Citat:
Ursprungligen postat av
Lantarbetaren
Liedman är en lysande stilist med en mäktig bildningsvolym i sig.
Har haft stor behållning av hans lärdomar genom hans böcker.
Och det bästa med Liedman för oss som inte delar hans politiska ideologi är att man lär sig mer av att läsa en meningsmotståndare som vet och kan så mycket mer än en själv och det behöver utifrån eget perspektiv sedan inte vara till Liedmans fördel. Men det är en subjektiv uppfattning.
Att marxismen bara fungerar i teorin och inte i praktiken p g a människans rovdjursinstinkter i verkligheten, tycks marxisterna aldrig vilja ta till sig.
Det står nog inte mycket av Darwin i deras bokhyllor även om Liedman säkert skulle kunna doktorera på honom med lätthet. Märkligt.
Jag håller med dig om att man bör definitivt läsa människor med helt andra värderingar, uppfattningar och världsbild än en själv. Men är dessa som Liedman medelmåttiga personer, så lär man sig sällan något mer än högst hur de ser på saker. Samt är det de framför ren rappakalja, där all logik och verklighetskontakt saknas, så har jag sällan ens greppat det, då jag inte vet om personen är oärlig är en komplett idiot utan förmåga till logiskt tänkande eller möjligtvis har drabbats av en psykos eller liknande. Dessutom hade Liedman nog försökt hålla boken jag läste ('Från Platon till...') så rudimentär och allmängiltig som möjligt, då den ingår i kurslitteratur vid högskolan, att den inte ens sa så mycket om hur Liedman själv tänker.
Enklare uttryckt skulle jag rekommendera att läsa saker från intelligenta och intellektuellt hederliga människor i största allmänhet, samt allra helst om de har andra värderingar, uppfattningar och livssyn än en själv. Det är väldigt mer sannolikt att de lyckas peka på något man själv har råkat missa, att de ger en infallsvinkel man inte har tänkt på, än någon som är väldigt lik en intellektuellt, speciellt åsikts- och värderingsmässigt. Trots allt är det väl rätt väntat? Haken är så klart att de flesta faktiskt inte kan känna igen hög intelligens när de stöter på det, samt inte heller skilja på vad som är hederligt och ohederligt framfört. Ja, det sistnämnda är väl så klart alltid svårt att veta säkert, men jag skulle ändå försiktigt påstå att personer som är intellektuellt hederliga tenderar att kunna argumentera mer logiskt och konsekvent för det de framför, d.v.s. man kan köpa logiken, även om man kanske inte köper grundpremisserna och inte har samma prioriteringar och värdeskalor.