Citat:
Ursprungligen postat av
madrassen
Hallå allesammans.
Jag har två fiberuttag i min lägenhet.
En i vardagsrummet och en i hallen.
Jag ser att dessa är sammankopplade på något sätt eftersom det går kablar från det ena fiber uttaget till det andra.
Jag hade hemskt gärna velat använda fiberuttaget i vardagsrummet men tyvärr blev det inte så.
Jag testade koppla kabel direkt i datorn men fick ingen anslutning.
Sen testade jag fiberuttaget i hallen och då gick det. Det kom upp en sida att jag skulle välja vilken leverantör jag ville ha. Fanns ju massor att välja mellan.
Men då kommer vi till stora problemet.
Jag kan inte ha alla kablar och router i hallen.
Jag har testat men nu har mitt husdjur bitit sönder 3 kablar redan och det blir så dyrt för mig att köpa nya kablar hela tiden.
Jag hade självklart vela ha fiberuttaget aktiverat i vardagsrummet men vem ringer man då?
Jag ringde min hyresvärd som hänvisade mig till min leverantör.
Och när jag ringde till leverantören hänvisade de mig till min hyresvärd.
Någon som vet hur detta funkar?
Om du har fiber in i fastigheten/villan, så går fibern till en "mediaomvandlare". Från denna lilla dosa går det ut ett vanligt nätverksuttag, i samma dosa alltså. JÄKLIGT knepigt att flytta på denna dosa. Men du kan lösa detta genom att koppla in en vanlig nätverkskabel (minst cat.5e) i denna och se till att routern som bör kopplas till detta "fiberuttag" är "out of harms way" för dina husdjur.
Räcker att sätta routern lite längre "upp i taket" så "skadedjuren" inte kommer åt.
Vill du verkligen flytta själva fiberuttaget, får du nog kontakta en fiberinstallatör, med alla problem och kostnader detta innebär. När jag själv fick fiber inkopplat i villan, var jag på plats "och pekade med hela handen" där fiberuttaget skulle installeras. Är totalnöjd. (Installatören ville som "default" också installera uttaget i hallen, vilket är ett värdelöst ställe..)