Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
Man bör inte ventilera ut badrumsluften i övriga lägenheten. Fukten som ansamlas i badrummet ska ut ur huset.
Det är bostadsrättsföreningens ansvar att det finns ventilation till ditt hushåll.
Att det blir så mycket kondens på fönstren så att det bildas vattenpölar under fönstren tyder på att du måste öka ventilationen. Öppna alla stängda ventilationer du har.
Enligt Boverkets så bör luften bytas ut varannan timme.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/kontrollera-din-ventilation/
Pumpar upp min gamla tråd.
Då det lite humoristiskt nu blivit något gemensamt beslut att förbjuda elektriska fläktar i borättslaget.
Var någon snubbe här för några månader sedan med nån praktikant med block och penna vid sidan om sig som tittade på min el-fläkt i ventilationstrumman ut och sa något dömande, på det sätt bara en med fackligt kunnande och vetskapen om skillnaden i dennes kunskap jämfört med personen den snackar med kan skrocka dömande på, ett litet hopp om vidare frågor för att få visa upp mer dennes briljans i ämnet (nitlott hos mig dock då jag inte vill ha randoms i mitt hem jag inte själv beställt):
"Ja den där tömmer ju hela lägenheten på en halvtimme", och praktikanten bockade för något i sitt lilla block.
75% av alla lägenheter i borättslaget har möjlighet till tvärdrag genom att öppna ett fönster på var sida av lägenheten.
Jag har det inte.
Tvärdrag bör rimligtvis byta ut all luft på 2 minuter om det är vinter, och kanske 5 minuter som det är sommar? Men då är det inget problem?
Förstår genuint inte problemet med att byta ut luften.
Det var något snack om att ventilationen blir skev som helhet i byggnaden. Men det finns inte någon central ventilation. Det är en byggnad från 50-talet. Trappuppgången vädras genom gamla välbeprövade "öppna fönster" på sommaren.
Är sanningen den att styrelsen störst sig på några grannars gamla fläktar som låter så in i helvete (typ min, som låter som fan men är aldrig på om jag inte bränner vid maten)? För att de själva kan vädra med tvärdrag.
Eller finns det någon rimlig orsak att förhindra en lägenhet att byta ut sin luft? Den där expertsnubben som var här med sin praktikant litar jag inte ett skit på. Han får betalt av styrelsen, han gör vad han blir tillsagd, inte vad som är rimligt.
Vattenproblematiken är där fortfarande för övrig, och den lär inte bli bättre nu.
Avfuktaren ser för jävligt ut och låter förjävligt, plus att halsen retas (kanske psykosomatiskt men tror inte det). Så den kan jag bara ha på när jag inte är där i princip.
Fan ska man äga sin lya för när det ändå ska vara fittor som bestämmer vad man får och inte får göra...
Låter jag som en bitter och gnällig jävel? Då är det korrekt uppfattat. Är jävulskt irriterad, och samtidigt så enooormt ointresserad att gå in i lekstugepolitiken för att ta en "fight", som ett jävla elevråd där folk kan leka viktiga, herregud.
Kan köpa en tyst elektrisk fläkt till väggen som kan gå på lågvarv och byta ut luften tyst och i rimlig mängd (så jag inte behöver frysa ihjäl på vintern)?