Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 14:21
  #1
Medlem
Varför väljer nystartade företag att marknadsföra
sig genom MLM/nätverksmarknadsföring?

Varför inte sälja sina grejer på det vanliga sättet?

finns det några särskilda fördelar?
Citera
2018-11-06, 15:13
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Varför väljer nystartade företag att marknadsföra
sig genom MLM/nätverksmarknadsföring?

Varför inte sälja sina grejer på det vanliga sättet?

finns det några särskilda fördelar?

Fördelen för företaget är väl låga marknadsföringskostnader ("säljarna" ska ju själva marknadsföra produkten till vänner, bekanta, o.s.v) och låg risk (inga fysiska affärer, d.v.s inga hyror, anställda o.s.v).
Citera
2018-11-06, 18:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Varför väljer nystartade företag att marknadsföra
sig genom MLM/nätverksmarknadsföring?

Varför inte sälja sina grejer på det vanliga sättet?

finns det några särskilda fördelar?

Förutom det som nämn skall man inte att förglömma...

Jag tjänar % på allt du säljer...
Jag tjänar % på allt dina klappmongon säljer (De klappmongon som du raggar upp)

Därför som många väljer att köra MLM...

Det funkar i 1-3 år - jag tjänar massor av pengar - ett par av de klappmongon (Dom som är driftiga) direkt under mig tjänar rätt ok - resten tjänar inte ett skit utan har slösat bort 1-3 år....
Citera
2020-04-19, 11:28
  #4
Medlem
Kan man säga att inget MLM företag har chans att lyckas i Sverige? Det var nytt i mitten av 90-talet och några år framåt men nu är dom flesta medvetna om hur det fungerat
Citera
2020-04-19, 12:13
  #5
Medlem
Fördelarna för bolaget är stora, framförallt handlar det om en låg risk och väldigt låg insatts.

Det förekommer även helt bissara upplägg där bolagets mimare ”tvingas” bli bolagets lager och inventari finansiärer, så där minskarriskerna riskerna ytterligare. Och det blir enklare att skala upp på bolagsidan , för säljarna blir det en mardröm.

Idéen om att säljaren får del av marknadsförings besparingen har jag aldrig förstått, kanske stämde det på 80-90 talet men idag så är det en meningslös retorik.

Tjusningen För individer ligger i att tillhöra något större än sig själv, en familj, att dela något som ”de andra” inte förstår. Typ som i sekter.

För de flesta (ca 95%) så går det över när man inser att man aldrig kan leva på det, hur hårt man än anstränger sig (mättad marknad)
Citera
2020-04-19, 12:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Kan man säga att inget MLM företag har chans att lyckas i Sverige? Det var nytt i mitten av 90-talet och några år framåt men nu är dom flesta medvetna om hur det fungerat

Både ja och nej,
Nejdu kan inte nå omsättning som på en större marknad som tex usa.
Ja, alla mlm bolag kan lyckas, det finns typ ingen risk och låg tröskel.

Men det är svårt att hitta 100 personer som ska mlm , 70% av dem förlorar pengar på att försöka 25% av dem tjänar mindre än på ett macdonaldskneg. Och de där miljonärerna (typ 1 på 10000+ hårt jobbande mlm vi ser i usa) existerar inte på små marknader som den svenska
Citera
2020-04-19, 12:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Både ja och nej,
Nejdu kan inte nå omsättning som på en större marknad som tex usa.
Ja, alla mlm bolag kan lyckas, det finns typ ingen risk och låg tröskel.

Men det är svårt att hitta 100 personer som ska mlm , 70% av dem förlorar pengar på att försöka 25% av dem tjänar mindre än på ett macdonaldskneg. Och de där miljonärerna (typ 1 på 10000+ hårt jobbande mlm vi ser i usa) existerar inte på små marknader som den svenska
Det var det jag menade. Dom jag kände som höll på med det hade alltid vanligt arbete eller a kassa eller liknande. Ingen kunde leva på bara det. Däremot vet jag folk som tjänade mycket i kanske 1 år.


Problemet är att inget av dom har en produkt som inte går att köpa i vanliga affärer. Det är väl NIKKEN som är undantaget. Men bara det
Citera
2020-04-20, 11:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det var det jag menade. Dom jag kände som höll på med det hade alltid vanligt arbete eller a kassa eller liknande. Ingen kunde leva på bara det. Däremot vet jag folk som tjänade mycket i kanske 1 år.


Problemet är att inget av dom har en produkt som inte går att köpa i vanliga affärer. Det är väl NIKKEN som är undantaget. Men bara det

Jo det gör det ju inte lättare. Men ett tydligare problem för du om du jämför med franshies konceptet. Föreställ dig att ica släppte på begränsningarna för sina franshistagare (typ alla som driver en ICA butik är miljonärer) , hur skulle det gå för dem om det öppnade säg 40ica butiker inom 1km från din lokala ica butik under parolloen . Alla kan bli miljonärer kolla bara på bengt......
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback