Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-07-29, 19:17
  #49
Medlem
gato12s avatar
I svensk press har det låtit som att Amazon kommer mörda samtliga bokaffärer i landet.

Men de flesta handlar väl redan sina böcker på nätet?
2020-07-29, 19:21
  #50
Medlem
Bra! Jag är trött på att importera filmer från UK hela tiden.
2020-07-29, 21:49
  #51
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
I svensk press har det låtit som att Amazon kommer mörda samtliga bokaffärer i landet.

Men de flesta handlar väl redan sina böcker på nätet?

Media gillar att överdriva. Det säljer bättre.

Det är tveksamt om Amazon kommer att ha svenska böcker på ett lager i Tyskland. Det blir nog mest utländska böcker. Så jag tror bokhandlarna kommer lindrigt undan. Men visst kan de få känna av konkurrens med en aktör till på marknaden.
2020-07-30, 08:34
  #52
Medlem
Risken är att "svenska Amazon" kommer att ha begränsat utbud och till "svenska priser" (högre priser än resten av EU och världen), och Amazon i andra länder kommer inte längre att sälja till Sverige. Så har det blivit med andra utländska bolag som etablerat sig i Sverige, och det är så Amazon gör i andra länder, tex USA vs Kanada.
Därmed kan det bli slut på att kunna handla annorlunda grejer och eller till förmånliga priser på Amazon i USA, Tyskland och England.
2020-07-30, 09:09
  #53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJon123
Risken är att "svenska Amazon" kommer att ha begränsat utbud och till "svenska priser" (högre priser än resten av EU och världen), och Amazon i andra länder kommer inte längre att sälja till Sverige. Så har det blivit med andra utländska bolag som etablerat sig i Sverige, och det är så Amazon gör i andra länder, tex USA vs Kanada.
Därmed kan det bli slut på att kunna handla annorlunda grejer och eller till förmånliga priser på Amazon i USA, Tyskland och England.

England och usa säger jag ingenting om men tyskland - då kommer EU's 4 friheter buttfucka amazon rätt friskt

Tror inte de är så korkade att de skjuter sig själva i foten, svenska konsumenter är ganska vana vid webhandel och låter sig inte luras.
2020-07-30, 09:33
  #54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Hoppas verkligen inte de kör utkörning konsekvent i Sverige. Senast jag beställde från uk fick jag en restleverans som skulle levereras till dörren och absolut inte fick läggas i brevlådan (den hade passat in utan vidare). Resultat: jag fick själv ta mig till Postnords lokala central och hämta bokpaketet. Efter några dagars fördröjning, eftersom Postnord påstod att de aviserat men det hade de inte alls utan jag fick själv tracka och luska ut var paketet kunde vara.

Sen är Sverige ett väldigt avlångt land, så att DHL eller Schenker skulle leverera ut i skogen är helt orealistiskt.

Och risken är stor att alla svenska konsumenter hänvisas till se-domänen med dess begränsade utbud. Nu kan man beställa från uk, de eller fr efter vad som finns just där.
2020-07-30, 09:39
  #55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Hoppas verkligen inte de kör utkörning konsekvent i Sverige. Senast jag beställde från uk fick jag en restleverans som skulle levereras till dörren och absolut inte fick läggas i brevlådan (den hade passat in utan vidare). Resultat: jag fick själv ta mig till Postnords lokala central och hämta bokpaketet. Efter några dagars fördröjning, eftersom Postnord påstod att de aviserat men det hade de inte alls utan jag fick själv tracka och luska ut var paketet kunde vara.

Sen är Sverige ett väldigt avlångt land, så att DHL eller Schenker skulle leverera ut i skogen är helt orealistiskt.

Och risken är stor att alla svenska konsumenter hänvisas till se-domänen med dess begränsade utbud. Nu kan man beställa från uk, de eller fr efter vad som finns just där.

Det blir postmord som sköter leveranserna så att det kommer ske klåparaktigt är väl nästan garanterat

https://digital.di.se/artikel/klart-...tal-med-amazon

Dels är det bara att använda vpn om amazon försöker sig på den fulingen och dels lär de hamna i domstol i EU rätt fort om de motverkar fria flödet av varor och tjänster. Men visst, de försöker säkert gärna.
2020-07-31, 15:36
  #56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Vill nämna, för de som tror att amazon.se genast blir gigantiska i Sverige, att ebay funderade på att starta i Sverige ca år 2000. Men när de såg hur klent det gick för den största/enda spelaren i Sverige tradera.com, de kom aldrig över 100mkr i omsättning, så köpte de helt enkelt tradera för det beloppet. Svenskar är samtidigt både konservativa och öppna för nyheter, men i det fallet var svensken ultrakonservativ och ebay.se hade inte haft en chans mot tradera.com och hade aldrig dragit in särskilt mycket pengar. Om amazon.se blir liknande så kommer de bara att ha en pytte-andel av svensk marknad de första fem åren. De är uthålliga och har olika ideer att knyta upp sina kunder, men svenska konkurrenter har redan noll-porto t.ex. Nja, jag tror inte amazon.se kommer att bli något speciellt. Men jag kan ha fel.

Själv har jag butiker på nätet och kommer gladeligen att prova att lägga upp mina varor på amazon.se för att se responsen. Jag ska göra det så fort det är möjligt, gärna före jul som är en bra sälj-period. Ska bli spännande att se om amazon.se kan hitta fler kunder åt mig. Sedan kan jag bredda mig till amazon.de osv.
2020-08-01, 06:10
  #57
Medlem
Blir ju najs om de öppnar kontor i Stockholm och hjälper Facebook och Google att driva upp lönerna.
2020-08-01, 12:35
  #58
Medlem
GanjaFarfars avatar
Enda förhoppningen jag har är att vi får ett rejält sortiment. Så att man på ett smidigare sätt kan få tag i prylar man annars måste beställa från andra sidan jorden och vänta i veckor på.

Att priserna på exempelvis elektronik pressas så pass mycket att amazon.se konkurrerar ut våra befintliga elektronikbutiker finner jag högst otroligt, men den som lever får se.
2020-08-04, 18:59
  #59
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vet man var?

På Internet?
2020-08-05, 09:00
  #60
Moderator
Ruskigbusss avatar
Vi fortsätter i tråden (FB) Amazon till Sverige, framtidstankar. Diskussion

*Tråd låst*
/Mod
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback