2018-10-25, 19:12
Medlem
Jag har mest ätit svenska, mjuka insjökräftor och någon enstaka stenhård kinesisk kräfta, varav jag tyckte den senare var jobbig. Är havskräftor lika krävande att äta, och behövs någon speciell teknik eller verktyg?
Citera
2018-10-25, 19:15
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag har mest ätit svenska, mjuka insjökräftor och någon enstaka stenhård kinesisk kräfta, varav jag tyckte den senare var jobbig. Är havskräftor lika krävande att äta, och behövs någon speciell teknik eller verktyg?

Svenska havskräftor är lättare att skala än kineskräftor.
Citera
2018-10-25, 19:31
Medlem
SektenAnderssons avatar
Det är jätte lätt, du behöver inga redskap, bryt av huvudet och arbeta med djurets mage, uppifrån, genom att böja bort ryggdelens skal, när du tagit bort de överste skalen går det oftast att ”ploppa” ut kräftan genom att trycka i stjärten uppåt. Och kom ihåg att suga ut huvudet, det är riktigt gott. Sen bryter du försiktigt klorna på överdelen precis under klon och sakta fiskar upp arminnehållet, ibland lyckas man, ibland inte. Men själva skalningen är inga problem.
Citera
2018-10-25, 19:36
Medlem
53....so whats avatar
Svåra o svåra? Med rätt verktyg blir det inte svårt, sen beror på vad du köper. Skit i dom små, och har dom inte stora så beställ, mera mat och det är värt att öppna klorna. Kan vara svårt att få tag på dom större, men det är bara att gå runt och fråga. Finns 3 storlekar, små, mellan & stora. Priset blir därefter, men det är det värt.

Verktyg? kraftig gaffel och kloknäckare, men det går med handkraft.
Senast redigerad av 53....so what 2018-10-25 kl. 19:41.
Citera
2018-10-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life

Inge större skillnad mer än att de smakar mer hav och salt.
Citera
2018-10-25, 19:50
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag tycker frågan är knepig.

Kräfta är kräfta.
Söt eller saltkräfta. Insjö eller hav.
Ät likadant.

´
Citera
2018-10-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag tycker frågan är knepig.

Kräfta är kräfta.
Söt eller saltkräfta. Insjö eller hav.
Ät likadant.

´

Jag blev orolig att havskräftor skulle vara svåra att äta eftersom de ser hårda och beniga ut.

MEN, jag sitter nu på kräftskivan och käkar mina havskräftor och de är lika enkla att käka som svenska sötvattenkräftor. Dessutom är de precis som hemkokta sötvattenkräftor sjukt goda. Lite mer hav och ingen dill i smaken, och man kan med fördel dippa stjärtarna i aioli. Deilkat!

Mitt råd är att aldrig köpa läskiga kinesiska eller turkiska fryskräftor ifall de svenska är slut. Köp havskräftor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in