Det var på kvällen den 13 september i år som kvinnan och hennes sambo knackade på hos grannen i radhuslängan i Löderup. Hyresvärden hade fått synpunkter om deras hundar och paret undersökte vem som låg bakom.
– Jag har inte ringt så jag försökte lugna situationen, berättar 53-åringen i ett polisförhör.
– Jag försökte prata med dem. Hon tittade bort och rätt som det var small det. Det var en kniv.
Kvinnan högg med en kökskniv. Hugget träffade i bröstkorgen, nedanför nyckelbenet på mannens västra sida. Det var fyra–fem centimeter brett och några centimeter djupt. Hugget punkterade mannens vänstra lunga och skadade ett revben.
Hon blev dömd för grov misshandel
Olovlig körning o vårdslöshet i trafiken fich 2 år o 4 mån o 40000 i skadestånd men detta kommer överklagad vad jag hört
"Sänker straffet
Hovrätten anser att straffvärdet för 21-åringens samlade brottslighet motsvarar fängelse i ett år och nio månader, men att hennes uppfattning om att hon stod inför ett överhängande angrepp från mannen ska medföra att påföljden mildras.
Hovrätten bestämmer därför påföljden till fängelse i ett år och fyra månader, men fastställer i övrigt tingsrättens dom."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!