2018-11-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED
Ja men låser sig tex. vänster framhjul sig helt vid en punktering och man kör i höger kör riktning. Inte ovanligt att man som lastbilschaufför kör om just på den sträckan och då brukar max hastigheten vara ca 80-90km/h, sen så är det ju inte omöjligt att det drar ner lastbilen emot vajer räcket eller att hela ekipaget som är tungt lastat viker sig. För när det väl viker sig så är det bara att åka tills det tar stop inte så mycket man kan göra åt saken mer än att försöka bromsa.

Sen tycker jag det kan vara värt att undersöka ifall tex. mitt räcket har förstört däcket redan efter själva olyckan eller misstaget har hänt. Då beror det kanske på en chaufför som brister genom att somna eller hålla uppmärksamheten någon annan stans.

Har det kommit uppgifter på vilket åkeri det var samt om det var utländsk chaufför?

Aldrig hört att ett hjul skulle låsa sig vid en däcksexplosion? Möjligt om nån del fastnar någonstans, men det kan väl knappast vara ett vanligt problem? Eller?
Citera
2018-11-05, 19:16
Medlem
lasersmurfens avatar
Nu verkar rapporten vara klar, men det är betalvägg till artikeln i BT: http://www.bt.se/mark/darfor-gick-lastbilen-over-i-full-kraft-polisen-valdigt-olycklig-omstandighet/

Någon som har lust att köra lite copy-paste?
Citera
2018-11-05, 19:19
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Aldrig hört att ett hjul skulle låsa sig vid en däcksexplosion? Möjligt om nån del fastnar någonstans, men det kan väl knappast vara ett vanligt problem? Eller?
Alltså det beror nog mycket på hur själva däcket går sönder som du säger. Sen om det är problem eller inte beror nog mycket till situation och förare. Jag har CE kort men jag har aldrig fått punktering på ett framhjul så ja, med tanke på alla lastbilar vi har på vägen idag och med såpass ny teknik så skulle jag instämma, det är oerhört ovanligt.

Men kör man om och vänster fram låser så kommer ju lastbilen att dra emot vajerräcket sen när du väl kommer ut i gräset eller jorden så är det inte lättast i värden att köra upp igen. Föraren får panik och viker ihop släpet som inte ett räcke kan stoppa och du glider då okontrollerat framåt tills det stannar. Det finns låsningsfria bromsar av en anledning, för att man skall kunna styra och undvika kollision inte för att stanna så fort som möjligt.

Sen kan det vara andra fel som gör att hjulet låser sig och däcket kanske exploderar i efterhand pga. värme och slitage. Sugen på att läsa BT någon som betalar?
Citera
2018-11-05, 19:23
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita

Nej, jag har heller aldrig hört det, skulle jag våga mig på en gissning skulle jag gissa på att hela styrväxeln lossnat från fästena eller framvagnsbalken (eller var den nu sitter fast) så lastbilen tappat styrförmågan varvid chauffören bromsat och bromsarna dragit snett så bilen snurrat runt herrelöst.

En gissning som sagt!

En van chaufför borde upptäckt ett sånt tekniskt fel i god tid och fått in bilen på verkstad långt innan bultarna gängat upp sig så dom lossat.

Nej, jag har ingen aning om chauffören var en nybörjare eller erfaren.
Senast redigerad av Greensky 2018-11-05 kl. 19:25.
Citera
2018-11-05, 19:23
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Efter vad jag lärt mig så ska en däckexplosion fram på en långtradare (eller som i detta fallet dragbil + trailer) inte påverka så kraftigt utan bilen skall normalt bara vilja gå rakt framåt i en sådan situation. Det finns förmodligen fler orsaker till olyckan.

Citat:
Ja men låser sig tex. vänster framhjul sig helt vid en punktering och man kör i höger kör riktning. Inte ovanligt att man som lastbilschaufför kör om just på den sträckan och då brukar max hastigheten vara ca 80-90km/h, sen så är det ju inte omöjligt att det drar ner lastbilen emot vajer räcket eller att hela ekipaget som är tungt lastat viker sig. För när det väl viker sig så är det bara att åka tills det tar stop inte så mycket man kan göra åt saken mer än att försöka bromsa.

Sen tycker jag det kan vara värt att undersöka ifall tex. mitt räcket har förstört däcket redan efter själva olyckan eller misstaget har hänt. Då beror det kanske på en chaufför som brister genom att somna eller hålla uppmärksamheten någon annan stans.

Har det kommit uppgifter på vilket åkeri det var samt om det var utländsk chaufför?
En framhjulsexplosion på en rak och fin väg är självklart obehagligt men inget som ska få lastbilen att "skena" över tre filer. Det som kan hända är dock att däckrester skadar tryckluftsslangar och bromscylinder. Om t.ex slangen för parkeringsbromsen går av så töms bromsklockan på luft och hjulet låser sig. Kort därefter låses övriga hjul som har parkeringsbroms. På aktuella lastbilen så har framaxel och drivaxel parkeringsbroms. Bromsspåren visar att framhjul och drivaxel är låsta.
Många chaufförer som kör in i mitträcke/vajerräcke skyller på punktering.
Jag har under mina 20 år som chaufför haft både punkteringar och explosioner men har kunnat hålla bilen på vägen och stanna säkert.
Citera
2018-11-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasersmurfen
Nu verkar rapporten vara klar, men det är betalvägg till artikeln i BT: http://www.bt.se/mark/darfor-gick-lastbilen-over-i-full-kraft-polisen-valdigt-olycklig-omstandighet/

Någon som har lust att köra lite copy-paste?

"Precis där lastbilen forcerade mitträcket hade det tidigare varit en öppning för utryckningsfordon.

Istället för dike är det asfalt – i samma nivå.

– Det gjorde att lastbilen kunde gå igenom i princip med full kraft, säger Andreas Gabrielsson vid polisen."

" Enligt vittnet Inge Larsson, som BT pratat med, exploderade lastbilens däck precis före den kom över på fel sida.

– Vi har pratat med vittnet och känner till uppgiften. Däckexplosion är en teori som finns med bland de andra teorierna. Men vi har inte ens undersökt fordonen än och det är alldeles för tidigt för att säga vad som orsakade olyckan."
Citera
2018-11-05, 19:36
Medlem
Citat:
Efter vad jag lärt mig så ska en däckexplosion fram på en långtradare (eller som i detta fallet dragbil + trailer) inte påverka så kraftigt utan bilen skall normalt bara vilja gå rakt framåt i en sådan situation. Det finns förmodligen fler orsaker till olyckan.

I regel brukar en framhjulsexplosion gå bra, men ibland går det åt helvete. Framhjulsexplosioner är fruktade, därför kör t.ex. ingen seriös lastbilsåkare med regummerade framdäck.

Citat:
.....
....

Polis och eventuell utredare har koll på hur ett exploderat däck ser ut gentemot ett däck skadat av mitträcke. Har däcket exploderat finns det dessutom gott om däcksrester innan olycksplatsen.
Citera
2018-11-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har de fler barn? släktingar, far eller morföräldrar i närheten?
initialer, ort och åldrar stämmer in på Tii*a A**eli Pakka*e* (*=n) och Chris*opher Pe*er (*=t) Joh*nsson (*=a)
Citera
2018-11-05, 21:00
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:

Vid en punktering fram på fordonet, välj sida. Så går fordonet vid kraftig broms åt det hållet punkteringen är.

Om man har is i magen och ”rullar” ur situationen, går ekipaget relativt rakt fram.
Men om du panikbromsar, som det flesta i ett sådant tillfälle gör! Så kan det styra iväg ordentligt!

Edit: detta är erfarenhet jag har av vanlig bil vill jag tillägga.
Citera
2018-11-05, 21:05
Medlem
Ni fortsätter att prata om omkörningar när lastbilen inte ens hade hunnit komma in på motorvägen när den svängde över två filer från sin egen påfartsfil.

Lastbilen hade knappast ens kommit upp i marschfart då den var tvungen att kunna parera bilar bakifrån vid påfarten.

Eftersom ingen bil i lastbilen färdriktning krockade så påverkade inte övrig trafik olhcksförloppet.

Om ni skulle titta på bilderna som finns i tråden så är detta självklart, varför spekulera helt uppåt väggarna när ni har fakta framför näsan?

Det syns också tydligt på bilderna att det är en däckexplosion innan lastbilen kränger kraftigt till vänster. Gummit lämnar väldigt distinkta vågiga spår. Om däcket exploderar är det väldigt svårt att hinna reagera. Detta var en trailer-bil, vilket gör att vägegenskaperna inte är så bra, detta gör att dragbilen sladdar redan innan den når motorvägen (än en gång titta på bilderna) och åker baklänges på slutet.

Så sluta med spekulationer som bara är vilseledande och utgå ifrån fakta. Dessutom har ögonvittnen redan sagt att det är en däckexplosion.
Citera
2018-11-05, 21:10
Medlem
På ngt sätt låter det som om aĺla här inne har glömt koll. mellan timmerbil med punktering och buss med skolbarn i?! Hände några mil norr Sundsvall.
Citera
2018-11-05, 21:56
Medlem
meadowbrooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturelur
initialer, ort och åldrar stämmer in på Tii*a A**eli Pakka*e* (*=n) och Chris*opher Pe*er (*=t) Joh*nsson (*=a)

Vill inte länka men gick på dessa namn för att försöka hitta någon bäring i det och hittade ganska snabbt någon vän som skrivit ett RIP-minnes-inlägg och bekräftar att de är dessa det handlar om.

Oerhört tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in