2018-11-06, 16:23
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Jahaaaaa! Fick för mig att du kallade mig ett cp som sjunger på sin sista vers

Sitter cpn i elementet eller separat rum? Alltså pannrummet i elementet eller går rören till ett pannrum?

normalt nere i källaren nånstans,

kolla om grannarna har samma ljud,
Citera
2018-11-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
normalt nere i källaren nånstans,

kolla om grannarna har samma ljud,
Ljudet går enda ut i trappen hela jävla vägen upp! Men möjligtvis bara jag som är medveten om det! Skitjobbigt vilket som!!
Senast redigerad av Siktarn 2018-11-06 kl. 17:14.
Citera
2018-11-06, 18:14
Medlem
Låter det hela tiden? Luft i elementet låter som att de porlar. De kan vara att dom strypt flödet i returventilen eller att käglan i termostat ventilen hängt sig och bara släpper genom lite. Kan bli ett "vinande" störigt ljud.
Citera
2018-11-06, 21:07
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ljudet går enda ut i trappen hela jävla vägen upp! Men möjligtvis bara jag som är medveten om det! Skitjobbigt vilket som!!

ok
hursomhelst,
jag skulle börja med att kolla cpn,
finns det ingen portis som har nyckel till värmecentralen/pannrummet?
Citera
2018-11-07, 11:24
Medlem
Citat:
ok
hursomhelst,
jag skulle börja med att kolla cpn,
finns det ingen portis som har nyckel till värmecentralen/pannrummet?

Jopp, fastighetsskötaren var dock här och konstaterade att ”här är det tyst som i graven”. Hörde faktiskt inte pipet själv just då annars är det konstant och inte bara jag som hör!
Citera
2018-11-07, 11:56
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jopp, fastighetsskötaren var dock här och konstaterade att ”här är det tyst som i graven”. Hörde faktiskt inte pipet själv just då annars är det konstant och inte bara jag som hör!

ok
då är nog ljudkällan i själva radiatorn (elementet), förmodligen ventilkroppen i termostaten som självsvänger med flödet,

testa att stänga av helt, dvs vrid termostaten till 0, fullt åtskruvad, om det blir nån skillnad
Citera
2018-11-07, 12:04
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Jahaaaaa! Fick för mig att du kallade mig ett cp som sjunger på sin sista vers

Sitter cpn i elementet eller separat rum? Alltså pannrummet i elementet eller går rören till ett pannrum?

Cirkpumpen sitter i undercentralen, det är fastighetsägaren som åtgärdar den.
Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Enkelt att bara felanmäla om det är hyresrätt i vilket fall, är det bostadsrätt så hör med föreningen, normalt sett ligger såna fasta installationer på föreningen.
Citera
2018-11-07, 19:59
Medlem
Citat:
ok
då är nog ljudkällan i själva radiatorn (elementet), förmodligen ventilkroppen i termostaten som självsvänger med flödet,

testa att stänga av helt, dvs vrid termostaten till 0, fullt åtskruvad, om det blir nån skillnad

Har gjort och skillnaden är liten men vettefan om det kanske är från grannarnas element då mitt är av asså det e lite skillnad men samma ljud nästan lika högt, det verkligen piper i hela trappen som ett högfrekvent pipljud. Borrar hål i skallen på oss!
Citera
2018-11-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Cirkpumpen sitter i undercentralen, det är fastighetsägaren som åtgärdar den.
Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Enkelt att bara felanmäla om det är hyresrätt i vilket fall, är det bostadsrätt så hör med föreningen, normalt sett ligger såna fasta installationer på föreningen.
Hyresrätt, andrahand
Citera
2018-11-07, 20:09
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Hyresrätt, andrahand
Då hade jag ringt felanmälan och beskrivit mitt problem.
Citera
2018-11-07, 20:33
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Har gjort och skillnaden är liten men vettefan om det kanske är från grannarnas element då mitt är av asså det e lite skillnad men samma ljud nästan lika högt, det verkligen piper i hela trappen som ett högfrekvent pipljud. Borrar hål i skallen på oss!

hm
börjar nästan fundera på om det är radiatorerna/värdesystem öht som låter,

ett intressant och uteslutande test vore att stänga av cpn så elementvattnet slutar cirkulera/flöda helt o hållet för att isolera ljudkällan

cpns strömbrytare brukar sitta nära och borde vara lätt att hitta
Citera
2018-11-07, 20:45
Medlem
Ajembacks avatar
Bor du på översta våningen? Gör du det lär det vara luft i elementen. Bor du längre ner är det förmodligen elementet/annat det är nån vajsing med.
Luft i systemet stiger ju uppåt och då till översta våningen. Detta bör din fastighetsskötare veta om.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in