2018-10-28, 07:32
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neand
Gifte mig när jag pluggade utomlands och ska nu flytta hem tillsammans till Sverige. Vi ska söka uppehållstillstånd till frugan men tanken att leva på en lön under väntetiden (>1 år!) är ju inte jättekul. Går det att parallelt söka jobb och arbetstillstånd för henne? Är det någon annan som gått igenom någonting liknande? Frugan är från Kina Btw.

Söker du uppehållstillstånd, så går det ej ansöka om arbetstillstånd väl? Men ansöker du arbetstillstånd först sedan uppehållstillstånd, så går det. Men blir det nog nej på UT ansökan. Eftersom vederbörande måste befinna sig utanför Sverige vid ansökan.

Under väntetiden får hon befinna sig i sverige, men när beslut för UT ges. Då måste hon befinna sig utanför Sverige's gränser.

Nej du måste ha arbete klart för henne när du ansöker om Arbetstillstånd. Det enda jag vet, är inte så lätt få det.

Jag rekommendera du ansöker om UT, sedan turist/besök visum högst 90 dagar. Tyvärr måste ni leva på en lön. De kommer checka upp det, så du klara det (+ bostad), det för de i 3:e part vill ej stå för försörjningen.
Citera
2018-10-28, 07:43
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det går icke för sig. Hon får väl jobba svart
Tja det kan gå hem , men kommer de på det. Så kan hon glömma sitt UT, och blir svartlistad i minst 2 år (???)från att ansöka om på nytt.
Citera
2018-10-28, 07:45
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag tycker att tar män hit sina kärringar från andra länder, ska de försörja dessa kvinnor.
Jag tycker inte synd om TS som ska leva på en lön.

Det gnälls som fan när kärringar åker till Gambia och tar hit afriker till sverige.
Dessa kärringa ska försörja dessa gambianer.

Men det är så också! MIG kommer checka upp så vederbörande(svensk) klara försörjningen för de bägge under den tiden hon befinner sig i sverige.
Citera
2018-10-28, 07:48
Medlem
Citat:
Gifte mig när jag pluggade utomlands och ska nu flytta hem tillsammans till Sverige. Vi ska söka uppehållstillstånd till frugan men tanken att leva på en lön under väntetiden (>1 år!) är ju inte jättekul. Går det att parallelt söka jobb och arbetstillstånd för henne? Är det någon annan som gått igenom någonting liknande? Frugan är från Kina Btw.
Ni kommer att få bekymmer då din fru inte kan få turistvisum under tiden hennes uppehållstillstånd utreds.
Så hon får vänta i Kina till det är klart.
Citera
2018-10-28, 08:07
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ni kommer att få bekymmer då din fru inte kan få turistvisum under tiden hennes uppehållstillstånd utreds.
Så hon får vänta i Kina till det är klart.
stämmer ej, de kan få det just på grund av den långa väntetiden som det är nu. Turistvisum/besök visum går alldeles bra att få under väntetiden.
https://lawline.se/answers/besoka-sverige-under-handlaggningstiden-for-uppehallstillstand
Migrationsverket är av annan uppfattning, det är okej att besöka Sverige så länge som man återvänder före visumet gått ut. http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Nyheter/2016-06-09-Mojlighet-att-resa-till-Sverige-under-vantan-pa-beslut-om-uppehallstillstand.html Man får däremot inte vara i Sverige den dagen då beslutet om uppehållstillstånd fattas. Många löser det på så sätt att man skickar in information om när man kommer befinna sig i Sverige till Migrationsverket för att inte riskera att de fattar beslutet när den sökande är här. Handläggningstiden är numer minst 13 månader, så om man kommer att ha åkt ut före ens ansökan gått så lång tid så har det heller ingen praktisk betydelse för ärendet.
Citera
2018-10-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
stämmer ej, de kan få det just på grund av den långa väntetiden som det är nu. Turistvisum/besök visum går alldeles bra att få under väntetiden.
https://lawline.se/answers/besoka-sverige-under-handlaggningstiden-for-uppehallstillstand
Migrationsverket är av annan uppfattning, det är okej att besöka Sverige så länge som man återvänder före visumet gått ut. http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Nyheter/2016-06-09-Mojlighet-att-resa-till-Sverige-under-vantan-pa-beslut-om-uppehallstillstand.html Man får däremot inte vara i Sverige den dagen då beslutet om uppehållstillstånd fattas. Många löser det på så sätt att man skickar in information om när man kommer befinna sig i Sverige till Migrationsverket för att inte riskera att de fattar beslutet när den sökande är här. Handläggningstiden är numer minst 13 månader, så om man kommer att ha åkt ut före ens ansökan gått så lång tid så har det heller ingen praktisk betydelse för ärendet.
Du har rätt i fallet att du har rätt att vistas här, frågeställningen gällde en person får Kina där man måste ansöka om turistvisum i Sverige samt tillstånd att lämna Kina.
Hade en kompis som hade erfarenheten att dessa handlingar inte behandlas samtidigt som ett permanent uppehållstillstånd och utresa behandlas.
Så du har rätt i att man kan vistas i Sverige om du har tillstånd men du får inte tillståndet.
Citera
2018-10-28, 09:50
Medlem
note-its avatar
Citat:
Vi tänker ha henne i sverige så länge vi kan på turistvisum men hon får ju inte jobba på det. Skulle vara bra om hon kunde ha arbetsvisum tills dess att hon har fått uppehållstillstånd.
Tror inte det är tillåtet att vistas i Sverige under en sådan process. Inte överhuvudtaget.
Citera
2018-10-28, 10:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Jag tycker att tar män hit sina kärringar från andra länder, ska de försörja dessa kvinnor.
Jag tycker inte synd om TS som ska leva på en lön.

Det gnälls som fan när kärringar åker till Gambia och tar hit afriker till sverige.
Dessa kärringa ska försörja dessa gambianer.
Görs det?

Pratas ju bara om svenska äckliga (SD-)gubbars beteende i Thailand...
I varje fall i den offentliga debatten.
Citera
2018-10-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Tror inte det är tillåtet att vistas i Sverige under en sådan process. Inte överhuvudtaget.

Klart det år tillåtet att vistas inom Sverige även om dem har en sådan process igång, dock kan hon endast vistas som turist I Sverige och när hennes visum är ute så måste hon hem. Vet en kompis som hade en liknande process med en tjej från Kanada

Till TS, hon får vänta. 1 år är inte så farligt. Och oftast tar det ej 1 år förresten, ca 8 månader.
Senast redigerad av Confusedsoul 2018-10-28 kl. 11:37.
Citera
2018-10-28, 11:58
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har rätt i fallet att du har rätt att vistas här, frågeställningen gällde en person får Kina där man måste ansöka om turistvisum i Sverige samt tillstånd att lämna Kina.
Hade en kompis som hade erfarenheten att dessa handlingar inte behandlas samtidigt som ett permanent uppehållstillstånd och utresa behandlas.
Så du har rätt i att man kan vistas i Sverige om du har tillstånd men du får inte tillståndet.
Man ansöker om uppehålltillstånd, alltså rätten få vistas 2 eller 5 år i Sverige. Det sköts av migrationsverket.

Under den processen, alltså när behandlingstiden fortgår. Så kan man ansöka om tillstånd att åka hit eller komma besök/turist max 90 dagar. Dessa behandlas av oftast konsulat eller ambassad. Skriver man då att orsaken till besök är den långa väntetiden, så godkänner dem det.

Så om jag förstår dig rätt, så måste man ha tillstånd att åka ifrån Kina av deras myndigheter, att det kan bli knepigt!? Intressant i så fall kan det bli knepigt för TS som du nämnde.
Citera
2018-10-30, 21:12
Medlem
Citat:
Duger inte svenska kvinnor till dig eller du kanske kommer från samma land som hon, ska hon hit får du stå för fiolerna. Betala för henne eller stanna kvar i hennes land.
Vad ska hon hit och göra ?? Leva på våra bidrag.
Hon är högskoleutbildad. Ingen av oss vill leva på några bidrag. Bodde utomlands när jag träffade henne. Du kanske inte förstår det men träffar man någon och vill vara med dem så är det inte en big deal om de inte kommer från samma ställe som en själv. Tror inte att ditt liv eller din skattepeng kommer att ändras för fem öre om hon är i sverige med mig eller inte, så sluta gnäll.
Citera
2018-10-30, 21:15
Medlem
Expohunters avatar
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Anstalld/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in