2018-10-26, 17:33
Medlem
y.ys avatar
Västtrafik kör just nu en reklamkampanj i radio, tidningar, facebook etc. att man kan "Ta chansen att provåka gratis".

Västtrafik menar att intresserade ska ansöka om deras tillåtelse att provåka, de ska sedan välja ut ett okänt antal av de ansökande som får ett magnetkort som ska användas för resorna. Urvalet görs inte slumpmässigt utan västtrafik väljer vilka som ska får resekortet.

Jag vill minnas att varor och tjänster som har annonserats som gratis ska vara gratis för alla, med viss reservation för slutförsäljning. Men jag kan ha blandat ihop detta med att det inte får erbjudas varor som "gratis vid köp av...".

Hur som till slutfrågan, kan vem som helst åka gratis under kampanjtiden utan att trixa med deras ansökningar etc.?
Citera
2018-10-26, 17:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Västtrafik kör just nu en reklamkampanj i radio, tidningar, facebook etc. att man kan "Ta chansen att provåka gratis".

Västtrafik menar att intresserade ska ansöka om deras tillåtelse att provåka, de ska sedan välja ut ett okänt antal av de ansökande som får ett magnetkort som ska användas för resorna. Urvalet görs inte slumpmässigt utan västtrafik väljer vilka som ska får resekortet.

Jag vill minnas att varor och tjänster som har annonserats som gratis ska vara gratis för alla, med viss reservation för slutförsäljning. Men jag kan ha blandat ihop detta med att det inte får erbjudas varor som "gratis vid köp av...".

Hur som till slutfrågan, kan vem som helst åka gratis under kampanjtiden utan att trixa med deras ansökningar etc.?
Syftet är att få bilresenärer att byta till kollektivtrafik. Jag är rätt säker på att det fungerar som hos andra bolag. Du ansöker om att få gratisbiljett (månadskort) och blir du antagen så är det inget motkrav mer än att de vill att du ska åka ett visst antal resor men tvinga dig kan de ju såklart inte.
Citera
2018-10-26, 17:51
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Syftet är att få bilresenärer att byta till kollektivtrafik. Jag är rätt säker på att det fungerar som hos andra bolag. Du ansöker om att få gratisbiljett (månadskort) och blir du antagen så är det inget motkrav mer än att de vill att du ska åka ett visst antal resor men tvinga dig kan de ju såklart inte.
Tycker det låter som de erbjuder en avgiftsfri biljett inte en gratis biljett.

Rimmar väldigt illa att skriva "Provåk Gratis" vid busshållplatsen och sedan skriva ut kontrollavgifter to resenärer som provåker gratis för att det inte läst in sig på det finstilta.

ex. på kampanj bild https://www.dagensinfrastruktur.se/2...-gratis-resor/
Citera
2018-10-26, 17:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Tycker det låter som de erbjuder en avgiftsfri biljett inte en gratis biljett.

Rimmar väldigt illa att skriva "Provåk Gratis" vid busshållplatsen och sedan skriva ut kontrollavgifter to resenärer som provåker gratis för att det inte läst in sig på det finstilta.

ex. på kampanj bild https://www.dagensinfrastruktur.se/2...-gratis-resor/
Det står ju uttryckligen ”ansök idag, urvalet görs med en på förhand bestämd resprofil”.
Citera
2018-10-26, 18:47
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det står ju uttryckligen ”ansök idag, urvalet görs med en på förhand bestämd resprofil”.
Ja, vad kampanjen går ut på skrev jag redan i första inlägget. Men "gratis" är ett skyddat ord inom marknadsföring.

Konsumentsverket skriver kort på hallå konsument
Citat:
Ord som ”billigast”, ”bäst”, ”gratis” och ”rea” får inte användas hur som helst.

Setterwalls advokatbyro skriver detta
Citat:
Tack för er fråga!
Uttryck såsom gratis, bäst och billigast kan absolut användas i marknadsföring. Det finns dock en del att tänka på vid användandet av uttryck som dessa.

Som vi tidigare nämnt i denna spalt får, enligt marknadsföringslagen, marknadsföring inte vara vilseledande. Marknadsföring är att anse som vilseledande exempelvis om den ger felaktig, i sammanhanget otillräcklig eller otydlig information.

För att använda ord som gratis måste det man marknadsför vara helt gratis för att inte vilseleda konsumenten. Detta innebär att konsumenten ska få den marknadsförda varan/tjänsten utan att betala någonting alls och utan att det krävs någon motprestation från konsumenten. Det är dock fastslaget att om den enda motprestationen består i att konsumenten ska betala leverensomkostnader (porto med mera) får fortfarande ordet gratis användas, förutsatt att nämnda kostnader inte överstiger säljarens ungefärliga självkostnad.

Sedan är det lite skillda frågor. Att västtrafik gör sig skyldiga till felaktig marknadsföring behöver inte betyda att jag åker gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in