2018-11-02, 21:34
Bannlyst
Hej.

Jag ska köpa en sådan för bruk i hemmet. Jag skulle egentligen vilja köpa ett löpband, men jag har problem med knäna samt väldigt plattfotad så jag tänker att det är bättre med en spinningcykel i stället.

Den behöver inte vara den bästa, men jag tänker att jag vill lägga ner 3500-5000 kronor.

Jag vill det klassiska > gå ner i vikt och svettas ordentligt. Jag tänker inte så mycket på att få starka muskler vid ben eller lår och så vidare. Givetvis vill jag förbättra konditionen, men det är inget specifikt på så sätt annars.

Jag har läst och informerat mig om skillnaderna mellan en motionscykel och spinningcykel på denna sidan här.

Det står bland annat att man oftast inte får med en "träningsdator" till de flesta spinningcyklarna men att man kan köpa till en till vissa, antar att de som räknas in i "vissa" gäller för kategorierna mellan-klassen och proffs-klassen?

Helst vill jag ha en runt 3000 kronor med träningsdator där man kan se kalorier, puls, sträcka och så vidare.

Hur mycket låter en sådan? Jag har folk under mig.

Skulle ni kunna rekommendera någon härifrån?

Några tips?
Citera
2018-11-02, 21:38
Medlem
Ska du ha en med kvalitet och dator går de loss runt 5-10k. 3k kommer man tyvärr inte långt med.

Sen ska du ju ha skor och ett pulsband också så räkna 1500-2000 till.

Kolla blocket är mitt tips!
Citera
2018-11-02, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Ska du ha en med kvalitet och dator går de loss runt 5-10k. 3k kommer man tyvärr inte långt med.

Sen ska du ju ha skor och ett pulsband också så räkna 1500-2000 till.

Kolla blocket är mitt tips!
Skor har jag redan. Vet inte om det där med pulsmätare är särskilt viktigt. Vad kan man ha för användning av en sådan? Är väl inget kul och mäta och jämföra sin puls?
Citera
2018-11-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunnander
Skor har jag redan. Vet inte om det där med pulsmätare är särskilt viktigt. Vad kan man ha för användning av en sådan? Är väl inget kul och mäta och jämföra sin puls?

Du skrev ju: Helst vill jag ha en runt 3000 kronor med träningsdator där man kan se kalorier, puls, sträcka och så vidare.

Såna där man har händerna på är inte tillförlitliga för 5 öre. Och pulsbaserad träning är det mest effektiva.

Har du skor med clips?
Citera
2018-11-02, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Du skrev ju: Helst vill jag ha en runt 3000 kronor med träningsdator där man kan se kalorier, puls, sträcka och så vidare.

Såna där man har händerna på är inte tillförlitliga för 5 öre. Och pulsbaserad träning är det mest effektiva.

Har du skor med clips?
Jag kopierade de tre orden från hemsidan, det som jag vill kunna se är hur mycket kalorier jag har förbränt och hur långt jag har cyklat.

Man kan ha händerna på? Hur menar du nu?

Nej, jag har vanliga löparskor som jag köpte för 1200 kronor, de är bra.
Citera
2018-11-02, 22:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej.

Jag ska köpa en sådan för bruk i hemmet. Jag skulle egentligen vilja köpa ett löpband, men jag har problem med knäna samt väldigt plattfotad så jag tänker att det är bättre med en spinningcykel i stället.

Den behöver inte vara den bästa, men jag tänker att jag vill lägga ner 3500-5000 kronor.

Jag vill det klassiska > gå ner i vikt och svettas ordentligt. Jag tänker inte så mycket på att få starka muskler vid ben eller lår och så vidare. Givetvis vill jag förbättra konditionen, men det är inget specifikt på så sätt annars.

Jag har läst och informerat mig om skillnaderna mellan en motionscykel och spinningcykel på denna sidan här.

Det står bland annat att man oftast inte får med en "träningsdator" till de flesta spinningcyklarna men att man kan köpa till en till vissa, antar att de som räknas in i "vissa" gäller för kategorierna mellan-klassen och proffs-klassen?

Helst vill jag ha en runt 3000 kronor med träningsdator där man kan se kalorier, puls, sträcka och så vidare.

Några tips?

Gym säljer ofta ut sina cyklar när de byter. Vet många som köpt på sig på det sättet. Värt att kolla upp.
Citera
2018-11-03, 00:40
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Det är jättelätt att mäta pulsen på sig själv. Tryck/lägg fingret lätt vid halspulsartären och räkna slagen i 15 sekunder (använd klocka/tidtagarur). Multipliera sedan med 4. Voilà!
Citera
2018-11-03, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Gym säljer ofta ut sina cyklar när de byter. Vet många som köpt på sig på det sättet. Värt att kolla upp.

Vart ska man kolla upp detta? Blocket eller?
Citera
2018-11-03, 16:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vart ska man kolla upp detta? Blocket eller?

Direkt på gymmen enligt vad jag sett och hört. Vet folk som köpt på det sättet.

Ring och fråga. Börja med närmsta gym och jobba dig utåt.

Det kan ju stå en cykel i ett hörn på random gym som de inte blivit av med eller kan komma på att de vill bli av med bara någon frågar.
Citera
2018-11-03, 18:20
Medlem
Citat:
Hej.

Några tips?

Finns många som säljer. Vill du ha något som känns som de på gymmet så vänd dig till en firma som säljer renoverade cyklar från gym.
(firmor på blocket för detta) så får du en i bra kvalité. Annars googla och köp något som en firma rekommenderar.
OT: Använd den till det den är gjord för. Att bygga upp musklerna i benen och förbättra konditionen.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-11-03 kl. 18:23.
Citera
2018-11-04, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Direkt på gymmen enligt vad jag sett och hört. Vet folk som köpt på det sättet.

Ring och fråga. Börja med närmsta gym och jobba dig utåt.

Det kan ju stå en cykel i ett hörn på random gym som de inte blivit av med eller kan komma på att de vill bli av med bara någon frågar.
Aa okej! Men egentligen så är jag ingen person som är så mycket för begagnade saker, speciellt inte när det kommer till gym.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
OT: Använd den till det den är gjord för. Att bygga upp musklerna i benen och förbättra konditionen.
Hur blir det med lungorna, hur förbättras dom? Löpning är väl egentligen bättre och går fortare när det kommer till konditionen? Löpning ökar väl också muskelmassorna vid brösten och magen något?
Citera
2018-11-04, 11:04
Medlem
Citat:
Aa okej! Men egentligen så är jag ingen person som är så mycket för begagnade saker, speciellt inte när det kommer till gym.

Hur blir det med lungorna, hur förbättras dom? Löpning är väl egentligen bättre och går fortare när det kommer till konditionen? Löpning ökar väl också muskelmassorna vid brösten och magen något?

Lungorna förbättras av all konditionsträning. Har själv erfarenhet då mina smalben är kroniskt skadade så löpträning är uteslutet. Jag cyklar endast och springer några lopp per år och brukar springa milen på runt 40-45min beroende på loppats bana utan att ens träna löpning.

Finns nog inget som bygger upp konditionen bättre än något annat. Alla olika aktiviteter aktiverar olika delar olika mycket. Löpning är alltid bra, precis som allt annat. Jag tror inte du ska lägga så mycket vikt på vilket som är "effektivast" då alla stammisar som fortfarande tränar efter 10-20 år tränar det som de tycker är kul.
All konditionsträning förbättrar kroppen så pass mycket att man inte behöver "jaga".

Löpning aktiverar vissa muskler i kroppen och det är ju bra. Men du kommer inte få några magrutor eller synliga bröstmuskler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in