• 1
  • 2
2018-10-28, 09:25
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Den akademiska retoriken har inget begrepp för det här. Det är inte en figur, inte heller en trop. Det närmaste jag kan komma en teoretiskt någorlunda grundad etikett är förlöjligande utifrån socialpsykologen Berit Ås' teori om härskartekniker.
Känner inte till Ås beskrivning av "förlöjligande". Får försöka kika närmare på det.

Samtidigt vill jag påminna om att Pippis premisser; 1. "Vi är utan snus" och 2. "Vi försmäktar" båda är sanna i Pippis fall. Den första är definitivt sann. Den andra premissen är förmodligen falsk eftersom det är en lek enligt Pippis syn på saken. Förutsatt att de försmäktar så är dock premiss 1 totalt irrelevant. Men ej falsk. Det falska uppstår i den implicia tolkningen som Pippi kan hävda är en subjektiv tolkning. Det sägs inte explicit att de behöver snuset för att ej försmäkta.

En slags implicit ekvivokation kanske där det implicita kan tolkas på flera sätt. Och det kan lämna ett stort spelutrymme, hypotetiskt för den korkade/oärliga debattören att uttrycka sig implicit i så stor utsträckning som möjligt.
Citera
2018-10-28, 09:32
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Känner inte till Ås beskrivning av "förlöjligande". Får försöka kika närmare på det.

Samtidigt vill jag påminna om att Pippis premisser; 1. "Vi är utan snus" och 2. "Vi försmäktar" båda är sanna i Pippis fall. Den första är definitivt sann. Den andra premissen är förmodligen falsk eftersom det är en lek enligt Pippis syn på saken. Förutsatt att de försmäktar så är dock premiss 1 totalt irrelevant. Men ej falsk. Det falska uppstår i den implicia tolkningen som Pippi kan hävda är en subjektiv tolkning. Det sägs inte explicit att de behöver snuset för att ej försmäkta.

En slags implicit ekvivokation kanske där det implicita kan tolkas på flera sätt. Och det kan lämna ett stort spelutrymme, hypotetiskt för den korkade/oärliga debattören att uttrycka sig implicit i så stor utsträckning som möjligt.
Så länge du tror att det här är en fråga om formell logik tror jag tyvärr att du kommer att sitta fast i ditt resonemang.
Citera
2018-10-28, 12:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Så länge du tror att det här är en fråga om formell logik tror jag tyvärr att du kommer att sitta fast i ditt resonemang.
Men vilka tecken uppvisar jag för att tro det? Just implicita meningar är väl rätt sällsynta i formell logik exempelvis? Det är mer en fråga om meningar som kan tolkas på fler än ett (1) sätt, där det finns ett av dessa sätt som är gängsenorm. Och att då frångå detta, vilket är möjligt om gängse normen endast följer implicit. Och skifta position/tolkning som en del av en efterkonstruktion, som är det centrala här.

Formell logik eller endast explicita uttalanden/påståenden/argument är vad som skulle kunna undvika dessa uppsåtligt felaktiga tolkningar, som jag ser det dock.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-10-28 kl. 12:48.
Citera
2018-10-31, 22:10
Moderator
Hamilkars avatar
Tråd utbruten från (FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!.
/Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in