Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Efter vad jag lärt mig så ska en däckexplosion fram på en långtradare (eller som i detta fallet dragbil + trailer) inte påverka så kraftigt utan bilen skall normalt bara vilja gå rakt framåt i en sådan situation. Det finns förmodligen fler orsaker till olyckan.
Ja men låser sig tex. vänster framhjul sig helt vid en punktering och man kör i höger kör riktning. Inte ovanligt att man som lastbilschaufför kör om just på den sträckan och då brukar max hastigheten vara ca 80-90km/h, sen så är det ju inte omöjligt att det drar ner lastbilen emot vajer räcket eller att hela ekipaget som är tungt lastat viker sig. För när det väl viker sig så är det bara att åka tills det tar stop inte så mycket man kan göra åt saken mer än att försöka bromsa.
Sen tycker jag det kan vara värt att undersöka ifall tex. mitt räcket har förstört däcket redan efter själva olyckan eller misstaget har hänt. Då beror det kanske på en chaufför som brister genom att somna eller hålla uppmärksamheten någon annan stans.
Har det kommit uppgifter på vilket åkeri det var samt om det var utländsk chaufför?