Citat:
Ursprungligen postat av
neand
Gifte mig när jag pluggade utomlands och ska nu flytta hem tillsammans till Sverige. Vi ska söka uppehållstillstånd till frugan men tanken att leva på en lön under väntetiden (>1 år!) är ju inte jättekul. Går det att parallelt söka jobb och arbetstillstånd för henne? Är det någon annan som gått igenom någonting liknande? Frugan är från Kina Btw.
Söker du uppehållstillstånd, så går det ej ansöka om arbetstillstånd väl? Men ansöker du arbetstillstånd först sedan uppehållstillstånd, så går det. Men blir det nog nej på UT ansökan. Eftersom vederbörande måste befinna sig utanför Sverige vid ansökan.
Under väntetiden får hon befinna sig i sverige, men när beslut för UT ges. Då måste hon befinna sig utanför Sverige's gränser.
Nej du måste ha arbete klart för henne när du ansöker om Arbetstillstånd. Det enda jag vet, är inte så lätt få det.
Jag rekommendera du ansöker om UT, sedan turist/besök visum högst 90 dagar. Tyvärr måste ni leva på en lön. De kommer checka upp det, så du klara det (+ bostad), det för de i 3:e part vill ej stå för försörjningen.