2018-10-31, 03:36
Medlem
Ponera att man jobbar natt 100% och får ut ca 15-17000kr i månaden men håller på att dö av tristess och isolering.
Och föreställ er sen att man har ärvt en miljon kr som man vill investera i aktier och fonder för att sedan leva av avkastningen- men alla grafer pekar neråt och inget investeringsalternativ tycks gynnsamt i dagsläget.

Säg att man kanske inte vet exakt vad man vill göra med sin framtid men iallafall håller på att ta körkort och skulle vilja vara vaken på dagen för att utforska olika alternativ..
Hur skulle man bäst kunna planera in ett sabbatsår för kompetensutveckling tro?
Det vore ju synd att börja leva på miljonen, man vill kanske helst ha bidrag i första hand och fylla eventuella hålrum med sparade pengar.
A-kassa finns men den gäller ej vid uppsägning (måste man ställa till med nåt jäkelskap och få sparken bara för att få a-kassa då?)

Finns inga studier som verkar intressanta men i det här läget skulle jag säga att bara få stiga ut i solen och prata med människor vore inspirerande och livgivande.
Kanske åka runt lite i länet och gå på infoträffar.. träffa folk, dricka kaffe, köpa kurser via nätet och studera nåt intressant hemma.. Gärna leva spartanskt och få in rediga dagsrutiner som en normal människa.

En annan kan eventuellt tänka sig att hoppa in lite då och då på gamla jobbet för att jämna ut inkomsten.
Citera
2018-10-31, 05:27
Medlem
goin-xxxls avatar
Du låter som ove sundberg ur solsidan.. ponera att personen sitter på en miljon och vill inte jobba på ett år till en.början.. men vill inte använda sina egna pengar.... vadfan.åk till på en.själslig resa till asien, blir billigt om.du.vill. ha det billigt och kanske vet du sen.vad du vill göra mes resten... öppna en.håkans.bar i banglaroad.
Citera
2018-10-31, 07:33
Medlem
Du behöver ett nytt jobb. A-kassa är till för att täcka upp mellan jobb, inte gratispengar för att "hitta sig själv".
Vässa pennan och skriv ihop ditt CV. In och sök varenda jobb du kan hitta. Fråga runt bland dina bekanta. Arbetslösheten är låg just nu så du kommer hitta något.
Citera
2018-10-31, 09:04
Medlem
Håller med om att du behöver ett nytt jobb. Men om du bestämmer dig för att byta se till att söka till något du faktiskt tycker verkar kul Att vara på ett jobb som är trist bara för pengarna kan få den mest positiva person att ifrågasätta livet.
Citera
2018-10-31, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrus
Håller med om att du behöver ett nytt jobb. Men om du bestämmer dig för att byta se till att söka till något du faktiskt tycker verkar kul Att vara på ett jobb som är trist bara för pengarna kan få den mest positiva person att ifrågasätta livet.

Alla jobb är trista eller blir trista, och alla jobbar bara för pengar, annars hade de jobbat ideellt vilket ingen under 70 gör.

Lösning? Ha det roligt på fritiden istället, och lär dig gilla det jobb du har, tex genom att skratta åt det som är dåligt, se det absurda och komiska. Lek och skoja med kunder och arbetskamrater, nästan alla upplever samma absurditet.
Citera
2018-10-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrus

Jag behöver utbilda mig om jag ska komma ifrån de slags jobb jag kan få i dagsläget men har ingen aning om ännu vad jag skulle vilja göra. Därav "sabbatsåret".
Vill ha tips på hur jag ska lägga upp det bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Lösning? Ha det roligt på fritiden istället, och lär dig gilla det jobb du har, tex genom att skratta åt det som är dåligt, se det absurda och komiska. Lek och skoja med kunder och arbetskamrater, nästan alla upplever samma absurditet.

Haha.. vilken fritid?
Försöker fylla nätterna med studier och liknande men jag vill komma ut bland folk, detta kan jag bara göra om jag slutar jobba natt och börjar leva på dagtid.
(Och nej, man orkar inte vända om och leva på dagtid när man är ledig. Man sitter bara och somnar överallt och upplevs som "tråkig" av folk).

Jag tar f.ö tillvara på de få möten jag har men de är alltför korta.
(Och jag skulle gärna jobba ideellt om det fanns utrymme till det, ska göra det nu under semestern)
Citera
2018-10-31, 17:30
Medlem
Sök en CSN-berättigad utbildning eller så söker du den slags jobb som du "kan" ta. Det viktiga för dig verkar vara att få byta till normala dagtider. Jag förstår inte varför du ska gå arbetslös och bara bränna kapital?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in