2018-10-29, 18:18
Medlem
osss avatar
Är det någon som vet?? Jag blev seriöst chockad! Var och såg Halloween för några dagar sen och höll på att tappa hakan, föräldrar som gick med barn som såg ut att vara max 9-10 år! Hur fan är detta möjligt? Har folk inget omdöme längre? Och en gång i tiden gnällde man över att Scary Movie var från 11 år på bio..

Mycket tråkigt är detta oavsett, både för ungarna som kommer bli traumatiserade när nästa SAW kommer, eller om det kommer nån liknande äcklig tortyrfilm, och för oss seriösa biobesökare som inte vill höra en massa babblande hela tiden.
Citera
2018-10-29, 18:56
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Är det någon som vet?? Jag blev seriöst chockad! Var och såg Halloween för några dagar sen och höll på att tappa hakan, föräldrar som gick med barn som såg ut att vara max 9-10 år! Hur fan är detta möjligt? Har folk inget omdöme längre? Och en gång i tiden gnällde man över att Scary Movie var från 11 år på bio..

Mycket tråkigt är detta oavsett, både för ungarna som kommer bli traumatiserade när nästa SAW kommer, eller om det kommer nån liknande äcklig tortyrfilm, och för oss seriösa biobesökare som inte vill höra en massa babblande hela tiden.

Omdömet har nog aldrig varit sämre hos föräldrar än vad det är nu. Låta en generation av mobilstirrande, konsumtionsglada, icke-ifrågasättande föräldrar göra de bedömningarna (eller snarare icke-bedömningarna) själva... ja, så ska det tydligen vara:

https://statensmedierad.se/aldersgra...serna.722.html

Citat:
Så fungerar åldersgränserna
Senast uppdaterad: 2018-06-26

Syftet med åldersgränser på bio är att skydda barn från att se filmer som kan vara till skada för deras välbefinnande.

Film på bio kan ha åldersgränsen barntillåten, 7, 11 eller 15 år. De åldersgränser som finns är reglerade i lag (2010:1882).

Åldersgränserna ska inte förväxlas med rekommendationer. I bedömningen ingår inte vad som är lämpligt eller passande för en viss åldersgrupp.

Ledsagarregeln
Från och med 1 mars 2017 får barn som fyllt elva men inte femton år se film med 15-årsgräns på bio i sällskap med en person över 18 år. Lagändringen ger föräldrar ett större ansvar över vilka filmer deras barn kan se på bio. Skyddet för barn som går på bio utan sällskap av någon vuxen förblir dock detsamma, för ett ensamt barn är 15-årsgränsen fortfarande absolut.

Det nya beslutet påverkar inte de övriga åldersgränserna. Precis som tidigare får en film med 7-årsgräns ses av barn under 7 år i sällskap med en vuxen, och en film med 11-årsgräns får ses av barn som fyllt sju men inte elva år i sällskap med en vuxen.

Statens medieråd vill poängtera att den nya lagstiftningen inte förändrar arbetet med att fastställa åldergränser för film. 15-årsgränsen betyder fortfarande att en film bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet för barn under 15 år, inte att filmen är lämplig att ses av en 11-åring i sällskap med en vuxen. Det är den vuxne som tar med ett barn på en film med högre åldersgräns som ansvarar för skyddet av barnet.

Ogranskade filmer får 15-årsgräns
En del filmer kan ha en åldersgräns på 15 år, trots att de verkar vara fria från innehåll som kan skada barn. Det beror på att filmdistributören har valt att inte låta Statens medieråd granska filmen. Filmen får då automatiskt åldersgränsen 15 år för offentlig visning, oavsett innehåll.
Citera
2018-10-29, 18:58
Medlem
osss avatar
Ja herregud alltså, tänk om den här lagen hade införts när Hostel visades på bio....
Citera
2018-10-29, 22:24
Bannlyst
Förstår egentligen inte varför barnen ska ha föräldrar med sig när de ser en våldsam film. En 14-åring kan lätt välja att gå från salongen om filmen blir för läskig, det behövs inte någon tröstande och ledsagande hand för det. Tycker den vuxne att filmen är olämplig för barnet var det kanske en dålig idé att släpa med sig ungen från början. Det är ett störningsmoment med folk som rör sig under filmens gång.

Att man som 14 år och 9 månader får övningsköra moped men inte se alla filmer på bio är ganska bisarrt. Jag tror nog fler människor dött av mopeder än att ha sett skräckfilmer...
Citera
2018-10-30, 18:38
Medlem
Sir Dwains avatar
Äsch det är väl inte farligt, det var ungefär i den åldern som man började titta på skräckfilmer och andra typer av våldsamma filmer (och det är ju främst våld som motiverar åldersgränserna i det här landet). Jag ser inte problemet, så länge de är tysta under filmen men jag tror 11-14 år är en hyfsad publik, de värsta är nog 17-24.
Citera
2018-10-30, 18:41
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oss

Kan det vara för att äldre män skall kunna ta med småtjejer ut på bio ?

Nja.. Snarare batikhäxor som vill ta med sina flyktingbarn på vuxenfilmer..

Märkligt beslut dock men fortfarande märkligare att sex anses värre än att mörda och stympa folk.
Citera
2018-10-30, 21:13
Medlem
Rakiis avatar
Haha, minns själv då jag skulle se Blade 2 på bio i min ungdom och var tvungen att legitimera mig för att visa att jag var femton fyllda. Trodde faktiskt att senaste Halloween hade 15-årsgräns men ja, tiderna förändras ju och känns på förhand att ungdomar har sett värre saker på Internet än skräckfilmer, plus att det går utmärkt att ladda hem diverse våldsamma filmer även om man inte har åldern inne att se dessa på bio. Med andra ord, lättare att bli exponerad för grovt filmvåld tidigare i åldrarna idag än då jag var ung och fick be morsan hyra alla skräckfilmer jag ville se åt mig.
Citera
2018-10-30, 23:30
Medlem
Warmanes avatar
Synd. Jag har alltid föredragit att se filmer med 15-årsgräns på bio för att slippa störande barn.
Citera
2018-10-31, 07:06
Bannlyst
Fan det var tider det när jag nekades av biljettanten att se Indiana Jones Och De Fördömdas Tempel. På den tiden blev en film liksom bättre, iallafall mer mystisk, av att man inte fick gå in i salongen. Ja djävlar, 34 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in