2018-10-29, 21:11
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Felparkering är det lika väl om det rör sig om kontrollavgift eller felparkeringsavgift. I båda fallen kan även tidsöverskridande förekomma. Dessutom kan kommunens vakter agera även på civilrättsligt område.

Om jag inte har helt fel så är det ena ett brott och det andra en förseelse.
Om man ex parkerar i en korsning och hindrar trafiken så anses det vara ett trafikbrott. Att struntai eller gå över tiden på en parkeringsplats är en förseelse som inte i sig är ett brott.
Jag tror lagen skiljer en del på dessa typer. Parkera på en trottoar och hindra gående och handikappade/synskadade anses värre än att strunta i avgiften på en parkering/parkeringsruta.
Citera
2018-10-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om jag inte har helt fel så är det ena ett brott och det andra en förseelse.
Om man ex parkerar i en korsning och hindrar trafiken så anses det vara ett trafikbrott. Att struntai eller gå över tiden på en parkeringsplats är en förseelse som inte i sig är ett brott.
Jag tror lagen skiljer en del på dessa typer. Parkera på en trottoar och hindra gående och handikappade/synskadade anses värre än att strunta i avgiften på en parkering/parkeringsruta.
Det du skriver i första stycket stämmer inte helt, i båda fallen är det frågan om överträdelse av gällande bestämmelser för parkering, den enda gång det blir ett brott är om det skulle klassas som vårdslösheti trafik, men då är det formellt inte felparkering längre, det väsentliga där är att det måste fastställas vem som ställde dit bilen för att vårdslöshet kan vara aktuellt, felparkering i alla dess former är det ägaransvar på, dessutom inte ett brott.
Att det skiljer på olika typer av felparkering avspeglas i olika nivåer på den avgift som tillämpas, av någon anledning så har varje kommun olika syn på vad som är "kvalificerad felparkering" eller "ringa felparkering" (inga korrekta begrepp något av det), i många fall är stoppförbud på samma nivå som att utan tillstånd parkera på en plats för rörelsehindrade, men i andra kommuner är det ingen skillnad på stopp- eller parkeringsförbud.
Citera
2018-10-29, 22:16
Medlem
Min kära mor fick bit hem i brevlådan gör ca 10-15 år sedan, minns inte helt varför men jag tror att det var att hon inte betalat avgift. Hon parkerade bilen, gick över gatan, larmade av, hämtar pappret hon skulle hämta, larmar på, låser dörren och går tillbaka till bilen och kör iväg.

Två dagar senare dimper det ner en bot med övrig post. Hon hade inte sett någon p-vakt stå där eller något, men den kom och tid/adress stämde så det var bara att betala. Reglerna kan ju dock ha ändrats de senaste åren.
Citera
2018-10-29, 22:22
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Det du skriver i första stycket stämmer inte helt, i båda fallen är det frågan om överträdelse av gällande bestämmelser för parkering, den enda gång det blir ett brott är om det skulle klassas som vårdslösheti trafik, men då är det formellt inte felparkering längre, det väsentliga där är att det måste fastställas vem som ställde dit bilen för att vårdslöshet kan vara aktuellt, felparkering i alla dess former är det ägaransvar på, dessutom inte ett brott.
Att det skiljer på olika typer av felparkering avspeglas i olika nivåer på den avgift som tillämpas, av någon anledning så har varje kommun olika syn på vad som är "kvalificerad felparkering" eller "ringa felparkering" (inga korrekta begrepp något av det), i många fall är stoppförbud på samma nivå som att utan tillstånd parkera på en plats för rörelsehindrade, men i andra kommuner är det ingen skillnad på stopp- eller parkeringsförbud.

Lawline skriver såhär:
Citat:
Vad gäller felparkering så finns det flera olika lagar och förordningar som innehåller regler om detta. I trafikförordningen, som innehåller de allra flesta regler om vägtrafik, finns flera allmänt hållna bestämmelser avseende parkering, såsom att fordon inte får parkeras så att fara uppstår eller att de inte får hindra tillträde till andra fordon. I fallet med parkering för en förhyrd plats är det däremot lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som är intressant.

Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering är den lag som reglerar parkering på tomtmark, och även i parkeringshus. Med tomtmark menas inte enbart det som tillhör bostadshus, utan all parkeringsmark som är privaträttsligt reglerad (som alltså inte är allmän).

Så det verkar skilja mellan brott mot trafikförordningen och en överträdelse gentemot privata mark/fastighetsägare. Transportstyrelsen tar hand om kommunernas handläggning och verkar kunna ge en "prick i registret" om den inte betalas. Är det ex en privat markägare eller ett privat p-bolag så driver de in böterna själva och det ger förmodligen ingen prick då transportstyrelsen inte hanterar det.

Citat:

Transportstyrelsen sköter administrationen av de parkeringsanmärkningar (felparkeringsavgifter) som är utfärdade på kommunernas gator. Vi sköter däremot inte administrationen åt privata parkeringsbolag, som tar ut en kontrollavgift.

Transportstyrelsen:

bevakar att inbetalningar sker inom den föreskrivna tiden
skickar ut påminnelser
överlämnar obetalda ärenden till Kronofogden.

Citera
2018-10-29, 22:29
Medlem
Citat:
Lawline skriver såhär:

Så det verkar skilja mellan brott mot trafikförordningen och en överträdelse gentemot privata mark/fastighetsägare. Transportstyrelsen tar hand om kommunernas handläggning och verkar kunna ge en "prick i registret" om den inte betalas. Är det ex en privat markägare eller ett privat p-bolag så driver de in böterna själva och det ger förmodligen ingen prick då transportstyrelsen inte hanterar det.

Felparkering är aldrig en brottslig gärning, därav också att det i Sverige inte finns några "parkeringsböter" utan det är olika former av sanktionsavgifter som riktar sig i första hand till bilägaren. Det som avgör om lag om felparkeringsavgift alternativt LKOP tillämpas är om det är allmän mark eller tomtmark, vem som utfärdar fakturan är egalt.

Vet inte vad det är för "prickar" du avser.
Senast redigerad av Nordiad 2018-10-29 kl. 22:32.
Citera
2018-10-29, 22:40
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Det finns flera fall där folk blivit "bestulna" på böter från bilrutorna och dessa får en påminnelse om att betala. Ett tag trodde folk att de kunde flytta böteslappen till en annan bil och slippa betala, men det går inte då man får en påminnelse. Troligast är att TS får en böteslapp i posten om han står för bilen.

Jag antar att det kan skilja mellan bolag men i detta fall verkar det varit kommunens vakter då de klagade på en felparkering och inte tidsutgång.

Nja, jag vet en som fick parkeringsböter 2 ggr samma kväll, men eftersom den första blev stulen så visste varken han eller den nya lapplisan att det funnits en bot innan, han hade parkerat för nära en korsning.

Han betalade givetvis boten som satt på rutan och innan parkeringsbolaget och han listat ut hur allt gått till, hade den andre boten lämnats in till inkassobolag. Efter månader med tjafs löste sig allt så han slapp betala den andra boten.

Man tar alltså en bot från en annan bil för att lura lapplisa att man redan fått böter..
Citera
2018-10-30, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Parkeringsvakten nämnde inget om eller försökt uppmärksammat ts om att en bot skulle utfärdas utan frågade bara om det var hans/hennes bil och sa att högra däcken stod på trottoarkanten. Vakten sa inget om en bot överhuvudtaget.

Men från ditt citat "försvinna från platsen medan parkeringsvakten skriver färdigt." var ju just vad TS gjorde?
Citera
2018-10-30, 08:25
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men från ditt citat "försvinna från platsen medan parkeringsvakten skriver färdigt." var ju just vad TS gjorde?

Jepp jag försvann medan hon stod där med dosan och nån slags pekpenna till den som hon knappade med.Vi får se kanske dimper ner en kontrollavgift som det så fint heter i brevlådan redan idag men hoppas verkligen inte.

Får jag bötern som jag kallar det så är det väl bara att betala orka hålla på och bestrida när man egentligen inte får stå så. Kommer ändå inte göra om det med eller utan p boten.

Men jag kommer att uppdatera er om hur det slutar som sagt
Citera
2018-10-30, 14:35
Medlem
Citat:
På trottoar får fordon ej föras annat än korsande för att nå annan väg eller gård. Kantstenen är i samma nivå som trottoaren så ingen särskild hantering av den.
Läste ditt inlägg igen och såg att jag hade läst fel :-(
Både du o jag anser att det är risk för böter(jajaja..........avgift) om man står på trottoaren även om man lastar/lossar ett fordon.
Citera
2018-10-31, 16:27
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hon hann inte sätta boten på rutan så då har du i praktiken inte fått något bot. Hon kan inte skriva en i efterhand och skicka hem till dig.

Tjockfttan skickade en böter på 700kr . Fick det för en minut alltså 11:03-11:04 står det på lappen.Tyvärr allihopa dom behöver tydligen inte säga ett skit om böter även fast man drar iväg innan dom hunnit skriva ut den.

Dom är riktigt smutsiga ärligt talat 700kr för en minut. Tydligen så står det att det finns ett foto också aja fuck it ska betala den nu så jag slipper tänka på skiten den är ju illgul och äcklig.
Citera
2018-10-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Tjockfttan skickade en böter på 700kr . Fick det för en minut alltså 11:03-11:04 står det på lappen.Tyvärr allihopa dom behöver tydligen inte säga ett skit om böter även fast man drar iväg innan dom hunnit skriva ut den.

Dom är riktigt smutsiga ärligt talat 700kr för en minut. Tydligen så står det att det finns ett foto också aja fuck it ska betala den nu så jag slipper tänka på skiten den är ju illgul och äcklig.
Priset skulle ha blivit detsamma om ni parkerat där en timme. Givetvis skall de inte säga något om böter eftersom det är en faktura på en avgift ni har erhållit. Foto tillämpas städse av de flesta parkeringsbolagen, dock inget som är föreskrivet enligt den lagstiftning som reglerar parkering.
Citera
2018-10-31, 18:38
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Priset skulle ha blivit detsamma om ni parkerat där en timme. Givetvis skall de inte säga något om böter eftersom det är en faktura på en avgift ni har erhållit. Foto tillämpas städse av de flesta parkeringsbolagen, dock inget som är föreskrivet enligt den lagstiftning som reglerar parkering.

Jo jag förstår hon måste ju mätta sin feta grismage. Hoppas hon får en klapp på ryggen av sin chef jävla fetto. Jag förstår att folk hatar dem och att de även ibland blir hotade / anfallna av folk det måste vara världens sämsta jobb verkligen. Visst kan man förstå dem på tätbefolkade ställen som i centrala delar av större städer eller flygplatser men i en liten stad i ett bostadsområde liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in