2018-10-29, 21:46
Medlem
En polare vill sälja sin bättre begagnade Sanyo projektor.

Detta är nu en gammal Full HD PLV-Z700 som säkerligen är minst 10 år eller äldre?
Sanyo finns inte längre finns på markanden efter att ha köpts upp av Panasonic som sedan la ner tillverkningen av projjar.

Jag äger även en annan Sanyo projektor som är en Full HD PLV-Z2000.
Detta var Sanyos första Full HD proj med icke organisk LCD panel.
Jag har varit hyfsat nöjd med denna 2000 modell fast färgerna är lite svaga och matta.
2000 projjen kräver full mörkläggning för att kunna prestera sitt yttersta.

Jag har nu ingen kännedom om kvaliteten eller hållbarheten på organiska LCD paneler då Sanyo hade två modeller på marknaden.
Dessa var även Full HD projjar PLV-Z700 samt PLV-Z800.

Mina frågor?
Hur är hållbarheten på en proj med organisk LCD panel kontra icke organisk LCD panel?
Något man bör tänka på vid begagnat köp?

Kort brinntid på originallampan på kompisens Z700 är ett stort plus för mig.

Är färgerna lika matta som på dom dyrare projjarna PLV-Z2000 - PLV-Z3000 - PLV-Z4000?
Sanyo var ju känt för inte helt perfekta färger.
Har sett att det finns ombyggnadskit på nätet för att tweaka och få bättre kontrast samt färger till en dyr peng?

Projjen kompisen vill sälja har gått under 600 timmar på första lampan sedan inköp.
Han vill ha cirka 3000 kr för den.
För dessa pengar får man en ny men fattigmans proj som troligtvis väsnas mer än Sanyo's dämpade maskiner.
Frågan är om man vågar satsa på att köpa en projektor med organisk LCD panel eller skall man hålla sig undan från allt som är klassat som miljövänligt skräp?

Det som är bra med projjen är att den är komplett med alla tillbehör och originalkartong.

Hur många av er hade en proj med organisk LCD panel eller ägde Sanyos riktiga modeller Z2000, Z3000, Z4000?
Vad var era erfarenheter av båda varianterna?
Senast redigerad av pinguinen 2018-10-29 kl. 21:50.
Citera
2018-10-30, 05:03
Medlem
Jag kan inget om dessa modeller. Men inflikar att organisk inte betyder miljövänlig i det här fallet. Det betyder bara att bildcellerna är kolbaserade och det utifrån tekniska skäl. Jag tror att man övergett den tekniken. Om du tycker bild, övrig prestanda och trolig återstående livslängd är okej så kan du fundera på vad den är värd. Jag vet inte vad den kostade från början.
Citera
2018-10-30, 18:36
Medlem
Sanyos PLV-Z2000 - Z3000 -Z4000 modeller kostade väl runt 20,000kr om inte mer på sin tid?
Dessa var hiskeligt dyra.
Ser att det finns en Z3000 på Blocket för 8000kr vilket är väldigt dyrt tycker jag.
Säljaren skriver inget om brinntid på lampa eller övrig info?

Med andra ord skulle dom stora modellerna Z2-3-4000 ha annan teknologi jämfört med dom mindre Z700 och Z800?
Det som intresserar mig mest är om hållbarheten på panelerna.

Dagens LCD projjar som säljs i butik, kör man med organisk teknologi?

DLP projjar har ofta bättre kontrast samt bildkvalitet, men vissa enkla modeller kanske fortfarande envisas med att enbart bara ha ett färghjul och kan ge illamående vid filmtittande?
Har denna funktion bättrats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in