2018-11-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Bor du på översta våningen? Gör du det lär det vara luft i elementen. Bor du längre ner är det förmodligen elementet/annat det är nån vajsing med.
Luft i systemet stiger ju uppåt och då till översta våningen. Detta bör din fastighetsskötare veta om.

Lycka till
Bor på bottenvåningen, var nere i källaren och ljudet kom från röret därinifrån just där kranarna var, det är totalt olåst dessutom så vem som helst kan gå in dit och skruva!
Citera
2018-11-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
hm
börjar nästan fundera på om det är radiatorerna/värdesystem öht som låter,

ett intressant och uteslutande test vore att stänga av cpn så elementvattnet slutar cirkulera/flöda helt o hållet för att isolera ljudkällan

cpns strömbrytare brukar sitta nära och borde vara lätt att hitta

var nere i källaren och ljudet kom från röret därinifrån just där kranarna var, det är totalt olåst dessutom så vem som helst kan gå in dit och skruva!

Någon cp såg jag inte mer än rören i taket
Citera
2018-11-07, 21:25
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Bor på bottenvåningen, var nere i källaren och ljudet kom från röret därinifrån just där kranarna var, det är totalt olåst dessutom så vem som helst kan gå in dit och skruva!

Ok. Då är det fastighetsskötaren/ägaren som får fixa vad det nu är. En ide kan ju vara att spela in ljudet om det inte förekommer när någon tittar till eländet...
Annars får du sätta hårt mot hårt...
Citera
2018-11-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ok. Då är det fastighetsskötaren/ägaren som får fixa vad det nu är. En ide kan ju vara att spela in ljudet om det inte förekommer när någon tittar till eländet...
Annars får du sätta hårt mot hårt...

Mmm det går inte spela in så höga frekvenser, dessa fuckar bara med allas huven och man kan tillome bli döv av det!

Läste på fb om ett fall i en rondell där folk klagade på konstiga missljud och som de sen inte kunde lokalisera, råkade bara vara sveriges mest bebodda plats av döva personer.
Senast redigerad av Siktarn 2018-11-07 kl. 22:06.
Citera
2018-11-08, 09:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Bor du på översta våningen? Gör du det lär det vara luft i elementen. Bor du längre ner är det förmodligen elementet/annat det är nån vajsing med.
Luft i systemet stiger ju uppåt och då till översta våningen. Detta bör din fastighetsskötare veta om.

Lycka till
Luft i systemet ger inte ett pipande ljud utan låter mer som en droppande vattenkran.
Citera
2018-11-08, 21:20
Medlem
Citat:
Hej har flyttat till ny bostad där mitt element nu utgör ett högt frekvent ljud som borrar hål i skallen på mig och kan knappt sova eller tänka, finns nå tipps vad man kan göra?

Kan jag ljudisolera elementet på nå billigare vis?
Råkade ut för ett högfrekvent ljud(typ tinnitus ljud) i en 3 våningsfastighet jag är F.S. i, ljud uppstod
bara i en radiator av 3 st, på plan 3, helt sjukt.
https://www.vvs-klimat.se/PICTURE/reglerventiler.jpg
1. Vi spolade radiatorn + bytte termostatventilen på radiatorn, hjälpte inte.
2. Efter ytterligare felsökning upptäckte vi att ljudet även hördes från en reglerventilen i källaren som vattnet i radiatorerna går igenom.
3. När vi ströp reglerventilen försvann ljudet, se bild: https://www.vvs-klimat.se/PICTURE/reglerventiler.jpg
4. Efter byte av reglerventilen försvann tinnitusljudet, lite vattencirkulations ljud får man oftast leva med, men går inte att jämföra med det tinnitusljudet som fanns, olidligt.
5. Går ner i källaren och se om du kan hitta reglerventilen, en avgrening från stammen.
6. Vrid på justering på reglerventilen och lyssna om ljudet försvinner.
7. Om ljudet försvinner ring F.S. så får han byta ut reglerventilen.
8. Reglerventilen behöver inte se exakt likadan ut som på bilden, men snarlik.
L T.
Senast redigerad av sovvandring 2018-11-08 kl. 21:40.
Citera
2018-11-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Råkade ut för ett högfrekvent ljud(typ tinnitus ljud) i en 3 våningsfastighet jag är F.S. i, ljud uppstod
bara i en radiator av 3 st, på plan 3, helt sjukt.
https://www.vvs-klimat.se/PICTURE/reglerventiler.jpg
1. Vi spolade radiatorn + bytte termostatventilen på radiatorn, hjälpte inte.
2. Efter ytterligare felsökning upptäckte vi att ljudet även hördes från en reglerventilen i källaren som vattnet i radiatorerna går igenom.
3. När vi ströp reglerventilen försvann ljudet, se bild: https://www.vvs-klimat.se/PICTURE/reglerventiler.jpg
4. Efter byte av reglerventilen försvann tinnitusljudet, lite vattencirkulations ljud får man oftast leva med, men går inte att jämföra med det tinnitusljudet som fanns, olidligt.
5. Går ner i källaren och se om du kan hitta reglerventilen, en avgrening från stammen.
6. Vrid på justering på reglerventilen och lyssna om ljudet försvinner.
7. Om ljudet försvinner ring F.S. så får han byta ut reglerventilen.
8. Reglerventilen behöver inte se exakt likadan ut som på bilden, men snarlik.
L T.
Låter som mitt i prick tack som fan!
Citera
2018-11-09, 19:59
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Luft i systemet ger inte ett pipande ljud utan låter mer som en droppande vattenkran.

Nej, det gör det inte enbart om du trodde det. Ett "susande" ljud är t ex vanligt med.
Citera
2018-11-12, 22:17
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Kan inte elementet svämma över då?
Nej absolut inte
Du öppnar ventilen tills vatten rinner i en fin stråle .
Citera
2018-11-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Nej absolut inte
Du öppnar ventilen tills vatten rinner i en fin stråle .
Mm njaaa det är nåt i pannrummet som tjuter men vet inte vad, finns typ 10 spakar och järnrattar å skruva på dessutom klämmor på vissa som går sönder när man tar i dom
Citera
2018-11-13, 14:22
Medlem
Jag vet att detta låter korkat. Men det har hänt mer än en gång. Att elementet är felkopplat. Vattnet ska ströma in genom ventilen. Inte ut.
Detta leder till oljud.
En VVS besiktningsman berättade det för mej. Problemet har blivit ganska vanligt med importen av hantverkare.
Citera
2018-11-13, 15:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nej, det gör det inte enbart om du trodde det. Ett "susande" ljud är t ex vanligt med.
Det tror jag inte på. Jag har väldigt svårt att se hur luft i elementet skulle ge annat än ett porlande ljud, inget väsande men du får gärna bevisa att det kan bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in