ju bara å titta på massa youtube tutorials osv
Citera
2018-11-06, 19:10
  #3
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Har lyckats lura folk att jag är en blåjävel på svets även fast jag svetsade för första gången idag. Jag tog på mig uppdraget att lära upp en annan hobbysvetsare, som också råkar vara min arbetsgivare... Har lovat att jag ska ge honom tips. Notera att vi jobbar inom något helt annat.

Han förväntar sig en erfaren svetsare när jag i själva verket är helt ute och cyklar. Hur ska jag lura honom? Ska försöka undvika att svetsa men jag måste ändå tipsa honom om teknik på något vis. Hur ska man göra för att låta överlägsen? Man måste ju imponera på chifen

Vilken typ har du ljugit dig in på?
Köp en på blocket och sätt igång, skitenkelt faktiskt. ta din tid.
Citera
2018-11-06, 19:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Har lyckats lura folk att jag är en blåjävel på svets även fast jag svetsade för första gången idag. Jag tog på mig uppdraget att lära upp en annan hobbysvetsare, som också råkar vara min arbetsgivare... Har lovat att jag ska ge honom tips. Notera att vi jobbar inom något helt annat.

Han förväntar sig en erfaren svetsare när jag i själva verket är helt ute och cyklar. Hur ska jag lura honom? Ska försöka undvika att svetsa men jag måste ändå tipsa honom om teknik på något vis. Hur ska man göra för att låta överlägsen? Man måste ju imponera på chifen
Så du är så patetisk att du måste ljuga om kunskaper du inte har, låt mig gissa du är en millenial eller hur? Dessutom är svetsning farligt om du inte vet vad du gör.
Citera
2018-11-06, 19:14
  #5
Avstängd
Jockiboiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Vilken typ har du ljugit dig in på?
Köp en på blocket och sätt igång, skitenkelt faktiskt. ta din tid.
Jag har en svets men jag är totalt värdelös på att svetsa. Att bli bra är inget alternativ, jag måste fortsätta med lögnerna ni som kan det här, vad ska man säga?
Citera
2018-11-06, 19:15
  #6
Medlem
Jaghettepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Har lyckats lura folk att jag är en blåjävel på svets även fast jag svetsade för första gången idag. Jag tog på mig uppdraget att lära upp en annan hobbysvetsare, som också råkar vara min arbetsgivare... Har lovat att jag ska ge honom tips. Notera att vi jobbar inom något helt annat.

Han förväntar sig en erfaren svetsare när jag i själva verket är helt ute och cyklar. Hur ska jag lura honom? Ska försöka undvika att svetsa men jag måste ändå tipsa honom om teknik på något vis. Hur ska man göra för att låta överlägsen? Man måste ju imponera på chifen

Skäms du inte?

Varför ljuger du för din chef om en sådan grej? Han kommer tycka du är årets pajas nät han märker att du inte är den du utger dig för att vara och han kommer aldrig mer att veta när du talar sanning eller ljuger.


Lycka till!
Citera
2018-11-06, 19:37
  #7
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Jag har en svets men jag är totalt värdelös på att svetsa. Att bli bra är inget alternativ, jag måste fortsätta med lögnerna ni som kan det här, vad ska man säga?

Just wing it dude, precis som innan.
Citera
2018-11-06, 20:03
  #8
Medlem
Tror det är en skojtråd men säg att elektroderna hade legat ute i natt och alla blivit fuktiga så det går inte bra, svårt att tända.
Citera
2018-11-06, 22:04
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
En fras du kan använda för att få det att låta som att du kan nånting:

"Ju högre tomgångsspänning, desto lättare är det att tända ljusbågen"

Sedan finns det sura, basiska och rutila elektroder. Jag minns att den ena var bra till växelströmsvetsar, den andra var bra till likströmssvetsar med pluspolen i återledaren och den tredje ville ha minuspolen i återledaren. Vad som var vad minns jag icke, men nu har du en start vad du kan gogla på.

Håll till godo mothertrucker.

Jo, just det, en annan fras du ska lägga dig till med är "smälta" alltså själva resultatet av ljusbågen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback