2018-11-04, 17:17
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Olika styckdetaljer av detta nyttiga kött som det finns så gott om i Sverige.

Motivera hur kött är nyttigt tack. Speciellt detta "röda" kött.
Citera
2018-11-04, 17:37
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst

Det finns kött, helt naturligt kött, processat kött, medicinerat kött, uppblandat kött, fejkkött m.m
Sen finns det mer eller mindre lämpligt kött som människoföda.
Bortsett från dessa undantag, det finns nyttigheter i protein såsom kött.
Nu får du googla själv pöjk!

Citera
2018-11-04, 18:42
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Viltskavet är ett hån mot mitt inlägg.

Vi har visst viltkött säsongsvis i Sverige för att realisera min idé.
Kanske inte allt viltkött färskt året runt, men som jag skrev, fryst kött skulle kunna bredda utbudet.
Jägarna skulle dock bli förbannande.
Men det skiter jag i.
Jag ser till landet och folket i stort.

Inte en förlegad intressegrupp som lägger beslag på nästan allt vilt vi har i Sverige.
Om jägarna slutar oroa sig så ska dom se att det räcker till dom också.
Dom måste inte i privata frysen 2018 ha "Hjortstek 1.2kg" -2016! "Fyra snöripor -2017" osv osv.

Var tror du det vilda köttet finns?

Nej det räcker inte till, läs mer på länsstyrelsen eller läsa på i övrigt om varför vilt är inte som bruksdjur.

För att jakten på älg, hjort, rådjur etc är just vilt och begränsat av både mängd och tillgång. Fråga mig inte varför man inte avlar fram älg osv i farmar (dom kan ju bli tam) och slaktar dem senare ? Men i skogen finns det alldeles för lite älg mm för att föda hela Sverige naturligtvis, annars hade vi haft viltolyckor stup i kvarten inkl förstörd skog och mark om vi låter dem föröka sig ohejdat.

Du kan nog köpa vilt förmodligen ganska ofta ändå, men som vanligt är det svindyrt
Senast redigerad av TraXzman 2018-11-04 kl. 18:46.
Citera
2018-11-04, 20:33
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst

Kika på näringsvärdet här: http://matkalkyl.se/se-rostbiffnot.php

Sen kan du jämföra det med kyckling här: http://matkalkyl.se/se-kycklingbrost...nugnsstekt.php

Du kanske även anser att kyckling är onyttigt?
Citera
2018-11-04, 21:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Nej det räcker inte till, läs mer på länsstyrelsen eller läsa på i övrigt om varför vilt är inte som bruksdjur.

För att jakten på älg, hjort, rådjur etc är just vilt och begränsat av både mängd och tillgång. Fråga mig inte varför man inte avlar fram älg osv i farmar (dom kan ju bli tam) och slaktar dem senare ? Men i skogen finns det alldeles för lite älg mm för att föda hela Sverige naturligtvis, annars hade vi haft viltolyckor stup i kvarten inkl förstörd skog och mark om vi låter dem föröka sig ohejdat.

Du kan nog köpa vilt förmodligen ganska ofta ändå, men som vanligt är det svindyrt

Din info är som mycket annatberoende på olika säsonger.
Och just denna sommaren 2018 var tuff för vilt.
I övrigt är det sällsynt med brist på vilt. Oavsett.

Och för sista gången. Detta tjat om priset.... (maten ligger ju i jägarnas frysbox -tro fan att det lilla som når ut blir dyrt)
Genomför min idé i stor skala (ni som nappar och har resurser) så sjunker priserna.
Rejält.

Citera
2018-11-04, 21:57
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Din info är som mycket annatberoende på olika säsonger.
Och just denna sommaren 2018 var tuff för vilt.
I övrigt är det sällsynt med brist på vilt. Oavsett.

Och för sista gången. Detta tjat om priset.... (maten ligger ju i jägarnas frysbox -tro fan att det lilla som når ut blir dyrt)
Genomför min idé i stor skala (ni som nappar och har resurser) så sjunker priserna.
Rejält.

Får besvara dig vid ett lite senare tillfälle
Citera
2018-11-05, 00:01
Medlem
mjukmjukares avatar
Inget svar till någon särskild....
Men sjukt förvånad över detta motstånd mot viltkött.

Mycket förvånad över detta.

´
Citera
2018-11-06, 02:15
Medlem
Bertil85s avatar
Det är bara lantisar som kan äta viltkött då det är dyrt !
Citera
2018-11-06, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Därför att vilt smakar skit. Varför ska man då köpa det? Finns ingen anledning att göra det.
Nyttigare, mindre skadligt för miljön lägre fetthalt.
Citera
2018-11-06, 06:27
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
En genomsnittsjägare får kanske 25 kg kött varje år, det är inga problem att äta upp detta själv, jakten kostar kanske 10000 per år (arrende, försäkring, jaktkort, bössa, ammunition etc.), jägarens egenkostnad för kött är alltså ca 400 kr/kg, räknar man sedan arbetstid blir det betydligt dyrare så 1000 kr/kg är rimligt vid försäljning, men det skulle aldrig Svensson betala så varför skulle vi jägare sälja kött till Svensson.
Jakt är dyrt för de som arrenderar jaktmark beroende på vart i landet det är, ju närmare Stockholm ju dyrare. Därav att en del jaktlag säljer en del av köttet för att finansiera det dyra arrendet.

Men många jaktlag behåller allt själva, därav dåligt med vilt i kyldisken.

Köttmängd tycker jag låter lågt med 25 kg, men snittet kanske ligger där omkring. Får själv betydligt mer varje år då vi inte säljer något. Andel kött man får ut brukar vara ca: 40% mindre än vikten på djuret då ben mm är borta.
En del i laget försörjer i princip familj och stor del av släkt med gratis kött, men de jagar mycket också och det blir mycket vildsvin, hjort mm som skjuts. En i laget har skjutit över 15 grisar i år och säkert 10 hjortar, blir några kg kött.
Citera
2018-11-06, 08:12
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IronSpartan
Nyttigare, mindre skadligt för miljön lägre fetthalt.
Det är säkert helt sant och riktigt. Men man ska nog vara uppväxt med det. Jag tycker det smakar för jävligt alltså.
Citera
2018-11-06, 12:06
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är säkert helt sant och riktigt. Men man ska nog vara uppväxt med det. Jag tycker det smakar för jävligt alltså.

Vad är det som inte smakar gott? Förstår inte er skeptiker i tråden. Älgköttbullar är gott, renskav är gott, rekorv är gudomligt och rådjurssadel och hjortstek bland det bästa jag ätit. Viltsvin var inte så gott som jag förväntade mig och kanin tänker jag inte prova.

Björn har jag ännu inte testat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in