2018-10-31, 21:56
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag jagar inte heller, men om man googlar så verkar lo- och rävfällor kunna se rätt lika ut.
Så om jag har mark så får jag ställa ut en rävfälla?
om det då fastnar ett lodjur i den, är det då en lofälla? och då är jag olaglig?
Citera
2018-10-31, 21:57
Medlem
Nails avatar
Citat:
En gissning om hur det gått till:

- Efter tips avlyssnar polisen under något års tid KH + ett antal andra plus att man har viss spaning. Man hittar gillrade lodjursfällor och från avlyssningen tror man sig förstå att vargar har dödats och eldats upp.

- Egentligen har man inte bevis nog för att slå till, men så får man tips om att några av de avlyssnade är ute o kör med släp med något illegalt vilt. När polisen stoppar ekipaget hittar man en död kungsörn.

- Nu blir man tvungen att finka dom i bilen, och då tar man även in de övriga avlyssnade och lägger fram vad man har.

Åklagarens litet nyvakna uttalanden tyder på att han fått sätta sig in i ärendet rätt akut, och då kanske ovanstående händelsekedja är logisk.

Om den stämmer så kan ju Kungsörnen - som väl får betraktas som ett rätt oväntat fynd i detta sammanhang - ha fastnat i en gillrad lodjursfälla.

Mer info här, https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/vagar-pastas-ha-kremerats-i-ugn-20181031/ :
Nästa man som häktades igår var en 28-åring. Han är misstänkt för förberedelse till grovt jaktbrott, alternativt jakthäleri, i Surahammars kommun från den 11 augusti fram till i fredags den 26 oktober.

Misstänkt för dödad varg i fredags
28-åringen är även misstänkt för grovt jaktbrott samma fredag klockan 11:50 i Surahammars kommun. Det var då en varg påstås ha dödats för att sedan brännas i ugnen.
Anm. Klockslaget 11:50 ströks senare under rättegången.
Citera
2018-10-31, 22:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jasså, bara avlivning av varg ? Och det är då inte ett jaktbrott ?
Idag onsdag, går en högt uppsatt man i Svenska Jägareförbundet i Örebro län, ut med en varning om att om Naturvårdsverket inte lyssnar på jägarnas vilja, så är risken stor för att vargar kommar tagas av daga illegalt. Då kan jag upplysa om att denna illegala jakt har pågått i en inte blygsam omfattning trots att myndigheterna har tillåtit licensjakt. Nu har dock vargstammens tillväxt avstannat, vilket luktar skumt och därför vill myndigheten inte bevilja någon licensjakt 2019, vilket får jägarkåren att ta till brösttoner. Svenska Jägareförbundets motto är, får vi inte som vi vill så gör vi som vi vill ändå. Fast i smyg. Jävla hycklare !
Dock dröjde det åratal med allt större vargproblem före licensjakt tilläts, före 2006 så var till och med det förbjudet att freda sin egendom vid direkt attack. Enskilda bönder dömdes till fängelse för att ta skyddat sina djur. När väl nödvärnsrätten återinfördes så hade ett hat börjat växa fram. Numer obstrueras vargjakt dvs licensjakten av diverse små grönmögelorganisationer. Det gör att licensjakt blir svårt att genomföra i många fall.

Dagens situation är skapad av naturvårdsverket. Hade man varit lyhörd från start och tillåtit jakt på problemindivider från början och kombinerat det med utsättning av biologiskt sunda individer så hade vi aldrig nått hit.
Nu har vi dessutom en inblandning av hundhybrider i stammen, vilket är ohållbart.
Citera
2018-10-31, 22:06
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Jag jagar inte heller, men om man googlar så verkar lo- och rävfällor kunna se rätt lika ut.
Det finns ett antal godkända lodjursfällor men de är även godkända för fångst av räv och grävling i och är alltså samma fälla. Att påstå att en fälla är en ren lodjursfälla är således väldigt tveksamt.
Naturvårdsverket har en bra sida som visar hur de olika fällorna ser ut som är godkända att använda i Sverige.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Rattsinformation/Beslut/Beslut-om-jakt-och-vilt/Fangstredskap/Sok-fangstredskap/?p=1
Citera
2018-10-31, 22:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Hur fan skall man kunna hitta några direkta biologiska spår i en brännugn där det eldas flis och annat träbränsle dygnet runt, året om och där aska kontinuerligt töms från ugnen?
Citera
2018-10-31, 22:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Men varför handfängsel?

Kanske är nån policy. Ska ju vara samma oavsett om det är en direktör eller smågangster. Har för mig att Johanna möller också hade det och det skulle ju vara helt omöjligt för henne att rymma iom alla journalister och poliser som fanns där vid hennes rättegång
Citera
2018-10-31, 22:11
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
om det då fastnar ett lodjur i den, är det då en lofälla? och då är jag olaglig?

Om du avlivar lodjuret ja... inte annars.
Citera
2018-10-31, 22:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Om du avlivar lodjuret ja... inte annars.
Fast nu menar åklagaren att det var förberedelse för tjuvjakt och lika straffbart som fullbordat brott.
Lycka till med den? Enda chansen är väl om de inblandade har babblat i klartext i tfn + tagit bilder.
Citera
2018-10-31, 22:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Sitter skitgubben häktad eller har dom släppt honom?

F ö har de som måste hävda sig genom jakt på försvarslösa djur svåra komplex. Liten kuk, stor SUV osv.
Du menar som när vargar sliter sönder älgkalvar eller rådjurskillingar? En jämn kamp.
Citera
2018-10-31, 22:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Din gissning kan mycket väl stämma men jag klurar fortfarande på den hemliga telefonavlyssningen.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rattsvasendet/hemliga-tvangsmedel-och-rattssakerhet/

Hemlig teleavlyssning innebär att telemeddelanden till eller från ett visst telefonnummer, en kod eller annan teleadress, avlyssnas eller spelas in i hemlighet. Tvångsmedlet får bara användas om en domstol gett tillstånd till det. Vid tillståndsärenden i domstol ska offentliga ombud delta. För att tillstånd ska kunna ges måste förundersökningen gälla ett brott som har ett minimistraff om fängelse i två år eller vars straffvärde kan antas överstiga två år.

Grovt jaktbrott / jakthäleri har ett minimistraff om 6 månader. Med tanke på de fängelsedomar som vunnit laga kraft för den typen av brott de senast åren så känns telefonavlyssningen väldigt tveksam då straffvärdet knappast kan förväntas överstiga 2 år. Vore intressant om någon juridiskt mer kunnig person här på forumet kunde uttala sig i ärendet.
Jag tycker mig ha läst på ett par ställen att polisen använt andra former av elektronisk spaning i detta fall. Fundera på om det gäller dolda mikrofoner eller kanske små GPS-sändare eller appar i telefoner, bilar mm?

Det är då värst vad polisen lagt resurser på detta fall.
Citera
2018-10-31, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu menar åklagaren att det var förberedelse för tjuvjakt och lika straffbart som fullbordat brott.
Lycka till med den? Enda chansen är väl om de inblandade har babblat i klartext i tfn + tagit bilder.

Exakt samma straffskala för försök som fullbordat brott.....
Citera
2018-10-31, 22:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

Citat:
Det finns ett antal godkända lodjursfällor men de är även godkända för fångst av räv och grävling i och är alltså samma fälla. Att påstå att en fälla är en ren lodjursfälla är således väldigt tveksamt.
Naturvårdsverket har en bra sida som visar hur de olika fällorna ser ut som är godkända att använda i Sverige.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Rattsinformation/Beslut/Beslut-om-jakt-och-vilt/Fangstredskap/Sok-fangstredskap/?p=1

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur fan skall man kunna hitta några direkta biologiska spår i en brännugn där det eldas flis och annat träbränsle dygnet runt, året om och där aska kontinuerligt töms från ugnen?
Känns som att det är litet uppförsbacke för åklagaren? Hans enda(?) hopp är väl att telefonavlyssningen gett konkreta, otvetydiga bevis.

Men det har ju visat sig rätt många gånger att telefonkonversationer ofta kan tolkas på flera sätt.

Jag skulle inte bli förvånad om detta blir ett riktigt spännande rättsfall, som man t o m skulle kunna göra en rättsfalls/advokatfilm av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in