• 1
  • 2
2018-11-05, 19:44
Medlem
Har blivit erbjuden svartjobb där det är fåtal dosor som skall flyttas, nya brytare samt takdosa som skall kopplas. Undrar lite hur mycket man skall ta för jobbet? I timman eller allt som allt. Resan dit är ungefär 3,5 mil ut på landet och sen hem. Har läst allt från 200-500 i timmen men själv väldigt osäker.
Jag står inte för materialen, allt finns på plats.

Tack på förhand
Citera
2018-11-05, 19:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesvensson
Har blivit erbjuden svartjobb där det är fåtal dosor som skall flyttas, nya brytare samt takdosa som skall kopplas. Undrar lite hur mycket man skall ta för jobbet? I timman eller allt som allt. Resan dit är ungefär 3,5 mil ut på landet och sen hem. Har läst allt från 200-500 i timmen men själv väldigt osäker.

Tack på förhand

Du ska ta exakt mittemellan vad du själv får ut i timmen efter skatt och vad kunden hade fått betala om det varit vitt. Då tjänar ni båda lika mycket, vilket är fair.
Citera
2018-11-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du ska ta exakt mittemellan vad du själv får ut i timmen efter skatt och vad kunden hade fått betala om det varit vitt. Då tjänar ni båda lika mycket, vilket är fair.

Jaa asså vi kan säga så här att har varit inom elektriker yrket i snart ett halvår, vilket inte direkt ger ut en så stabil lön. Tar man det på det sättet så är det inte mycket kvar haha. Samt att har ingen aning vad man tar för det vitt genom t.ex den firman jag är på
Citera
2018-11-05, 19:54
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Jaa asså vi kan säga så här att har varit inom elektriker yrket i snart ett halvår, vilket inte direkt ger ut en så stabil lön. Tar man det på det sättet så är det inte mycket kvar haha. Samt att har ingen aning vad man tar för det vitt genom t.ex den firman jag är på
200-300 är rimligt om du är ny i branschen.
Citera
2018-11-05, 19:54
Medlem
StigAllans avatar
Du verkar inte vara licensierad för detta jobb.
Måste vara besiktat.
Citera
2018-11-05, 20:00
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
2-300 är väl ok, kanske köra fastpris om det låter bättre.
Du får ju ha ett minimipris för att ha förstört dagen.. Typ.
Citera
2018-11-05, 20:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Stabil lön? Det är ju bara att kolla lönespecen vad du får ut.

Din firma lär ta typ 400 plus moms minus 30% rot.

Ponera att du tjänar 150 efter skatt så borde du ta ut 250 svart.

Alltså typ en hunka i ren vinst för både dig och den andra.

Firma i större stad ger "större" priser också, men de uppgifterna har vi ju inte.
Citera
2018-11-05, 20:29
Medlem
Eftersom du tar stora risker så bör du ta minst 500 kr per timme, kanske 600. Det ska ju vara lön, pensionsavsättning och sedan så ska du ha ersättning för den risk som du tar. Resan tillkommer med samma timtaxa + 35 kr per mil.
Citera
2018-11-05, 21:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom du tar stora risker så bör du ta minst 500 kr per timme, kanske 600. Det ska ju vara lön, pensionsavsättning och sedan så ska du ha ersättning för den risk som du tar. Resan tillkommer med samma timtaxa + 35 kr per mil.

Tar han 600 så kan ju kunden hellre ta en vit elektriker, det blir ju lika dyrt eller billigare... Säkert billigare med rot.
Citera
2018-11-05, 21:35
Medlem
Citat:

Tack på förhand

Har du jobbat i 6månader så kan du inte kalla dig elektriker.
Och det är olagligt på så många vis. Då tänker jag inte ens på betalning å skatt!
Citera
2018-11-05, 21:49
Medlem
Är själv elektriker och jobbat som det i 5år. Men ej någon behörighet.

Så får göra lika mycket som en vanlig person efter jobbet..
Citera
2018-11-06, 05:45
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du verkar inte vara licensierad för detta jobb.
Måste vara besiktat.

Finns det någon ytterligare ställe där man kan läsa mer om detta faktum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in