• 1
  • 2
2018-11-03, 19:04
Medlem
mjukmjukares avatar
I det höga kalla Norden Sverige har vi ett stort utbud av viltkött.
Problemet är att minst 75% hamnar i jägarnas frysdiskar.

Oj vad jag skulle önska ett konternueligt brett viltutbud inom svensk mathandel.
Inser att detta då hamnar i butikens frysdisk men bättre det än inget. Idag är ofta t.o.m. lamm knepigt att få tag i. Säsongsmat.
Det är ju inte klokt!

-Älg
-Hjort av olika slag
-Rådjur
-Fågel (finns många vilda fina matfåglar - men även flera olika kycklingraser än de få vi har)
-Viltsvin
-Hare
-Ren för oss i söder också
m.m. m.m. om efterfrågan finns.

Olika styckdetaljer av detta nyttiga kött som det finns så gott om i Sverige.
Varför startar ingen upp en Viltkedja från Norr till Söder och breddar det utbud som vi så väl behöver?
Tänk om samma utbud och självklarhet i samma omfattning som fiskhandeln är, kunde finnas inom viltkött.
Konsumenter, fråga och fråga era handlare om och om igen.
Sätt press för bättre och naturlig svensk mat!

Citera
2018-11-03, 19:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare

Oj vad jag skulle önska ett konternueligt brett viltutbud inom svensk mathandel.
Inser att detta då hamnar i butikens frysdisk men bättre det än inget. Idag är ofta t.o.m. lamm knepigt att få tag i. Säsongsmat.
Det är ju inte klokt!

-Älg
-Hjort av olika slag
-Rådjur
-Fågel (finns många vilda fina matfåglar - men även flera olika kycklingraser än de få vi har)
-Viltsvin
-Hare

Varför startar ingen upp en Viltkedja från Norr till Söder och breddar det utbud som vi så väl behöver?
Tänk om samma utbud och självklarhet i samma omfattning som fiskhandeln är, kunde finnas inom viltkött.

Folk kanske inte är villiga att betala tillräckligt för att jägarna ska vilja släppa ifrån sig det dom skjutit helt enkelt? SÅ gott om vilt har vi inte att det räcker åt alla.

Vilt i form av skav hittar du för övrigt i frysdisken på vilken välsorterad mataffär som helst, och dom flesta mindre välsorterade också.
Senast redigerad av Trollfeeder 2018-11-03 kl. 19:14.
Citera
2018-11-03, 19:27
Medlem
note-its avatar
Därför att vilt smakar skit. Varför ska man då köpa det? Finns ingen anledning att göra det.
Citera
2018-11-03, 19:28
Medlem
Självklart finns efterfrågan alltid, men tyvärr finns det inte utbudet av det, för det finns inte tillräckligt mycket småvilt..

I år har jag fått mig en tjäder och en hare, med tanke på all arbete jag har fått lägga ner för att få det finns det nog ingen matvaruaffärer som är beredd att betala för den mödan. För det arbetet man får lägga ner så är matvikten värd sin vikt i silver. Är du beredd att betala det?

Sen så är affärerna intresserade bara om du kan sälja kontinuerligt en viss mängd, annars är det inte värt mödan och kostnaden för mataffären.

Sen vildsvin är jag osäker hur det får säljas, tror det är bara privatpersoner emellan det får säljas, livsmedelsverket skulle nog aldrig godkänna kött från vilda vildsvin i frysdisken. På grund av trikiner dom bär på.
Senast redigerad av Noccofocus 2018-11-03 kl. 19:32.
Citera
2018-11-03, 19:32
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Folk kanske inte är villiga att betala tillräckligt för att jägarna ska vilja släppa ifrån sig det dom skjutit helt enkelt? SÅ gott om vilt har vi inte att det räcker åt alla.

Vilt i form av skav hittar du för övrigt i frysdisken på vilken välsorterad mataffär som helst, och dom flesta mindre välsorterade också.

Viltskavet är ett hån mot mitt inlägg.

Vi har visst viltkött säsongsvis i Sverige för att realisera min idé.
Kanske inte allt viltkött färskt året runt, men som jag skrev, fryst kött skulle kunna bredda utbudet.
Jägarna skulle dock bli förbannande.
Men det skiter jag i.
Jag ser till landet och folket i stort.

Inte en förlegad intressegrupp som lägger beslag på nästan allt vilt vi har i Sverige.
Om jägarna slutar oroa sig så ska dom se att det räcker till dom också.
Dom måste inte i privata frysen 2018 ha "Hjortstek 1.2kg" -2016! "Fyra snöripor -2017" osv osv.

Var tror du det vilda köttet finns?

Citera
2018-11-03, 19:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Viltskavet är ett hån mot mitt inlägg.

Ditt inlägg var inte så imponerande att man kan kalla det för ett hån. Ta ditt skav och sluta gnäll.

Citat:
Vi har visst viltkött säsongsvis i Sverige för att realisera min idé.
Kanske inte allt viltkött färskt året runt, men som jag skrev, fryst kött skulle kunna bredda utbudet.
Jägarna skulle dock bli förbannande.

Varför skulle jägarna bli förbannade? Dom sitter på köttet. Antingen betalar du bra och då skrattar dom hela vägen till banken, eller så är dom inte intresserade av att sälja och då blir det inget med din idé.

Citat:
Men det skiter jag i.
Jag ser till landet och folket i stort.

OK, och hur ska du genomföra din idé då?

Citat:
Inte en förlegad intressegrupp som lägger beslag på nästan allt vilt vi har i Sverige.

Det är markägaren som har jakträtten, inte någon intressegrupp. Vad ska du göra, tjuvjaga i enorm skala? Köpa miljontals hektar skog?

Citat:
Om jägarna slutar oroa sig så ska dom se att det räcker till dom också.
Dom måste inte i privata frysen 2018 ha "Hjortstek 1.2kg" -2016! "Fyra snöripor -2017" osv osv.

Det måste dom inte, men ska det bli någon ändring så måste du få dom att vilja ändra på steken.

Citat:
Var tror du det vilda köttet finns?

Jag tror inte, jag vet var det finns. I en skog du inte äger.
Citera
2018-11-03, 19:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det är ju inte klokt!

-Älg
-Hjort av olika slag
-Rådjur
-Viltsvin
-Hare

Visst finns det vilkött över disk, men det kostar av naturliga skäl.

Det är ju inte så att Kalle Karlsson kan lägga ner en tolvtaggare och backa in pickupen bredvid långtradaren från slakteriet hos CityGross. Kontroller måste till i det fallet.

Grisar och köttdjur som föds upp i mängd (kommentarer om det hör hemma annorstädes) är gjort under noggrann kontroll. Ett jaktvilt kan inte närma sig på något sätt där, men visst finns det som sagt.

Förstå verkligheten.
Citera
2018-11-03, 20:02
Medlem
321js avatar
Det finns mycket att beställa:

https://www.arcticshop.se/ren-algkott

Alla viltprodukter hos oss är vacuumförpackade med lång hållbarhetstid.
Här hittar du bl.a. Torkat renkött, Sjaunjagravat reninnanlår, Kallrökt renstek, Renfilé, Älgfilé, Suovas, Varmrökt älgstek samt korvar av ren och älg. Alla viltdelikatesser hos oss förvaras fryst.

https://jagareforbundet.se/viltmat/k...ott/kopa-vilt/

Det är enkelt att köpa viltkött - och enklare blir det efter att du tittat på vår lista över butiker där du kan köpa färskt viltkött över disk, i en gårdsbutik eller hos grossist.

https://www.coop.se/handla-online/va...ott-vilt/vilt/
Citera
2018-11-03, 20:03
Medlem
Trogskalles avatar
.
Senast redigerad av Trogskalle 2018-11-03 kl. 20:10.
Citera
2018-11-03, 20:20
Medlem
Därför att Svensson inte är beredd att betala vettiga priser för viltkött, allt under 1000 kr/kg oavsett styckdetalj är ett hån mot jägare.
Citera
2018-11-03, 20:21
Medlem
Expohunters avatar
Citat:

Det är ju inte klokt!

-Älg
-Hjort av olika slag
-Rådjur
-Viltsvin
-Hare

Vilt är svindyrt att ha färskt. Det finns nog inte tillräckligt många köpare som kan göra det lönsamt.
Citera
2018-11-03, 21:25
Medlem
JoeDevolas avatar
För några år sedan såg jag älg-fransyska för 300 kr kilot i frysdisken på ICA. Själv betalar jag en tredjedel för blandat och benfritt. Jägaren däremot får finna sig i att det är en dyr hobby att svinga guds svärd ute i skogen. Skulle inte förvåna mig om en jägare får betala ICA-priser för att fylla frysen. Det har blivit väldigt dyrt att jaga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in