2018-10-29, 21:13
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Bor i en mindre lägenhet, och nu när det är kallt så bildas det vatten på insidan av fönsterna som lägger sig som små pölar under fönstret. Eller ganska stora pölar tycker jag egentligen.

Inte helt hundra på varför detta händer. Men antar att det till stor del handlar om stängda ventiler. Undrar om jag kan lösa detta på något smidigt sätt. Hjälper det att hålla ventilerna öppna när jag inte är där?

Förra året köpte jag en avfuktare - men vet inte hur bra den hjälper i praktiken då jag i princip sket i att kolla fönsterna under hela vintern sen. Tror ni den hjälper?

Det är en sån lägenhet där alla fönster vetter mot samma sida, och badrummet är längst in, alltså utan vädring. Badrumsfläkten går bara ut i resten av lägenheten.
Är det främst duschvattnet som hamnar på fönsterna och kanske kokvatten, eller finns det andra källor som jag inte tänker på?
Vet inte ens om det generellt är fuktigare inomhus eller utomhus.
Läste någonstans att fukt generellt är värre på vintern, att det på något sätt lägger sig när det blir kallt. Så vädra känns också lite konstigt, alltså släppa in minusgrader som kyler av vattnet.

Några tips på vad jag kan göra för att fixa/minimera problemet?Tror ni det är någon fara långsiktigt? Mögel kan jag anta, men andra typer av fuktskador också?
Senast redigerad av AnOldBeginning 2018-10-29 kl. 21:16.
Citera
2018-10-29, 21:26
Medlem
Bongomans avatar
Ring omedelbart hyresvärden/fastighetsskötaren och felanmäl. Det är du som själv avger den mesta fukten genom att andas.
Citera
2018-10-29, 22:10
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ring omedelbart hyresvärden/fastighetsskötaren och felanmäl. Det är du som själv avger den mesta fukten genom att andas.

Det är en ägd lägenhet så detta är något jag själv måste fixa.
Citera
2018-10-29, 23:12
Medlem
Silverhammers avatar
Avfuktare kommer att fungera, låt den stå och tugga.
-öka temperaturen i elementen, då vattnet fälls ut på fönsterna då de är kalla,
(som Kondens). känn på rutorna om du har "kallras"
Det är inte en tillfällighet att elementen är placerade rakt under fönsterna.....
Se till att du har ordentlig ventilation för övrigt, speciellt från badrum & kök osv.
Så fixar du detta.
Citera
2018-10-29, 23:18
Medlem
Man bör inte ventilera ut badrumsluften i övriga lägenheten. Fukten som ansamlas i badrummet ska ut ur huset.
Det är bostadsrättsföreningens ansvar att det finns ventilation till ditt hushåll.

Att det blir så mycket kondens på fönstren så att det bildas vattenpölar under fönstren tyder på att du måste öka ventilationen. Öppna alla stängda ventilationer du har.
Enligt Boverkets så bör luften bytas ut varannan timme.

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/kontrollera-din-ventilation/
Citera
2018-10-30, 18:10
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Det är en ägd lägenhet så detta är något jag själv måste fixa.

Ägarlägenhet eller BRF? I en BRF har föreningen ansvar för ventilationen. Annars bör ni ha en samfällighet som vet vad du ska göra.
Citera
2018-10-30, 18:57
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Avfuktare kommer att fungera, låt den stå och tugga. -öka temperaturen i elementen, då vattnet fälls ut på fönsterna då de är kalla,
(som Kondens). känn på rutorna om du har "kallras"
Det är inte en tillfällighet att elementen är placerade rakt under fönsterna.....
Se till att du har ordentlig ventilation för övrigt, speciellt från badrum & kök osv.
Så fixar du detta.

Tack! Ska kika på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man bör inte ventilera ut badrumsluften i övriga lägenheten. Fukten som ansamlas i badrummet ska ut ur huset.
Det är bostadsrättsföreningens ansvar att det finns ventilation till ditt hushåll.

Att det blir så mycket kondens på fönstren så att det bildas vattenpölar under fönstren tyder på att du måste öka ventilationen. Öppna alla stängda ventilationer du har.

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/kontrollera-din-ventilation/

Ja, det börjar när det blir kallt, och för kallt för att ha ventilationen öppen. Hade den på glänt idag och ingen kondens när jag kom hem från jobbet. Får försöka hitta något mellanting kanske.
Citera
2020-11-20, 18:55
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Pumpar upp min gamla tråd.
Då det lite humoristiskt nu blivit något gemensamt beslut att förbjuda elektriska fläktar i borättslaget.

Var någon snubbe här för några månader sedan med nån praktikant med block och penna vid sidan om sig som tittade på min el-fläkt i ventilationstrumman ut och sa något dömande, på det sätt bara en med fackligt kunnande och vetskapen om skillnaden i dennes kunskap jämfört med personen den snackar med kan skrocka dömande på, ett litet hopp om vidare frågor för att få visa upp mer dennes briljans i ämnet (nitlott hos mig dock då jag inte vill ha randoms i mitt hem jag inte själv beställt):
"Ja den där tömmer ju hela lägenheten på en halvtimme", och praktikanten bockade för något i sitt lilla block.

75% av alla lägenheter i borättslaget har möjlighet till tvärdrag genom att öppna ett fönster på var sida av lägenheten.
Jag har det inte.
Tvärdrag bör rimligtvis byta ut all luft på 2 minuter om det är vinter, och kanske 5 minuter som det är sommar? Men då är det inget problem?

Förstår genuint inte problemet med att byta ut luften.
Det var något snack om att ventilationen blir skev som helhet i byggnaden. Men det finns inte någon central ventilation. Det är en byggnad från 50-talet. Trappuppgången vädras genom gamla välbeprövade "öppna fönster" på sommaren.
Är sanningen den att styrelsen störst sig på några grannars gamla fläktar som låter så in i helvete (typ min, som låter som fan men är aldrig på om jag inte bränner vid maten)? För att de själva kan vädra med tvärdrag.
Eller finns det någon rimlig orsak att förhindra en lägenhet att byta ut sin luft? Den där expertsnubben som var här med sin praktikant litar jag inte ett skit på. Han får betalt av styrelsen, han gör vad han blir tillsagd, inte vad som är rimligt.

Vattenproblematiken är där fortfarande för övrig, och den lär inte bli bättre nu.

Avfuktaren ser för jävligt ut och låter förjävligt, plus att halsen retas (kanske psykosomatiskt men tror inte det). Så den kan jag bara ha på när jag inte är där i princip.

Fan ska man äga sin lya för när det ändå ska vara fittor som bestämmer vad man får och inte får göra...
Låter jag som en bitter och gnällig jävel? Då är det korrekt uppfattat. Är jävulskt irriterad, och samtidigt så enooormt ointresserad att gå in i lekstugepolitiken för att ta en "fight", som ett jävla elevråd där folk kan leka viktiga, herregud.

Kan köpa en tyst elektrisk fläkt till väggen som kan gå på lågvarv och byta ut luften tyst och i rimlig mängd (så jag inte behöver frysa ihjäl på vintern)?
Senast redigerad av AnOldBeginning 2020-11-20 kl. 18:57.
Citera
2020-11-20, 22:07
Medlem
Angerods avatar
Det är lite oklart vilken typ av ventilation du har och vad som finns i resten av huset.

Given och praktikanten gjorde med största sannolikhet en OVK och har lämnat ett utlåtande sin styrelsen agerat på.

Om du har en fläkt med motor ex i köket kopplad där det egentligen bara ska sitta självdrag eller ett don så är det stor risk att din luft trycks in i andras lägenheter.

Ventilation kan vara relativt avancerat och kan lätt sabbas av klåpare som sätter fel sak på fel plats.
Att öppna ett fönster om sommaren är att vädra har inget med den egentliga ventilationen av byggnaden att göra.

Vad sa styrelsen när du påpekade problemet med stora mängder kondens på insidan av dina fönster för 2 år sedan?
Senast redigerad av Angerod 2020-11-20 kl. 22:11.
Citera
2020-11-23, 18:47
Moderator
Tystnads avatar
Är den från 1950 talet har den med största sannolikhet självdrag.

Och har man självdrag så fungerar ventilationen väldigt dåligt om det sätts in spisfläktar och Paxfläktar i random lägenheter.

Det blir helt enkelt obalans.
Speciellt i den lgh som har både spisfläkt och paxfläkt (tidstyrda) då blir det ju ett hinder för luftflödet när dom står stilla & då får man fenomenet med extremt fuktiga lägenheter och fönster.

Självdrag funkar bäst när alla lägenheter i fastigheten har detta opåverkat .
Citera
2021-06-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Pumpar upp min gamla tråd.
Då det lite humoristiskt nu blivit något gemensamt beslut att förbjuda elektriska fläktar i borättslaget.

Var någon snubbe här för några månader sedan med nån praktikant med block och penna vid sidan om sig som tittade på min el-fläkt i ventilationstrumman ut och sa något dömande, på det sätt bara en med fackligt kunnande och vetskapen om skillnaden i dennes kunskap jämfört med personen den snackar med kan skrocka dömande på, ett litet hopp om vidare frågor för att få visa upp mer dennes briljans i ämnet (nitlott hos mig dock då jag inte vill ha randoms i mitt hem jag inte själv beställt):
"Ja den där tömmer ju hela lägenheten på en halvtimme", och praktikanten bockade för något i sitt lilla block.

75% av alla lägenheter i borättslaget har möjlighet till tvärdrag genom att öppna ett fönster på var sida av lägenheten.
Jag har det inte.
Tvärdrag bör rimligtvis byta ut all luft på 2 minuter om det är vinter, och kanske 5 minuter som det är sommar? Men då är det inget problem?

Förstår genuint inte problemet med att byta ut luften.
Det var något snack om att ventilationen blir skev som helhet i byggnaden. Men det finns inte någon central ventilation. Det är en byggnad från 50-talet. Trappuppgången vädras genom gamla välbeprövade "öppna fönster" på sommaren.
Är sanningen den att styrelsen störst sig på några grannars gamla fläktar som låter så in i helvete (typ min, som låter som fan men är aldrig på om jag inte bränner vid maten)? För att de själva kan vädra med tvärdrag.
Eller finns det någon rimlig orsak att förhindra en lägenhet att byta ut sin luft? Den där expertsnubben som var här med sin praktikant litar jag inte ett skit på. Han får betalt av styrelsen, han gör vad han blir tillsagd, inte vad som är rimligt.

Vattenproblematiken är där fortfarande för övrig, och den lär inte bli bättre nu.

Avfuktaren ser för jävligt ut och låter förjävligt, plus att halsen retas (kanske psykosomatiskt men tror inte det). Så den kan jag bara ha på när jag inte är där i princip.

Fan ska man äga sin lya för när det ändå ska vara fittor som bestämmer vad man får och inte får göra...
Låter jag som en bitter och gnällig jävel? Då är det korrekt uppfattat. Är jävulskt irriterad, och samtidigt så enooormt ointresserad att gå in i lekstugepolitiken för att ta en "fight", som ett jävla elevråd där folk kan leka viktiga, herregud.

Kan köpa en tyst elektrisk fläkt till väggen som kan gå på lågvarv och byta ut luften tyst och i rimlig mängd (så jag inte behöver frysa ihjäl på vintern)?

Det är inte bra att bo i ett hushåll med undermålig ventilation.
Att du får problem med halsen vid avfuktning är inte konstigt alls.
Kroppen mår bäst av en viss fukthalt i luften och underskrider du detta värde så reagerar kroppen negativt.
Lösningen är inte att avfukta den dåliga luften utan att byta ut den mot ny luft.

Har för mig att det är 0,35 liter luft x antalet kvadratmeter golvyta eller 4 liter luft per person och sekund som gäller.
Största värdet är dimensionerande.
Så räkna lite på hur mycket luft du behöver o sedan tvingar du bostadsrättsföreningen att göra en mätning.
Enklast är nog att flytta då de som styr inte verkar gå att prata förnuft med.

Att ordna tvärdrag på vintern kyler ut hela lägenheten och ökar uppvärmningskostnaden.
Citera
2021-06-25, 12:52
Medlem
tongzhis avatar
Ventilation bygger på genomtänkta tryckskillnader. I en byggnad hänger allas ventilation samman och det är viktigt att bevara hela systemet intakt, kommer någon klåpare och installerar/använder apparater felaktigt (stängda spjäll som ska vara öppna, fläktar som trycker luftflöden åt fel håll etc.) kommer hela byggnadens ventilation sabbas. Tänk vad som händer i trafiken om bara en klåpare åker in på avfarten till Essingeleden mot trafiken istället - det blir kaoz!!!

Varm luft inomhus ska stiga naturligt via avsedd vägg (ventilationskanaler eller skorsten) och på så sätt skapas ett undertryck och luft sugs in utifrån via fönster eller avsedda kanaler. Troligen har du satt fläkten i en tilluftskanal vilket motverkar dess funktion, men om det är en frånluftskanal är det som någon tidigare påpekat risk för att tryckuppsättningen som då blir trycker ut ditt matos i andra lägenheter.

Om du däremot öppnar ett (eller två som du påpekar) fönster så kan du inte störa tryckbalansen så att funktionen äventyras (ventilationen är ju tänkt att ta in luft utifrån ändå och du riskerar ingen tryckuppsättning i frånluftskanaler som stör andra lägenheter eftersom det är atmosfäriskt tryck som max...).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in