• 1
  • 2
2018-10-28, 17:50
Medlem
Jag anser att det finns rasism mot vita men alla håller inte med. Har en vän som säger att det inte finns hatbrott mot t.ex vita, såvida man inte är en vit gay eller något.

Så flashback, finns detta fenomen?
2018-10-28, 17:53
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag har aldrig riktigt förstått (hört) argumentationen bakom sådana påståenden (att rasism mot vita inte skulle existera).

Jag vet att det finns folk som tycker så, men jag har personlig aldrig hört någon säga det så jag har aldrig heller hört själva argumentationen bakom. Det låter som en väldigt konstig slutsats.

Givetvis lär det finnas rasism mot vita där ute.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-28 kl. 17:58.
2018-10-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Jag anser att det finns rasism mot vita men alla håller inte med. Har en vän som säger att det inte finns hatbrott mot t.ex vita, såvida man inte är en vit gay eller något.

Självklart finns rasism mot vita, rasism betyder att man diskriminerar mot en viss ras endast på grund av ras. Så vitt jag vet är vita en ras. Alltså har rasism inget att göra med kultur, bög osv. Endast ras.

Be din kompis göra ett intelligenstest.
2018-10-28, 17:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Sydafrika. Svarta mördar vita bönder.
2018-10-28, 18:04
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:

Jo om man läser tidningen de iaf senaste 10 åren finns det gott om rasism mot vita i detta land. Man tar deras pengar och ägodelar inkl samhällsfunktioner och kulturella gemenskap ifrån de vita som i anletets svett byggt upp allt detta och ger bort det till invandrare som tar det eller förstör det och inte vill betala tillbaka det och kommer inte göra det heller. Sen begås brott mot vita av invandrare som har sin grund i att dom vill inte göra rätt för sig i landet, typ vill inte ha jobb eller försöka bidra utan vill gå på bidrag istället. Dom fick en fristad i detta land men dom gapar och skriker efter en lyxvilla som vi ska betala på bekostnad av andra viktiga delar av välfärden. Så det finns gott om rasism mot vita siddu
2018-10-28, 18:12
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Självklart finns rasism mot vita, rasism betyder att man diskriminerar mot en viss ras endast på grund av ras. Så vitt jag vet är vita en ras. Alltså har rasism inget att göra med kultur, bög osv. Endast ras.

Nä rasism har inte med endast med ras att göra, utan 1000 saker till så definitionen är oändlig. Tex är rasism hur man tar eller får eller kräver från en folkgrupp i ett land och ger till en annan folkgrupp från ett annat land som bosatt sig i ditt land och orättvisorna där emellan vad som anses är rimligt eller inte relativt vad som egentligen behövs
2018-10-28, 18:18
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag har aldrig riktigt förstått (hört) argumentationen bakom sådana påståenden (att rasism mot vita inte skulle existera).

Jag vet att det finns folk som tycker så, men jag har personlig aldrig hört någon säga det så jag har aldrig heller hört själva argumentationen bakom. Det låter som en väldigt konstig slutsats.

Givetvis lär det finnas rasism mot vita där ute.

resonemangen går ungefär såhär:

"Rasism är något strukturellt maktförtryck som existerar där de vita är högst upp i makthierarkin."
"Rasism är strukturellt förtryck som enbart kan ske från vita."
"Den vita kulturen innefattar per definition förtryck mot icke-vita och det är rasism, därför kan vita per definition inte utsättas för rasism."

Man har alltså stipulerat begreppet "rasism" till att betyda rasförtryck från just vita.

Men varför ska man acceptera en sån definition, för vad ska man då kalla en kines som förtrycker en afrikan?
2018-10-28, 18:18
Medlem
Loels avatar
Citat:

Klart det finns, åk till Kina och kom tillbaks och berätta hur det kändes Bo där minst 2 år.
2018-10-28, 18:28
'Omvänd rasism' brukar användas.

Såhär skriver svenska wiki om det och bevisar sitt politiska vinklande och därför en bias källa:
Citat:
Kritiken mot omvänd rasism är framför allt att begreppet inte är legitimt ur ett sociologiskt perspektiv. I Portraits of White Racism definierar sociologen David Wellman rasism som "Kulturellt sanktionerade uppfattningar som, oavsett avsikterna de utgår från, försvarar de fördelar vita personer har på grund rasminoriteternas subordinerade position." Med den definitionen i åtanke blir det uppenbart varför även nationalistiska grupper till viss del motsätter sig begreppet - anledningen är att omvänd rasism i sig själv accepterar att det faktiskt finns en privilegierad grupp i samhället, och accepterar man detta blir det meningslöst att prata om omvänd rasism.
wtf?!
1. varför ska man acceptera den definitionen?
2. det följer inte alls att det blir meningslöst att prata om omvänd rasism med den definitionen eftersom omvänd rasism då blir "kulturellt sanktionerade uppfattningar som, oavsett avsikterna de utgår från, försvarar de nackdelar vita personer har på grund av rasminoritetens subordinerade position."

Vidare skriver man såhär:
Citat:
Enligt Calgary Anti-Racism Education (CARED) vid University of Calgary kan rasfördomar riktas mot vita människor (exempelvis att vita människor inte kan dansa) men förklarar att detta inte kan anses vara rasism på grund av det systemiska maktförhållandet i samhället, det vill säga att det inte finns någon makt/auktoritet bakom påståendet på grund av varifrån i hierarkin påståendet kommer (exempelvis svart som uttrycker fördomen mot vit i ett samhälle dominerat av vita och dessas institutioner). På grund av att denna makt saknas menar CARED att stereotyper om vita människor (rasfördomar i detta fall) saknar förmågan att i vid bemärkelse påverka föreställningar om gruppen, eller påverka maktställningen, privilegier och tillgång till resurser för vita människor.

Omvänd rasism är därför enligt CARED en myt, som förklarar att användandet av begreppet försöker osynliggöra den avgörande frågan om vem som innehar makten och privilegier av de grupper som berörs (exempelvis vita och svarta). Omvänd rasism anges också förutsätta att rasism sker på lika villkor och menar att påståendet att vita kan drabbas av rasism är en defensiv reaktion

wikipedia är vääääldigt vinklat ibland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Omv%C3%A4nd_rasism

Man börjar artikeln med
"Omvänd rasism som begrepp är oanvändbart ur ett vetenskapligt perspektiv. "
utan att kunna backa upp det. herregud.
Senast redigerad av frasselito 2018-10-28 kl. 18:32.
2018-10-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel

Jag skulle nog bestämt be dig och TS att göra ett intelligenstest.

Rasism är när en individ uppöjer sina egna egenskaper och etnicitet och undervärderar andra etniciteter. Detta har inget med hatbrott att göra.

Hatbrott i Sverige är definierat som att häckla och sprida missaktning om en folkgrupp/etnicitet på ett offentligt plan. Per definition är det enkom majoritetsgruppen som kan ställas till svars för att ha spridit missaktning mot en minoritet.
2018-10-28, 18:33
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Jag föreslår att din vän läser på lite om t.ex. Sydafrika eller Zimbabwe.
2018-10-28, 18:36
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag skulle nog bestämt be dig och TS att göra ett intelligenstest.

Rasism är när en individ uppöjer sina egna egenskaper och etnicitet och undervärderar andra etniciteter. Detta har inget med hatbrott att göra.

Hatbrott i Sverige är definierat som att häckla och sprida missaktning om en folkgrupp/etnicitet på ett offentligt plan. Per definition är det enkom majoritetsgruppen som kan ställas till svars för att ha spridit missaktning mot en minoritet.
är hmf hatbrott?

Svenskar kan bli utsatta för hmf i Sverige enligt dom.
Så din per definition kan du lägga undan på vinden.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in