2018-11-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Om du lägger in en gurka i saltlag opastöriserad kommer den förmodligen fermenteras/bli mjölksyrad.

Det beror på styrkan hos saltlagen, är den svag ja då så blir det i regel mjölksyrat, men det kan lika gärna ruttna och lukta helvete

Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Vad är fermenterad? Och varför skulle det inte vara det i svarta oliver, saltgurka och gröna oliver?

Fermenterad betyder jäst eller jäsning. Nu kan man inte säga att oliver är jästa i vanlig mening.

Hursomhelst så är oliverna när de plockas direkt ifrån trädet så väldigt bittra i smaken att de inte duger till något utom att pressa ut oljan ur. Bara att åka till Medelhavet och plocka några oliver och smaka, de smakar hemskt.

Istället så lägger man oliverna i stark saltlag i en burk och de får ligga och dra ett bra tag, i denna saltlag.

Det tar bort bitterheten.

Därpå brukar man byta saltlag mot en annan svagare saltlag som är mera smaksatt med kryddor, vinäger mm. Och då lagras de längre så att de suger upp smaken bättre.

Det stämmer inte riktigt med att gröna oliver är omogna och svarta oliver är mogna. Vissa oliver är så gott som mogna och ändå gröna. En del oliver kan vara blålila i färgen

Vidare så förekommer det att man färgar oliverna med ett färgämne som heter järnglukonat (E579) som fäster i fruktköttet och gör det svart. Järnglukonat är en livsmedelsgodkänd järntillsats som kan tex rekommenderas vid järnbrist. Och säljs som kosttillskott, och kan anses som hälsosamt

Så de svarta oliverna du köper kan alltså vara färgade med järnglukonat

Askorbinsyra (C-Vitamin) tillsätts ofta och dess uppgift är dels att se till att inläggningens grönsaker har klara färger, men är också en smakbevarare,, det är samma sak med citronsyra.

Lägger man in tex gurkor och skippar askorbinsyra och citronsyra och låter stå ett par år så brukar de bli fadda i smaken. De blir de däremot inte om det finns askorbinsyra och citronsyra i.

Man kan nog påstå att inlagda oliver har oändlig hållbarhet

Visst kan man nog jäsa oliver med att att sänka salthalten på lagen och låta dem jäsa, men resultatet kan bli för jävligt ibland, som typ surströmming.

Olivträd är skumma, ibland vissnar de och slutar att ge frukt och då huggs de ner och man får plantera nya helt enkelt.

Oljan kan man dock pressa direkt ur oliverna så snart de är plockade, vare sig de är gröna, blålila eller svarta. Första pressningen kallas virgin olive oil, alltså jungfru olja. Därpå pressar man i regel en gång till efter att oliverna värmts med tex het ånga.

Det som var kvar efter pressningen, dvs fruktköttet och kärnorna, har högt värmevärde och det förekommit att man eldar det i värmeverken. Ett tag gjorde man djurfoder av det till framförallt fjäderfä och grisar. Nu vet jag inte hur man bearbetar detta, kanske att man använder samma process som för våra rapsfrön som också går till djurfoder när man utvunnit oljan ur.
Det är därför som tex Spanien producerar rätt mycket fläskkött
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-11-02 kl. 23:31.
Citera
2018-11-02, 23:25
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Lägg ner. Du har hittat på. Du har inget som visar att inlagd gurka är nyttigt. Du har haft mängder med chanser men inte lyckats.

Om du inte gillar mig, gör då ett nytt försök.

Hur skulle jag kunna gilla dig? Du är ett trollpack.
Citera
2018-11-02, 23:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Hur skulle jag kunna gilla dig? Du är ett trollpack.
Du hade alltså ingen källa på att inlagda oliver eller gurka skulle vara nyttigt?

Du hänvisade till innehållsförteckningen på burkar. Du kan väl ta en bild och visa den?

Eller så erkänner du att du hittat på.
Citera
2018-11-02, 23:32
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Du hade alltså ingen källa på att inlagda oliver eller gurka skulle vara nyttigt?

Du hänvisade till innehållsförteckningen på burkar. Du kan väl ta en bild och visa den?

Eller så erkänner du att du hittat på.

Absolut - berätta vilka sorter jag ska fotografera.
Citera
2018-11-02, 23:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Absolut - berätta vilka sorter jag ska fotografera.
Valfritt. Någon där det framgår att innehållet är nyttigt.
Citera
2018-11-02, 23:36
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Valfritt. Någon där det framgår att innehållet är nyttigt.

Det finns för många sorter, för många olika sorters förpackningar - jag kommer att få sådan beslutsångest kring vilken nyttig gurka jag ska fota. Bestäm vilken eller vilka jag ska fotografera istället.
Citera
2018-11-02, 23:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Det finns för många sorter, för många olika sorters förpackningar - jag kommer att få sådan beslutsångest kring vilken nyttig gurka jag ska fota. Bestäm vilken eller vilka jag ska fotografera istället.
Det har jag redan svarat på: (FB) Svarta oliver, gröna oliver och saltgurka på burk - Nyttigt eller onyttigt?
Citera
2018-11-02, 23:40
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Det har jag redan svarat på: (FB) Svarta oliver, gröna oliver och saltgurka på burk - Nyttigt eller onyttigt?

Återkom med närmare instruktioner så löser vi detta. Natti natti.
Citera
2018-11-02, 23:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Återkom med närmare instruktioner så löser vi detta. Natti natti.
Du påstod att det framgår att oliver eller gurka är nyttigt på burkarna. Det är väl bara att du visar en sådan text på någon burk.

Jag tror inte att den texten finns, så det är jättekonstigt att jag då ska välja en burk. Det är du som påstår något, då får väl du påvisa att det stämmer.

Något som aldrig kommer att ske. Då du bara hittar på.
Citera
2018-11-02, 23:58
Medlem
Citat:
Du påstod att det framgår att oliver eller gurka är nyttigt på burkarna. Det är väl bara att du visar en sådan text på någon burk.

Jag tror inte att den texten finns, så det är jättekonstigt att jag då ska välja en burk. Det är du som påstår något, då får väl du påvisa att det stämmer.

Ändras din hudfärg när du laddar upp en profilbild med annan hudfärg
Troll, ät lite olivkärnor, de ser alltid lika ut
Citera
2018-11-03, 00:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Ändras din hudfärg när du laddar upp en profilbild med annan hudfärg
Troll, ät lite olivkärnor, de ser alltid lika ut
Nä, min hudfärg ändras inte beroende av vilken profilbild jag laddar upp. Men om jag färgar min hud svar, så blir den svart.

Ungefär som med oliver. Om man färgar gröna oliver svarta, så blir de svarta. Om du målar en vit vägg blå, så blir den blå. Det känns som att vi pratar barnspråk nu. Men du kanske förstod?
Citera
2018-11-03, 00:14
Medlem
Citat:

Äh, är du en latmask ? Varför ska andra göra jobbet åt dig ?
Du kan ju själv bevisa att oliver och gurka är onyttigt då då ?
Ät bara inlagd gurka och oliver en månad så får du väl se ?
Ramlar håret av så är det väl ingen större fara, det brukar växa ut igen, typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in