2018-10-30, 07:21
Bannlyst
Detta ämne känns lite tabu men det vore intressant att höra olika åsikter om detta.
Hur ska man handskas med denna börda och mörker i världshistorien?
Hur handskades våra mest upplysta filosofer med detta?
Citera
2018-10-30, 07:33
Medlem
puterealbas avatar
Gäller tråden enbart europeisk kolonialism eller räknas all länders/nationers/imperiers/rasers kolonialism? Dagens massinvandring utgör ju en form av kolonisation enligt vissa filosofer - men du tänker kanske bara på när europeiska nationer koloniserade "länder" i Afrika, Sydamerika osv.?

Kort sagt: Det vore trevligt om du var lite mer detaljerad om vad vi ska diskutera.
Citera
2018-10-30, 07:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Gäller tråden enbart europeisk kolonialism eller räknas all länders/nationers/imperiers/rasers kolonialism? Dagens massinvandring utgör ju en form av kolonisation enligt vissa filosofer - men du tänker kanske bara på när europeiska nationer koloniserade "länder" i Afrika, Sydamerika osv.?

Kort sagt: Det vore trevligt om du var lite mer detaljerad om vad vi ska diskutera.

Jag ville få fler infallsvinklar till ämnen, vilket du nyss gav.
Självklart kan man dra olika paralleller till dagens massinvandring, det vore intressant.

Ett YouTubeKlipp,
Noam Chomsky vs Milton Friedman: Slavery & Colonialism:
https://www.youtube.com/watch?v=gcKVv0OJbpQ
Citera
2018-10-30, 07:50
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Detta ämne känns lite tabu men det vore intressant att höra olika åsikter om detta.
Hur ska man handskas med denna börda och mörker i världshistorien?
Hur handskades våra mest upplysta filosofer med detta?

Menar du Fredrich Nietzsche (stavning) eller snarare hans syster Elisabeth Förster-Nietzsche som begav sig in i djupaste Paraguay för att bygga ett ariskt rike "Nueva Germania " tror jag det hette.

Finnes en mkt bra bok om detta skriven av - Ben Macintyre.

Jag kanske missuppfattar din fråga men jag kör på; Om du menar "spontankoloniserade" länder så är Sverige ett sådant. Kyrkan har genom historien koloniserat mest i världen och det vart väl inte så lyckat .
Indien Kina och Ryssland är mist koloniserade och kommer att bli mäktigast och störst..
Citera
2018-10-30, 08:10
Medlem
puterealbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag ville få fler infallsvinklar till ämnen, vilket du nyss gav.
Självklart kan man dra olika paralleller till dagens massinvandring, det vore intressant.

Ett YouTubeKlipp,
Noam Chomsky vs Milton Friedman: Slavery & Colonialism:
https://www.youtube.com/watch?v=gcKVv0OJbpQ

Okej, men då undrar jag om det är så objektivt att kalla all koloniasering för "mörker" som du gör i din trådstart? När grekerna grundade tex Syrakusa på Sicilien och Neapel i dagens Italien, hur "mörkt" var det då? Eller när förfäderna till dagens boer bosatte sig i vad som idag är Sydafrika? Jämför det med arabernas och afrikanernas nu pågående kolonisering av Västeuropa, där snart ingen kvinna kan gå i lugn och ro efter att mörkret fallit, eller ens när det är ljust. Kolla på Köln nyårsafton 2015-16; minst en tusen (ja, 1000!) araber som gick ihop för att gruppvåldta vita tyskor! Där har ni mörk kolonisering.

Vad olika filosofer sagt om saken? Marx var ju själv rasist och tyckte inte om svarta, men tyckte väl inte om den europeiska kolonialismen heller. Dom flesta filosofer har dock förbigått den europeiska kolonialismen utan krusiduller. Fram tills Europa började bli koloniserat, så klart.
Citera
2018-10-30, 08:11
Medlem
puterealbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Menar du Fredrich Nietzsche (stavning) eller snarare hans syster Elisabeth Förster-Nietzsche som begav sig in i djupaste Paraguay för att bygga ett ariskt rike "Nueva Germania " tror jag det hette.

Finnes en mkt bra bok om detta skriven av - Ben Macintyre.

Jag kanske missuppfattar din fråga men jag kör på; Om du menar "spontankoloniserade" länder så är Sverige ett sådant. Kyrkan har genom historien koloniserat mest i världen och det vart väl inte så lyckat .
Indien Kina och Ryssland är mist koloniserade och kommer att bli mäktigast och störst..

Vad menar du med att Sverige är spontankoloniserat? Och vad menar du med att kyrkan koloniserat mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in