Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-20, 23:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Men för i helvete, KAN ALLA IDIOTER SOM INTE KAN ETT SKIT OM STRÅLNING DRA ÅT HELVETE med sina gissningar?

Det är heller inte förbjudet med radioaktiva material, allting innehåller visst mått av radioaktivitet. Det finns inga väldefinierade regler och om TS skulle berätta vid incheckningen vad han har med sig skulle det bero helt på vem personen han säger det till är, om TS skulle få checka in eller ej.

Det är för övrigt inte ens förbjudet att ta med sig ordnetligt radioaktiva material på flygplan. Jag har själv forslat material som vid kontakt ger upphov till ca 1 mSv/h i strålningsdos på ett vanligt passagerarflygplan. Det krävde dock en hel del pappersarbete för att gå igenom.


Det är inte lämpligt att hantera HÖG-radioaktiva ämnen utan korrekt skyddsutrustning. Damm från Fukushima är helt ofarligt. Punkt.

Och nej, man behöver inte ha tillstånd från SSM för att hantera lågradioaktiva ämnen i Sverige. Det finns ingen diskret gräns "det där är radioaktivt, så nu är det tillståndsplitkigt", utan det beror helt och hållet på HUR radioaktivt det är.


.

Vad var det för strålkälla du tranporterade på flygplan som höll en ytdosrat på 1 mSv/h? Vad var ca dosrat på 1m? Krävde detta att du bar dosimeter? Behövde du hålla avstånd till andra passagerare?

Misstänker att strålkällan var i ett väl skärmat emballage så ytdosrat på emballaget låg på några få uSv/h.
Citera
2023-05-23, 09:32
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Hej. Jag har en kontakt som kommer fixa in mig och en annan till fukushima-området. Är det lagligt att stjäla en sten därifrån? Är det farligt? Kommer dom märka strålningen på flygplanet hem?

Och en annan fråga, är det farligt att dricka sjövatten där? Min kompis har utmanat mig att för en femhundring ta ett glas från nån sjö och dricka. Bryr mig inte om lite strålning men är det jättefarligt? 500 spänn är ändå rätt mycket pengar

Strålningen från en sten i Fukushima är sannolikt lägre än från en väckarklocka från före 1980.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback