Citat:
Ursprungligen postat av
pekz0r
På kort sikt under uppstart eller om du har några dåliga år efter att du gjort vinst så är det inga problem. Men om du fortfarande inte har några intäkter och inte gör vinst efter 2-3år så lär de kolla upp dig. Då måste du ha en förklaring på något sätt bevisa att du jobbar på att göra företaget vinstdrivande. Om du inte kan övertyga SKV om det så antar jag att du blir sköntaxerad med minst alla momspengarna + ränta, och eventuellt någon straffavgift. Jag känner dock inte till någon som råkat ut för det.
Det är endast om du bedriver näringsverksamhet som du har rätt att dra av momsen, och då krävs det vinstsyfte och långsiktighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
"Betala frilansare" - Då lär det ju komma någon form av intäkt, dessa frilansare skall rimligen prestera något som någon i sin tur betalar för.
Ja, det är komplicerat. Jobbar för en klient, men jag sköter all utveckling (som är kostnaden), då blir det ingen vinst för jag får inga intäkter från mitt bolag. Hur han betalar mig från hans vinst är en annan fråga. Egentligen är det två separata bolag som samarbetar, men sköts för sig.
Men i längden så kommer jag själv skatta på inkomster när vi vidareutvecklar. Eller om nått oväntat händer att verksamheten stoppas, så ja då lägger jag bara ner ett bolag som aldrig hade några intäkter, 2-3 år gott om tid dock för att inte bli störd under uppstarten.