Citat:
Ursprungligen postat av
Abbelita
Aldrig hört att ett hjul skulle låsa sig vid en däcksexplosion? Möjligt om nån del fastnar någonstans, men det kan väl knappast vara ett vanligt problem? Eller?
Alltså det beror nog mycket på hur själva däcket går sönder som du säger. Sen om det är problem eller inte beror nog mycket till situation och förare. Jag har CE kort men jag har aldrig fått punktering på ett framhjul så ja, med tanke på alla lastbilar vi har på vägen idag och med såpass ny teknik så skulle jag instämma, det är oerhört ovanligt.
Men kör man om och vänster fram låser så kommer ju lastbilen att dra emot vajerräcket sen när du väl kommer ut i gräset eller jorden så är det inte lättast i värden att köra upp igen. Föraren får panik och viker ihop släpet som inte ett räcke kan stoppa och du glider då okontrollerat framåt tills det stannar. Det finns låsningsfria bromsar av en anledning, för att man skall kunna styra och undvika kollision inte för att stanna så fort som möjligt.
Sen kan det vara andra fel som gör att hjulet låser sig och däcket kanske exploderar i efterhand pga. värme och slitage. Sugen på att läsa BT någon som betalar?