2006-02-15, 16:05
Medlem
Jag har en Saab som nu under vintern har fått in en del snö i sig, och som bekant så smäter snö av värme, och då blir det fukt i bilen.

Detta leder till att rutorna fryser nåt överjävligt, speciellt då inne i bilen, och det är en jävla smärta för kupèfläkten har dåligt flås (ska byta) men har nån något snabbt o bra tips på hur/om man kan bli av med fukten?

Värmegarage osv har jag ej tillgång till.
Citera
2006-02-15, 16:43
Medlem
Har en SAAB 900 från 1990 själv.

Jag brukar passa på nån gång ibland att ta bort all snö/is/vatten med en trasa så gott det går. Sen ställer jag bilen i ett uppvärmt phus över natten med alla fönster öppna. Kostar lite men det är skönt att fukta av bilen.
Citera
2006-02-15, 17:10
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Har en SAAB 900 från 1990 själv.

Jag brukar passa på nån gång ibland att ta bort all snö/is/vatten med en trasa så gott det går. Sen ställer jag bilen i ett uppvärmt phus över natten med alla fönster öppna. Kostar lite men det är skönt att fukta av bilen.

Jag undrar var du bor någonstanns om man kan ha alla förnster på en bil öppna över natten!
Citera
2006-02-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Jag undrar var du bor någonstanns om man kan ha alla förnster på en bil öppna över natten!

Killen är jehovas, gud vakar ett öga över bilen..
Citera
2006-02-15, 18:44
Medlem
Vardons avatar
En tidning under golvmattan brukar inte vara så dumt, tänk på att byta den ibladn.

Är det bara fukt från den snö du drar in eller har du läckage vid tex bakluckan?
Om det bara är det du drar in, ha en sop med dig till bilen och sop rent runt dörrar så du drar in mindre med snö.

Torrboll eller annan fuktuppsamlare att ha i bilen (finns hos Clas i Sjön)
Citera
2006-02-15, 19:42
Medlem
No-n-sences avatar
Jag har hört det nämnas att det skulle funka att placera en sk "Torrboll" i bilen. Finns på Clas Olsson. Har som sagt inte någon egen erfarenhet.
Citera
2006-02-16, 06:59
Medlem
Kupévärmare?
Citera
2006-02-16, 07:18
Medlem
Lägg tidningar under mattorna och byt var tredje dag ungefär. Kombinera med kupévärmare och du har hyfsat torrt på någon vecka. Det är alltid bra att ha tidningar under gummimattorna även annars.
Citera
2006-02-16, 07:48
Medlem
Wenoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Jag har hört det nämnas att det skulle funka att placera en sk "Torrboll" i bilen. Finns på Clas Olsson. Har som sagt inte någon egen erfarenhet.
Torrbollen kommer dra i sig lite fukt och sen fryser den natten efteråt...
Kör runt med maxvärme för att få bort så mkt fukt som möjligt, sen ger du fan i att dra in en massa snö
Citera
2006-02-16, 09:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wenom
Torrbollen kommer dra i sig lite fukt och sen fryser den natten efteråt...
Kör runt med maxvärme för att få bort så mkt fukt som möjligt, sen ger du fan i att dra in en massa snö

Jo, torrbollen funkar förutsatt att man kan få upp värmen i bilen (t.ex när man kör den). Den torkar då luften i bilen samtidigt som bilen kallnar.

Det gäller dock att sätta fast torrbollen så att den inte välter och vattnet rinner ut... Det finns en fyrdubbel modell med fyra torrbollar och den står stadigare i en bil..
Citera
2006-02-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milk

Stockholm.

Har alltid bilen olåst. Iofs tom på prylar och parkerad med fronten mot en vägg så att det inte går att få upp motorhuven. Tröttnade på att få låsen pajjade eller en ruta knackad för att någon ville in och kolla i hanskfacket eller försöka få iväg bilen.

Har ett växelspakslås monterat och än så länge har ingen fått bort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in