Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 01:29
  #13
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Ja, var detta jag misstänkte. Har inte uppdaterat min Win 7 på många år så EOL borde inte påverka. När jag reser runt om i världen är det inte ovanligt att jag hittar datorer som fortfarande använder XP, på hotell och liknande...
Jag skulle personligen inte använda ett operativsystem som har gått end of life, och i synnerhet inte om det inte går att installera de senaste webbläsarna.

På grund av att Microsoft (och hela datorbranchen) numera betraktar min dator och dess innehåll som sin egendom så har jag migrerat helt och hållet till Linux. Jag började visserligen använda Linux redan på 1990-talet och jag har använt det som mitt huvudsakliga operativsystem sedan 2002-2003, men det var i samband med att Windows 10 började tryckas ut (bokstavligen) som jag slutförde migreringen.

Jag har idag bara en laptop med Windows 10, men den använder jag endast till att slösurfa. Jag skulle aldrig anförtro den någon personlig information, och jag skulle inte sakna den om den bara försvann.

Jag har alltid tagit ordet personal i förkortningen PC på stort allvar, och på grund av det så är Windows inte längre ett alternativ. Det har hela tiden varit underförstått att mobiler är övervakade, men med min dator är det annorlunda. Den är helt enkelt privat. Jag ser ingen större skillnad på att samla in data den vägen och att montera kameror och mikrofoner i mitt hus.
Citera
2018-11-04, 04:01
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Med undantag för att Windows 7 går EOL om ett år så ser jag inga fördelar med Windows 10. Det skulle vara om man gillar molntjänster, appstores, reklam och liknande, men då tycker jag att man lika gärna kan köpa en suftplatta eller en smartphone.

Win10 diffar rejält från OS man kan hitta på telefoner/surfplattor etc. -Reklam??? -Har inte sett röken av reklam i win10!

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Ja, var detta jag misstänkte. Har inte uppdaterat min Win 7 på många år så EOL borde inte påverka. När jag reser runt om i världen är det inte ovanligt att jag hittar datorer som fortfarande använder XP, på hotell och liknande...

Att köra gammalt ouppdaterat OS är väldigt dumt. Korkat gällande såpass obsoleta grejor som XP. Fullt med säkerhetshål, köra win7 som inte är uppdaterat är också mycket dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
https://www.youtube.com/watch?v=GO2tL8Hn3vs

Tittar man på denna video blir man inte alls impad. Win 10 Pro crashar ofta när man kör tyngre program typ Premiere. Designen är inte enhetlig utan vissa fönster ser ut som XP, vissa som Win7, vissa som Win10.

Har inte varit med om några systemkrascher med win10 sedan det släpptes i skarp version. (Har kört win10 utan systemkrasch sedan beta/pre-beta runt 2014, var det buggigt). Att vissa fönster ser ut som XP/win7 beror på tredjepartsprogramvara, som tredje part inte uppdaterat ordentligt. Märker inte av det så mycket, då jag kör Classic Shell så win10 ser ut som win7...
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-11-04 kl. 04:19. Anledning: Glömde ett "utan".
Citera
2018-11-04, 08:34
  #15
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Inget illa menat men om du anstränger dig i ett par minuter och söker efter ämnet så lär du finna blandande svar.

Ämnet har varit uppe antal gånger på forumet.

TS behöver läsa det där minst en gång till. Frågeställningen är dessutom helt irrelevant idag då Windows 7 är en gammal, antik ångmaskin jämfört med Windows 10 med sämre prestanda, framförallt på äldre hårdvara och inte alls lika säkert.
Citera
2018-11-04, 12:10
  #16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
TS behöver läsa det där minst en gång till. Frågeställningen är dessutom helt irrelevant idag då Windows 7 är en gammal, antik ångmaskin jämfört med Windows 10 med sämre prestanda, framförallt på äldre hårdvara och inte alls lika säkert.
Vilka funktioner tycker du att Windows 7 saknar? På vilket sätt har Windows 7 dålig prestanda?

För oss som var med på 1990-talet så är dina synpunkter en aning svåra att ta till sig. Har man någon gång suttit med Windows 95 på en maskin med alldeles för lite minne så är det ganska svårt att se någon prestandaskillnad mellan Windows 7 och Windows 10.

Jag är medveten om att Windows 95 är antikt, men min poäng är att den tekniska skillnaden mellan olika versioner av Windows är relativt liten idag.
Citera
2018-11-04, 15:43
  #17
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Win 10 Pro crashar ofta när man kör tyngre program typ Premiere.
Jag har personligen använt Premiere Pro/After Effects/Photoshop, mm dagligen med Windows 10 i sedan Win 10 släpptes utan att Windows krashar. Så att Win 10 krashar ofta beror snarare på datorn/användaren än på programmen.

För övrigt så börjar Adobe droppa supporten för Windows 7 och du kan idag tex inte installera Premiere Pro CC 2019 eller After Effects CC 2019 på Windows 7. (https://helpx.adobe.com/se/premiere-...uirements.html)
Citera
2018-12-05, 22:54
  #18
Medlem
Även Intel har sen Kaby Lake, dvs sen 2017 "årsmodeller" droppas stödet för Windows 7, så finns inga officiella drivrutiner till Windows 7. Även AMD Ryzen saknar officiella drivrutiner för windows 7.

Därmed inte sagt att det inte kommer att fungera ändå, för det kan det mycket väl göra, om inget annat så med moddade drivrutiner.

Men som sagt utan officiellt stöd.
Citera
2018-12-05, 23:30
  #19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Använder datorn mest till office, photoshop, surf och lite annat. Är nöjd med Win 7.
Funderar dock på att köpa ny dator och de flesta har win 10 installerat, men funderar
faktiskt på att köra Win 7. Finns det några bra argument för att köra Win 10 istället?

Det främsta skälet är att du kommer att ha mycket svårt att hitta drivrutiner för allt som funkar till windows 7.
Allra minst om du köper en oem-dator av en brödrostförsäljare.
Citera
2018-12-06, 08:47
  #20
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Ja, var detta jag misstänkte. Har inte uppdaterat min Win 7 på många år så EOL borde inte påverka. När jag reser runt om i världen är det inte ovanligt att jag hittar datorer som fortfarande använder XP, på hotell och liknande...

Jag ser fortfarande gamla amasoner köra runt på gatorna...
Det innebär dock inte att amasoner är krocksäkra, bränslesnåla, avgasrenade eller någonting alls..

Att vissa gillar dessa är rent subjektiva känslor..
Precis likadant är det med vilken Windows version man "gillar" dvs. en rent subjektiv känsla som saknar direkt anknytning till verkliga livet..

Att jämföra Windows 7 med Windows 10 är i praktiken som att jämföra en gammal amason med en splitter ny modern bil.. Mycket som liknar varandra, men i slutänden är det alltid den gamla som förlorar i jämförelsen.. just för att den är frånåkt på alla i dag relevanta punkter..

Och att XP används i vissa organisationer beror mycket på inkompetens och ren snålhet kombinerat..
Man har helt enkelt inte kompetens, tid eller har tagit sig råd att byta ut utdömda system mot moderna sådana.. Att det är flera som gör fel, innebär inte att det blir rätt att göra så!

Om du gillar Windows 7, aldrig har uppdaterat Windows, så borde väl datorn fungera bra, varför skall du då byta till en ny??
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2018-12-06 kl. 08:50.
Citera
2018-12-10, 00:02
  #21
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Att jämföra Windows 7 med Windows 10 är i praktiken som att jämföra en gammal amason med en splitter ny modern bil.. Mycket som liknar varandra, men i slutänden är det alltid den gamla som förlorar i jämförelsen.. just för att den är frånåkt på alla i dag relevanta punkter..
Förklara gärna för mig vad det är som är så antikt med Windows 7 jämfört med Windows 10. Jag är med på att det var en enorm skillnad mellan Windows 9x och Windows NT, men vad är det som rent tekniskt skiljer 7 från 10? De bygger till stora delar på samma kodbas och delar samma kärna.

Kom inte dragandes med drivrutinerna, att sluta producera dem för Windows 7 var ett rent affärsmässigt beslut från tillverkarna.

Som jag tidigare har skrivit i tråden så använder jag inte Windows särskilt mycket, men oavsett om jag sitter med Windows 7 eller Windows 10 så kan jag göra samma saker. Jag har aldrig någonsin varit med om att jag kan göra något med 10 som jag inte kan göra med 7. Vad jag däremot har haft är en känsla av att en dator med Windows 10 inte riktigt är min dator. På grund av alla jävla appar, cortana, microsoftkonton, och en massa annan skit så tycker jag att det känns som att jag har hyrt en terminal av Microsoft.

För att spinna vidare på din biljämförelse så skulle jag vilja säga att Windows 7 är som en bil från 2010, och att Windows 10 är som en bil från 2017. Grundfunktionen (inklusive säkerheten) är precis densamma, och det som skiljer är en massa extra skit som man ändå inte efterfrågar.
Citera
2018-12-19, 22:35
  #22
Medlem
Windows 7 var bättre tycker jag ur användarsynpunkt. Men eftersom det upphör så är det ingen mening att ha det längre.
Citera
2018-12-19, 22:37
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Windows 7 var bättre tycker jag ur användarsynpunkt. Men eftersom det upphör så är det ingen mening att ha det längre.


Jag gillar inte att man saknar val. Det är därför det sakta blir sämre eftersom de inte behöver bry sig.
Citera
2019-03-14, 01:26
  #24
Medlem
avcs avatar
Läste precis att Win7 håller på att fasas ut, och bara har ett år kvar i nuläget. Tragiskt. Måtte nu konkurrensen blomma ut och lägga Mega$uck i kistan.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag ser fortfarande gamla amasoner köra runt på gatorna...
Det innebär dock inte att amasoner är krocksäkra, bränslesnåla, avgasrenade eller någonting alls..

Att vissa gillar dessa är rent subjektiva känslor..
Precis likadant är det med vilken Windows version man "gillar" dvs. en rent subjektiv känsla som saknar direkt anknytning till verkliga livet..

Att jämföra Windows 7 med Windows 10 är i praktiken som att jämföra en gammal amason med en splitter ny modern bil.. Mycket som liknar varandra, men i slutänden är det alltid den gamla som förlorar i jämförelsen.. just för att den är frånåkt på alla i dag relevanta punkter..

Och att XP används i vissa organisationer beror mycket på inkompetens och ren snålhet kombinerat..
Man har helt enkelt inte kompetens, tid eller har tagit sig råd att byta ut utdömda system mot moderna sådana.. Att det är flera som gör fel, innebär inte att det blir rätt att göra så!

Om du gillar Windows 7, aldrig har uppdaterat Windows, så borde väl datorn fungera bra, varför skall du då byta till en ny??
Hur exakt är Win7 "frånåkt" förutom avsaknaden av DX12? Windows 7 är snarare bättre på alla praktiska områden förutom säkerhetssidan. Fungerar med spel man vill spela, har drivrutinstöd för hårdvara som fortfarande är fullt tillräcklig för >90% av användarna, har ett seriöst desktopgränssnitt som ser bra ut (inte lika bra som Vista, men likväl mycket bra), saknar bloatware som Edge (IE går faktiskt att använda utan att det kraschar) och saknar det där äckliga, påtvingade appgränssnittet, som verkar påklistrat på det gamla Windows 7-skalet under 10:an.

Så, säg mig... Om min gamla Amazon redan tillfredsställer alla mina behov, inte bara likvärdigt utan t.o.m. bättre än en ny bil skulle göra... ge mig en enda anledning till att investera mängder av pengar och miljöpåverkan på något jag inte ens vill ha, bara för det är nytt och fräsigt? Din retorik låter som skär hjärndöd konsumtionsiDioti i det här fallet. Vill du ha nytt hela tiden kan du ju alltid köra på Linux och installera varenda ny distro på lanseringsdatumet, om nu nytt står så högt över funktionalitet och mjukvara.

Microsoft är Microsoft; planned obsolescence har alltid varit ett begrepp runt deras produkter (inte minst RROD 360 och Xbone). Man måste helt enkelt tvinga på användarna sitt skräp, eftersom dessa tydligen inte är kapabla att resonera självständigt, som vid skandalen med tvångsuppdateringen till Windows 10. Redan vid fiaskot med Windows 8 insåg de nog hur fler och fler började gå över till OS X, och jag hoppas detta kommer få desktop-Android/Linux/SteamOS att slå igenom en gång för alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback