2018-11-04, 16:17
Medlem
Udda marmelader brukar jag tycka ser intressanta ut när jag ser dem i butik, men jag är egentligen inte så mycket för marmelad, bobs i flaska är den jag äter. På sin höjd provar jag den nya marmen men ofta inte ens det, sen står den tills den kastas. Stark senap likaså, slutar med att jag håller mig till slotts original, men senap dröjer det innan man slänger.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Hittade tre olika fonder som gick ut för fyra år sedan i kylskåpet för ett tag sedan.

Vill påpeka att jag städar min kyl, men bara tagit för givet att dessa jäkla fonder inte var så gamla

Nu var ju frågan alltid, så då får jag lägga till tomater.
Gillar inte tomater så mycket, men tjejen vill oftast äta sallad till maten och jag brukar köpa för mycket tomater av någon konstig anledning.
Läste först fonder som bankfonder, det hade varit udda.
Citera
2018-11-04, 16:27
Medlem
Lägger till en sak till, eftersom jag glömde den värsta syndaren av dom alla:

Sparris - Skiten håller ju fan knappt i 2-3 dagar innan den börjar se jäkligt trist ut i kylen.

Tillagar sparrisen i snitt var 3:e gång jag köper hem ett knippe. 2 av 3 hinner alltså bli dåliga.
Citera
2018-11-04, 17:24
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Lägger till en sak till, eftersom jag glömde den värsta syndaren av dom alla:

Sparris - Skiten håller ju fan knappt i 2-3 dagar innan den börjar se jäkligt trist ut i kylen.

Tillagar sparrisen i snitt var 3:e gång jag köper hem ett knippe. 2 av 3 hinner alltså bli dåliga.
Sparrisen ska du förvara i kylen stående i 2-3 cm vatten för att den inte ska torka ut, skär först bort den nedersta delen och byt vatten varje dag, den kan också lindas in i fuktigt hushållspapper och håller då i 7-9 dagar.
Citera
2018-11-04, 17:27
Medlem
Mullrets avatar
Dressingar. Hittas längst bak på övre hyllan. Brrrr ... lite gamla datum som ger en rysningar.
Citera
2018-11-04, 17:32
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Dressingar. Hittas längst bak på övre hyllan. Brrrr ... lite gamla datum som ger en rysningar.

Skulle precis säga samma sak. Det värsta är ju om man får för sig att laga någon ny rätt eller någonting man inte gjort på flera år - som just en specifik dressing passar sig till. Och eftersom man ju har en sån flaska i kylen, så köper man ju givetvis ingen ny.

Och när maten är upplagd på tallriken så tar man fram dressingen och skall spritsa ut. Och ut rinner (om det ens rinner) någon vidrig sörja som mest påminner om något medicinskt avfall.... Så kollar man på flaskan och upptäcker att bäst-före-datumet var ungefär i samtid med Sten-Stures storhetstid...
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2018-11-04, 17:33
Moderator
För att detta inte ska bli ännu en listtråd som förpassas till papperskorgen krävs det att ni inte bara listar blandade saker utan även motiverar varför ni gör som ni gör.

/Moderator
2018-11-04, 18:25
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Allt som är grönsaker. Finner det otroligt att jag kan äta så mycket grönt när jag inte är hemma dock.
Citera
2018-11-04, 19:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Mina är morötter och päron. Tråkigaste grönsaken respektive frukten som finns. Vet inte varför jag köper skiten mer än att det är billigt. För jag äter nästan aldrig dessa basvaror och får alltid kasta skiten.

Päron är utan tvekan den äckligaste och mest opraktigaste frukten som finns tillsammans med Kiwi.

Morot är för jävla tråkig.

Vad köper du för skit som inte ens äter upp?

Intressant tråd. Jag kastar helt klart mycket mer än jag skulle vilja. Mestadels handlar det om något mer obskyra saker man inte använder särskilt ofta. Kollade igenom kylen idag och det finns en rad saker att kasta. Gammal färsk palsternacka, citrongräs och pepparrot. Annars är det mest burkar med såser eller marinader. Som min marinad för kycklingvingar, en gammal halvtom burk med röd currypasta.
Citera
2018-11-04, 19:25
Medlem
Ketchup. Köpte en flaska för några månader sedan för att jag tänkte göra hamburgare, och när jag öppnade kylen så upptäckte jag att jag redan hade två flaskor, varav en var oöppnad och inköpt 2017.
Citera
2018-11-04, 19:34
Medlem
Qusimotos avatar
Senap, gott till korv men äter knappt korv samt att den gick ut för ca 1år sen. Borde kasta den men den får bli en symbol iställe
Citera
2018-11-04, 19:38
Medlem
StigAllans avatar
Inget nästan.
Den äldsta burken gul curry var nog fortfarande ätbar då jag tittade på den.
Kan inte komma på något annat som fått nästan bli oanvändbart.
Varför köper ni något som ni inte använder?
Har ni tappat bort länken till receptet ni köpte ingrediensen till?
Citera
2018-11-04, 19:42
Medlem
persona.von.gratas avatar
1. Vitlök!
Köper ofta 3-pack. Använder oftast max hälften innan de börjar rota/mjukna/mögla.

2- Sparris. Klarar sig en natt i kylskåp innan den blir tråkig.

3- Worcestershiresås. Har det alltid hemma. Använder aldrig, eller endast i nödfall när en sås behöver body.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in