• 1
  • 2
2018-11-03, 21:03
Medlem
Merrybums avatar
Jag har hört att det finns ett stort bergsrum/skyddsrum i berget bakom mejerit i Boxholm. Min morfar berättade om jättestora salar och en massa mindre rum för mig när jag var liten. Är det någon som vet om det stämmer?
Citera
2018-11-03, 23:17
Medlem
Det kan stämma, liknade historier går om bergsrum för militärflygplan i Boxholms trakten.
Citera
2018-11-03, 23:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mix127
Det kan stämma, liknade historier går om bergsrum för militärflygplan i Boxholms trakten.
Spännande, det hade jag inte hört. Det borde ju i så fall vara i ett berg med mynning mot väg eller fält där de kunde starta. Ska fråga runt lite om det.
Men jag tror att den vid mejeriet ska vara jättestor, de sprängde ut hela berget sa morfar. Första världskriget skulle jag gissa.
Citera
2018-11-04, 18:46
Medlem
Pics?
Citera
2018-11-04, 21:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanmedkorv
Pics?

Jag har inte ett enda. Jag måste ju hitta ingångarna eller de eventuella bergrummen för flygplan först. Men jag kollade på kartor idag det fanns några ställen med berg, med asfalterade vägar med raksträckor precis bredvid. Ett inne i samhället. Precis efter en järnvägsbro och ett vid 32:an några kilometer från boxholm mot Mjölby.
Citera
2018-11-04, 22:01
Medlem
Så du letar efter flygplanshangarer i boxholm?
Citera
2018-11-05, 20:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanmedkorv
Så du letar efter flygplanshangarer i boxholm?
Nej, det skrev jag väll inte? Men fråga gällde ett bergrum på en specifik plats i Boxholm Mix127 svarade då att hen hört att det ev fanns bergrum för militärflygplan.
Jag har frågat rumt lite bland gamla bekanta i området idag. Många säger sig minnas att ha hört något om det. Under gamla vattentornet sa någon, vid folketspark någon annan. Jag ska kolla vidare, tänk vad kul att komma ner i ett gammalt militärt bergrum, som den första, sedan det glömdes bort.
Citera
2018-11-12, 19:01
Medlem
Det jag hitta på en gång är den här street view bilden.Ser ut som ingången är utanför mejeriets stängsel. https://www.google.se/maps/@58.19686...2!8i6656?hl=sv
Citera
2018-11-16, 18:35
Medlem
Tittade runt lite mer och fick då se att masten inte satt på räddningstjänstens tak. Så det är säkert en civilförsvarsanläggning som är bakom Boxholms ost.

Här är en bild på masten. https://www.google.se/maps/@58.19547...2!8i6656?hl=sv
Citera
2018-11-17, 00:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ((UNDERGROUND))
Tittade runt lite mer och fick då se att masten inte satt på räddningstjänstens tak. Så det är säkert en civilförsvarsanläggning som är bakom Boxholms ost.

Här är en bild på masten. https://www.google.se/maps/@58.19547...2!8i6656?hl=sv
Shit, vad bra du är. Det lät ju lite spännande. Jag tror inte den är i bruk.
Citera
2018-11-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Shit, vad bra du är. Det lät ju lite spännande. Jag tror inte den är i bruk.

Tack. Brukar vara räddningstjänsten som har nycklarna numera till civilförsvarsanläggningar, Så bor du i närheten så fråga dom om du kan få en visning.
Citera
2019-02-05, 08:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det där med flygplan och raksträckor kan lätt bli lite ihoprört. Det finns en historia - närmast en sägen - om att det kom ett helt gäng människor, under beredskapsåren, och byggde en lång sträcka grusväg på rekordkort tid uppe i skogen ungefär uppe vid Lockarpsbergen. Det var väldigt hemligt alltihop, vilka dom var och var dom höll på med. Sedan fick aldrig projektet någon förklaring. Har läst om detta på hembygdsföreningens sida.
Långa raksträckor brukar ha med flyg att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in