2018-11-01, 23:15
Medlem
Saab 9-5 anbefalles! Finns tämligen många att välja mellan, någon borde ju passa ts!
Citera
2018-11-04, 02:12
Medlem
Välj en dussinbil de finns massor av dem så prutmån vad kör du idag?
Citera
2018-11-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidnode
Hej!

Behöver lite hjälp i sökandet efter bil. Har i nuläget en skräpbil och det är inte speciellt kul att köra den på motorvägen när man ser de flesta andra köra anständigare bilar. Alltid när jag ser samma modell som jag har på vägarna så är det, utan att försöka låta som ett rövhål, mindre fint folk som kör dessa bilar.

Problemet är som vanligt pengar. Har inte så mycket att lägga på en bil. Kanske får 15 för den jag har så vi kan säga att min budget ligger runt 40-50 tusen.

Vill ha en bil som:
Jag kan känna mig lite stolt över
Är trevlig att köra längre sträckor
Inte dyr i försäkring/skatt, drivmedelskostnader samt underhåll/reparationer
Hyfsat med utrymme för packning

Hade jag haft mycket pengar hade jag gärna haft en ny Mercedes, kanske BMW. Det är ofta dessa bilar jag lägger märke till på vägen. Förstår att det inte går men då vet ni mitt ideal!
Du har konstiga prioriteringar.
Vara stolt över sin bil? Din bil är en nyttopryl som ska utföra sitt syfte.
Är verkligen din bils syfte att vara något som andra tittar på?

Nu har jag gjort klassresan genom bilägande o en sak är säker. Ju finare bil jag ägt ju dyrare har den varit. Jag har gått från en fyrfärgad Volvo 142a till en ett år gammal Volvo V60. Att det blev en begagnad berodde på att jag inte fick allt jag ville ha i min budget om den varit helt ny.
Japp, jag älskar denna bil. Kruxet är ekonomin.
Jag betalade svindyra pengar för en jävla bil. Nu när jag uppnått nirvana så har jag två val.
1. Byta bil med jämna mellanrum för att bevara den där idiotiska statusen du ser.
2. Köra biljäveln till den rasar.
Om inte Svenska spel ringer eller att vi köper en bostad som kräver en annan bil så väljer jag alternativ 2.
Anledningen till detta är att det jag sparar in på drivmedel, reparationer samt skatt/försäkring äts upp av investeringskostnaden. O då kan vi lägga till alla investeringskostnader för att byta upp mig till något nyare vid varje bilköp.
Jo, jag har nu en riktigt bra bil.
Men jag har betalat korkade pengar för att få äga den.

Nu till det fina för just mig.
Vi är två i hushållet. Detta gör att vi har ett skapat behov av två bilar.
Detta gör att vi har en slitoslängbil. Antagligen en bil i samma skick som du inte är nöjd med.
Denna bil har blivit den bil vi väljer att ta i möjligaste mån. Att grannar o medtrafikanter kanske tittar snett på den skiter jag i. För dess syfte är att spara på den dyra bilen.

Mitt råd till dig.
Med tanke på det jag ordbajsat ovan så är mitt råd att du fortsätter köra med bilar som har en bra totalekonomi. Skit i prestigen eftersom det bara är du som ser upp till de med fina bilar medan de med dessa bilar inte ens ser dig i din bil.
Det finns bara en fördel med en nyare o det är att den äldre riskerar fler verkstadsbesök. Detta kan vara en anledning för dig att köpa något finare just för att minimera risken att inte kunna ta dig till jobbet.

Ett tips på bil då.
En Ford. Mycket bil för pengarna med en kvalitet klart bättre än sitt rykte. Köper du en Mondeo så får du även en riktigt bra komfort.
Vill du att jag ska titta på din bil? Då köper du inget som är sämre än en BMW M5. I gengäld kommer jag skratta inombords när jag tänker på dina kostnader du betalar för att jag ska lägga märke till dig.
Citera
2018-11-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du har konstiga prioriteringar.
Vara stolt över sin bil? Din bil är en nyttopryl som ska utföra sitt syfte.
Är verkligen din bils syfte att vara något som andra tittar på?

Tycker det är underhållande att du låtsas som att du inte förstår varför man inte vill köra en ful skräpbil och vill påstå att en bil minsann bara är en nyttopryl, medans du själv har köpt en liten trång V60 som inte klarar annat än att transportera personer, till priset av flera hundra tusen? Finns bilar som är mycket mer praktiska än den bilen och samtidigt mycket billigare att äga, så varför kommer du och klagar på mig när jag bara vill ha en bil som jag slipper skämmas för att köra runt i?

Jag sa aldrig att jag vill att andra ska kolla på min bil, du lägger massa ord i min mun. Jag skrev att jag vill ha en bil jag kan vara LITE stolt över. Vill inte köra en skitbil längre. Man ser vad andra har och då vill man själv inte ha något sämre, inte alls svårt att förstå sig på och egentligen inte konstigt alls.

Sluta låtsas som att du inte förstår status och vad för syfte fina prylar har. Antar att du går runt med sopsäckar som kläder, för varför ska man ha snygga kläder, det är ju bara en nyttopryl som ska hålla dig varm. Antar att du bor i en container i skogen? Varför ska man ha något finare bara för att andra har de liksom? Mitt råd till dig, sluta vara en jävla hycklare...
Senast redigerad av Lucidnode 2018-11-04 kl. 14:00.
Citera
2018-11-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kolla på en mazda 3 eller volvo v50. Helt ok bilar men V50:n har mer bagage givetvis. Annars kan du alltid kolla på Opel Vectra, mycke bil för pengarna.

Blev intresserad av V50 faktiskt. Ser ut att vara en bra bil med lagom bagageutrymme också. Har ingen familj men brukar ha mycket saker i bilen. Läste lite att den verkade vara lite dåligt ljudisolerad tyvärr? Lite segt på motorvägen men knappast sämre än det jag har iofs..
Citera
2018-11-04, 14:04
Medlem
Betongetts avatar
Citat:
Blev intresserad av V50 faktiskt. Ser ut att vara en bra bil med lagom bagageutrymme också. Har ingen familj men brukar ha mycket saker i bilen. Läste lite att den verkade vara lite dåligt ljudisolerad tyvärr? Lite segt på motorvägen men knappast sämre än det jag har iofs..
Köp ett par noice cancelling lurar också så känns det som du åker S-klass ljudnivåmässigt.
Citera
2018-11-04, 18:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Tycker det är underhållande att du låtsas som att du inte förstår varför man inte vill köra en ful skräpbil och vill påstå att en bil minsann bara är en nyttopryl, medans du själv har köpt en liten trång V60 som inte klarar annat än att transportera personer, till priset av flera hundra tusen? Finns bilar som är mycket mer praktiska än den bilen och samtidigt mycket billigare att äga, så varför kommer du och klagar på mig när jag bara vill ha en bil som jag slipper skämmas för att köra runt i?

Jag sa aldrig att jag vill att andra ska kolla på min bil, du lägger massa ord i min mun. Jag skrev att jag vill ha en bil jag kan vara LITE stolt över. Vill inte köra en skitbil längre. Man ser vad andra har och då vill man själv inte ha något sämre, inte alls svårt att förstå sig på och egentligen inte konstigt alls.

Sluta låtsas som att du inte förstår status och vad för syfte fina prylar har. Antar att du går runt med sopsäckar som kläder, för varför ska man ha snygga kläder, det är ju bara en nyttopryl som ska hålla dig varm. Antar att du bor i en container i skogen? Varför ska man ha något finare bara för att andra har de liksom? Mitt råd till dig, sluta vara en jävla hycklare...
Provokativ har en del poäng.
Angående status.
Jag köpte en ny golf 250k. Är den något märkvärdig, yvs jag, nej.
Innan dess hade jag en 15 år gammal golf, var jag mallig, nej. Såg folk ner på mig? Inte så jag märkte något.

Ska du vara stolt och mallig över din bil för 50k så duger den inte till pendlarbil.
Pendlare går i symbios med snålvargen, inget i onödan.
Citera
2018-11-05, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Provokativ har en del poäng.
Angående status.
Jag köpte en ny golf 250k. Är den något märkvärdig, yvs jag, nej.
Innan dess hade jag en 15 år gammal golf, var jag mallig, nej. Såg folk ner på mig? Inte så jag märkte något.

Ska du vara stolt och mallig över din bil för 50k så duger den inte till pendlarbil.
Pendlare går i symbios med snålvargen, inget i onödan.

Ännu en hycklare.
Läs mina inlägg igen. Har inte lagt någon stor betoning på att jag vill ha en fräck bil jag kan vara mallig över.
Skrev att jag vill ha en bil jag kan vara lite stolt över, alltså vill jag inte ha en skitbil, så som rubriken förtäljer. Kan väl inte vara så svårt att förstå varför jag inte vill ha en skitbil eller?

Ingen av er har någon poäng alls för jag har inte uttalat mig om att jag vill ha en snygg bil så att andra ska kolla på den. Varför ens lägga din tid att skriva i en tråd angående bil-köpråd när du inte ens ger ett köpråd. Fullständigt efterblivet.

Jag tror det är ni som är de ytliga här. Jag själv skulle kunna känna mig stolt över en vanlig bil men du själv verkar ju behöva en Ferrari för att känna dig stolt...
Citera
2018-11-05, 11:04
Medlem
Citat:

O du vägrar se min poäng.
Att du skäms i en bil är en konstig tanke.
Jo, jag har vad du kan se som status. För mig är den inte status utan det jag skrev om klassresa.
Jag har inte gjort den resan för att uppnå status utan det har fallit sig naturlig från en halvt alkoholiserad snorunge till medelålders via ett upplånat familjeliv.
Utan hemavarande barn samt en skön avsaknad av villalån så har ekonomin gjort att jag har råd med denna bil.
Det är först nu när jag har den som jag även inser hur dumt köp det var.
Det är därför jag ser hur dumma dina tankar är med statusen.

Jag säger inget om att man har en statusbil om det är viktigt för en som person. Det korkade i ditt tänk är att du ska pendla med den. Pendling är dyrt o sliter hårt på en bil o då prioriterar du ändå statusen när du är begränsad i din ekonomi.
Men varför inte två bilar?
Den ena i pendlingskön där bara du är den som har tid att tänka på de andra o deras bilar samt en fin bil för nöjesresor? På så sett har du en ekonomisk bil när du ska tjäna pengar samt en fin bil att imponera småflickorna runt korvmojjen.

Sedan är du lite rolig som använder ordet hyckleri när du tydligen inte vet vad det innebär.
Hyckleri hade det varit om jag berättat om min fina bil samtidigt som jag äter nudlar.
Du misstar ordet hyckleri med insikt.

Men visst.
Köp dig en statusbil för 50 000kr. Att du antagligen riskerar att få ett gammalt, sönderkört vrak kanske inte spelar någon roll. När du står där med rykande motor medan pendlingskön rullar förbi så kan du i alla fall tänka på att du har en statusbil och hur rätt du gör som inte bara ignorerar råd från de som gjort dina misstag utan att du även hånade dem👍

Mitt råd kvartsår.
Köp dig en vettig pendlarbil o bygg upp en stabil ekonomi. Forden jag tipsade om är en sådan bil.
Citat:
Ännu en hycklare.
Läs mina inlägg igen. Har inte lagt någon stor betoning på att jag vill ha en fräck bil jag kan vara mallig över.
Skrev att jag vill ha en bil jag kan vara lite stolt över, alltså vill jag inte ha en skitbil, så som rubriken förtäljer. Kan väl inte vara så svårt att förstå varför jag inte vill ha en skitbil eller?

Ingen av er har någon poäng alls för jag har inte uttalat mig om att jag vill ha en snygg bil så att andra ska kolla på den. Varför ens lägga din tid att skriva i en tråd angående bil-köpråd när du inte ens ger ett köpråd. Fullständigt efterblivet.

Jag tror det är ni som är de ytliga här. Jag själv skulle kunna känna mig stolt över en vanlig bil men du själv verkar ju behöva en Ferrari för att känna dig stolt...
Du har en viss poäng.
Ja, vi har köpt fina bilar. Det är din poäng.
Men du missar lik förbannat, öppet mål.
Det är du som tror att vi är stolta över våra bilar.
Vore jag stolt eller ens såg någon prestige så hade jag i dag inte haft kvar min "nya" bil jag köpte för tre år sedan. I så fall så hade jag pumpat in 200 000kr för att köpa något nytt då min fina bil i dag är en gammal, sliten dussinbil.
Tyvärr. Att vara stolt/se prestige i en bil blir dyrt då man efter en kort tid inser att det man äger fortfarande bara är en bil i mängden.
Senast redigerad av Provocative3.0 2018-11-05 kl. 11:15.
Citera
2018-11-05, 11:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ännu en hycklare.

Jag rekommenderar en golf, finns i alla prisklasser.
Citera
2018-11-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
O du vägrar se min poäng.
Att du skäms i en bil är en konstig tanke.
Jo, jag har vad du kan se som status. För mig är den inte status utan det jag skrev om klassresa.
Jag har inte gjort den resan för att uppnå status utan det har fallit sig naturlig från en halvt alkoholiserad snorunge till medelålders via ett upplånat familjeliv.
Utan hemavarande barn samt en skön avsaknad av villalån så har ekonomin gjort att jag har råd med denna bil.
Det är först nu när jag har den som jag även inser hur dumt köp det var.
Det är därför jag ser hur dumma dina tankar är med statusen.

Jag säger inget om att man har en statusbil om det är viktigt för en som person. Det korkade i ditt tänk är att du ska pendla med den. Pendling är dyrt o sliter hårt på en bil o då prioriterar du ändå statusen när du är begränsad i din ekonomi.
Men varför inte två bilar?
Den ena i pendlingskön där bara du är den som har tid att tänka på de andra o deras bilar samt en fin bil för nöjesresor? På så sett har du en ekonomisk bil när du ska tjäna pengar samt en fin bil att imponera småflickorna runt korvmojjen.

Sedan är du lite rolig som använder ordet hyckleri när du tydligen inte vet vad det innebär.
Hyckleri hade det varit om jag berättat om min fina bil samtidigt som jag äter nudlar.
Du misstar ordet hyckleri med insikt.

Men visst.
Köp dig en statusbil för 50 000kr. Att du antagligen riskerar att få ett gammalt, sönderkört vrak kanske inte spelar någon roll. När du står där med rykande motor medan pendlingskön rullar förbi så kan du i alla fall tänka på att du har en statusbil och hur rätt du gör som inte bara ignorerar råd från de som gjort dina misstag utan att du även hånade dem👍

Mitt råd kvartsår.
Köp dig en vettig pendlarbil o bygg upp en stabil ekonomi. Forden jag tipsade om är en sådan bil.

Du har en viss poäng.
Ja, vi har köpt fina bilar. Det är din poäng.
Men du missar lik förbannat, öppet mål.
Det är du som tror att vi är stolta över våra bilar.
Vore jag stolt eller ens såg någon prestige så hade jag i dag inte haft kvar min "nya" bil jag köpte för tre år sedan. I så fall så hade jag pumpat in 200 000kr för att köpa något nytt då min fina bil i dag är en gammal, sliten dussinbil.
Tyvärr. Att vara stolt/se prestige i en bil blir dyrt då man efter en kort tid inser att det man äger fortfarande bara är en bil i mängden.

Du är ju helt kass i huvudet. Har inte skrivit att jag vill imponera på någon med min nya bil.

Du lägger återigen ord i mun på mig.

Det är du som inte verkar veta vad ordet "hycklare" betyder: "En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa eller tro på det personen själv förespråkar."

Du säger att det är korkat att göra saker för status. Jag svär på allt jag har att du gör det. Varför har du annars fina kläder på dig. Eller din fina bil. Så därför är det hyckleri att sedan påstå att andra inte får göra saker för att höja status,för det är korkat. Du säger med din mening att du själv är korkad. Hycklare!

Med det sagt så menar jag inte att jag är ute efter en bil för att höja min status. Det har jag aldrig sagt, bara du.

Som du ser i tråden blev jag intresserad av Volvo V50, tror du jag blev intresserad av den för att den ser fräck ut?

Och du förresten, hur kan jag ha missat din poäng när du inte hade med den här nya poängen i ditt första inlägg. Haha du är ju totalt blåst.

Tror ärligt att du antingen trollar eller så är du efterbliven på riktigt, isåfall kan jag inget annat än beklaga..
Senast redigerad av Lucidnode 2018-11-05 kl. 12:00.
Citera
2018-11-05, 17:17
Medlem
Citat:
Du är ju helt kass i huvudet. Har inte skrivit att jag vill imponera på någon med min nya bil.

Du lägger återigen ord i mun på mig.

Det är du som inte verkar veta vad ordet "hycklare" betyder: "En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa eller tro på det personen själv förespråkar."

Du säger att det är korkat att göra saker för status. Jag svär på allt jag har att du gör det. Varför har du annars fina kläder på dig. Eller din fina bil. Så därför är det hyckleri att sedan påstå att andra inte får göra saker för att höja status,för det är korkat. Du säger med din mening att du själv är korkad. Hycklare!

Med det sagt så menar jag inte att jag är ute efter en bil för att höja min status. Det har jag aldrig sagt, bara du.

Som du ser i tråden blev jag intresserad av Volvo V50, tror du jag blev intresserad av den för att den ser fräck ut?

Och du förresten, hur kan jag ha missat din poäng när du inte hade med den här nya poängen i ditt första inlägg. Haha du är ju totalt blåst.

Tror ärligt att du antingen trollar eller så är du efterbliven på riktigt, isåfall kan jag inget annat än beklaga..
Nu till det roliga.
En Volvo V50 är i sig en bra bil.
Men du har missat att jag två gånger tipsat om Ford. Allt du gjort är att fokucera på det råd jag gav dig i all välmening.
Råd som de flesta med dyrare bilar instämmer i.
Nu är det så fint att jag har ägt en V50.
Först så ägde jag en Ford Focus som jag inte var nöjd med så efter ett par bilar mellan så köpte jag en V50 som jag inte heller var nöjd med.
Nu ratade du den förnuftiga bilen Ford för det mer prestigeladdade märket Volvo.
Numer vet jag mer om V50 o Focus.
Den bil du nu väljer råkar vara en Fort Focus med annat utseende samt bättre stolar.

I sig ingen dålig bil. Men hela min poäng syns ändå i ditt val av bil där du nu tvingas till en äldre eller en med mer mil för samma peng samtidigt som du köper dyrare ägarkostnader.
Jo, du följer mina fotspår.
Men ett sista tips.
Ber man om råd så tar man till sig råd. Man sållar ut de som inte passar.
Du valde argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in