• 1
  • 2
2018-11-01, 16:25
Medlem
Hallå allesammans.

Jag har två fiberuttag i min lägenhet.
En i vardagsrummet och en i hallen.

Jag ser att dessa är sammankopplade på något sätt eftersom det går kablar från det ena fiber uttaget till det andra.

Jag hade hemskt gärna velat använda fiberuttaget i vardagsrummet men tyvärr blev det inte så.
Jag testade koppla kabel direkt i datorn men fick ingen anslutning.

Sen testade jag fiberuttaget i hallen och då gick det. Det kom upp en sida att jag skulle välja vilken leverantör jag ville ha. Fanns ju massor att välja mellan.

Men då kommer vi till stora problemet.
Jag kan inte ha alla kablar och router i hallen.
Jag har testat men nu har mitt husdjur bitit sönder 3 kablar redan och det blir så dyrt för mig att köpa nya kablar hela tiden.

Jag hade självklart vela ha fiberuttaget aktiverat i vardagsrummet men vem ringer man då?
Jag ringde min hyresvärd som hänvisade mig till min leverantör.
Och när jag ringde till leverantören hänvisade de mig till min hyresvärd.

Någon som vet hur detta funkar?
Citera
2018-11-01, 16:46
Medlem
4yoonlys avatar
Du har troligen ett ethernet uttag och inte ett fiber uttag dock. Och vill du "flytta" det så köp en ethernet kabel lägg den i en plastlist ovan för din trälist (typ) till valfritt rum och sedan stoppa in den i din router/switch.
Citera
2018-11-01, 16:46
Medlem
BalleAnkas avatar
Du råkar inte ha ett skåp på väggen i hallen med uttag för olika rum i lägenheten, t ex som i filmen?

https://www.youtube.com/watch?v=6aCo...6D9D6F3E3C03A7
Citera
2018-11-01, 16:47
Medlem
Sätt i en kabel i båda uttagen i hallen så aktiverar du det i vardagsrummet. Vanlig nätverkskabel. Det bör funka
Citera
2018-11-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Sätt i en kabel i båda uttagen i hallen så aktiverar du det i vardagsrummet. Vanlig nätverkskabel. Det bör funka

Det finns 3 hål(uttag) i hallen. 2 vita och en gul, det är genom den gula jag får internet och enbart av den gula.
Citera
2018-11-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn

Den i vardagsrummet har 2 hål (uttag) som är vita. Inget av de fungerar.
Citera
2018-11-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Det finns 3 hål(uttag) i hallen. 2 vita och en gul, det är genom den gula jag får internet och enbart av den gula.

Testa från det gula till ett vitt. Annars byt. Sen från det i vardagsrummet.

Här funkar det så att man måste sätta en kabel mellan uttagen i hallen för att få koppling i vardagsrummet. Har däremot 2 vita hål.
Borde va nått liknande kan man tycka, är ej säker dock
Citera
2018-11-01, 17:44
Medlem
Citat:
Hallå allesammans.

Jag ser att dessa är sammankopplade på något sätt eftersom det går kablar från det ena fiber uttaget till det andra.

Jag hade hemskt gärna velat använda fiberuttaget i vardagsrummet men tyvärr blev det inte så.

Sen testade jag fiberuttaget i hallen och då gick det. Det kom upp en sida att jag skulle välja vilken leverantör jag ville ha. Fanns ju massor att välja mellan.

Jag har testat men nu har mitt husdjur bitit sönder 3 kablar redan och det blir så dyrt för mig att köpa nya kablar hela tiden.

Jag hade självklart vela ha fiberuttaget aktiverat i vardagsrummet men vem ringer man då?

Kan du lägga ut en bild på uttaget där fibern kommer in? och finns det en mac-adress över något av uttagen?
Är det rj-45 kontakter kan du testa att koppla en kabel mellan kontakten du får in fibern i och den som går till vardagsrummet, sen koppla in datorn i den.
Citera
2018-11-01, 18:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hallå allesammans.

Om du har fiber in i fastigheten/villan, så går fibern till en "mediaomvandlare". Från denna lilla dosa går det ut ett vanligt nätverksuttag, i samma dosa alltså. JÄKLIGT knepigt att flytta på denna dosa. Men du kan lösa detta genom att koppla in en vanlig nätverkskabel (minst cat.5e) i denna och se till att routern som bör kopplas till detta "fiberuttag" är "out of harms way" för dina husdjur.
Räcker att sätta routern lite längre "upp i taket" så "skadedjuren" inte kommer åt.

Vill du verkligen flytta själva fiberuttaget, får du nog kontakta en fiberinstallatör, med alla problem och kostnader detta innebär. När jag själv fick fiber inkopplat i villan, var jag på plats "och pekade med hela handen" där fiberuttaget skulle installeras. Är totalnöjd. (Installatören ville som "default" också installera uttaget i hallen, vilket är ett värdelöst ställe..)
Citera
2018-11-01, 18:47
Medlem
Koppla in en kabel eller köp en switch, alternativt accesspunkt så att du kan köra trådlöst. Är det ett "riktigt" fiberuttag kan du patcha vidare det också men då behöver du köpa en fiberpatch , finns på välsorterade elfirmor dvs inte Claes Ohlsson eller Kjell & Co. Men enklast är nog att köpa en switch och sedan förlänga med kabel.
Citera
2018-11-01, 19:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfonsac
Koppla in en kabel eller köp en switch, alternativt accesspunkt så att du kan köra trådlöst. Är det ett "riktigt" fiberuttag kan du patcha vidare det också men då behöver du köpa en fiberpatch , finns på välsorterade elfirmor dvs inte Claes Ohlsson eller Kjell & Co. Men enklast är nog att köpa en switch och sedan förlänga med kabel.

Bra råd, men tror att en vanlig cat5e-kabel eller bättre, och en vanlig router utanför "skadedjurens räckvidd" räcker ganska långt. Och blir en enklare lösning.
Citera
2018-11-01, 23:55
Medlem
Här kommer lite bilder.
Här är uttaget som är i hallen. Och jag får enbart internet när jag kopplar in kabeln i den svarta dosan eller vad man ska kalla det.
http://forumbilder.se/H8LLB/cb1a62b9...e-72b8e55347e8

Här är uttaget i vardagsrummet som har två hål (dosor) men detta uttag fungerar inte. Och det är denna jag vill få till att fungera.
http://forumbilder.se/H8LLB/9bcff882...2-956e122955a4

Det kanske inte ens är fiberuttag? Ber om ursäkt i sånna fall. Men som ni ser så går det kablar mellan dessa uttag. Kablarna går längst listerna i min lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in