• 1
  • 2
2018-10-24, 23:43
Medlem
har 350k som ligger på ett sparkonto med 0.85% sparränta.

finns det andra sparsätt med högre avkastning?

minimalt risktagande. har inte råd att förlora pengar.

fonder? isk? (vet inte vad dessa begrepp betyder btw)
Citera
2018-10-24, 23:48
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philips45
har 350k som ligger på ett sparkonto med 0.85% sparränta.

finns det andra sparsätt med högre avkastning?

minimalt risktagande. har inte råd att förlora pengar.

fonder? isk? (vet inte vad dessa begrepp betyder btw)

När behöver du pengarna? Imorgon eller om 15 år?
Citera
2018-10-25, 00:00
Medlem
Dåligt läge just nu. Låga räntor och skit på börsen.

Jag skulle ha kvar dem på sparkontot.
Stoppar du in i ISK så får du betala insättningsskatt också, så då måste du ha högre avkastning.
Citera
2018-10-25, 01:06
Medlem
danielito69s avatar
Du kan binda dom på ett fastlånesparkonto
Betyder att du måste ha dom i det konto visst antal tid; ju längre desto högre sparränta.
Du kan självklart ta ut pengerna i förtid men då får du betala en liten peng.

https://www.compricer.se/sparande/?a...withdrawals=no
Citera
2018-10-25, 01:39
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Hade jag varit du hade jag bara låtit pengarna vara ett tag, och undertiden börat titta på eventuella säkra investeringar och lära mig lite om det.
Citera
2018-10-25, 01:56
Medlem
Wigilantes avatar
Lägg allt i Aphria och kanadensiska weed aktier.
Har själv ca. 350k på börsen utspridda på 10 aktier, 5 svenska och 5 utländska. Sen 200k på kontot som krockkudde.
Citera
2018-10-25, 06:08
Medlem
Sparkonto är det bästa om du vill ha minimalt risktagande. Skulle väl vara om du har ett bolån, då har amortering snäppet bättre avkastning. Eftersom du inte har råd att förlora någon del av pengarna så finns det inte mycket mer att göra. Man måste ta risk för att ha chans till vinst.

Nackdelen med ditt nuvarande sparande är att du går back drygt 1% om året. Vi har 2% årlig inflation i Sverige vilket betyder att pengarna tappar i värde (det mesta man kan tänkas köpa för pengarna blir dyrare).

Du har 350t idag på kontot. Tänk dig att det finns en makalös manick i affären som kostar 350t. Du har pengarna på ett sparkonto med 0,80% ränta. Om ett år så kommer du ha 352t på sparkontot efter skatt. Men den makalösa manicken kommer att kosta 357t. Du har alltså förlorat ca 5000 kr.

Om din tidshorisont på sparandet är kort (under 10 år) och du inte vill ta några risker så finns det inte så mycket mer att göra. Om du däremot har en tidshorisont på ca 7-10 år eller mer och är beredd att ta en liten risk, då skulle 30% av pengarna på ett ISK i fonden Avanza Global kunna vara en smartare investering. Det är en bred fond som äger 1600 av världens största företag. Att du skulle tappa alla pengarna där är osannolikt (då har vi en riktig apokalyps). Du kan kanske tappa hälften av dina investerade pengar på kort sikt (15% av totalen), men om de ska sitta inne 10 år eller mer så hinner du tjäna tillbaka dem på uppgångar igen. Det bör i snitt ge dig ca 8% om året på det investerade kapitalet, ca 3% på alla pengarna (inklusive bankräntan på sparkontot) så att du får lite vinst utöver inflationen. När det börjar närma sig att du ska ha pengarna, kanske 3-5 år kvar, så trappar du ner aktiesparandet och säljer av minst hälften av fonden. Den del som eventuellt blir kvar kan du flytta till den billigaste svenska indexfonden, till exempel Avanza Zero, för att minska valutarisken.

Detta är teorin. I praktiken kan såklart även börsen gå back och det finns inga garantier på att min strategi ger mer pengar. Jag är inte ekonomisk rådgivare, bara en enkel småsparare precis som du.
Senast redigerad av lajm 2018-10-25 kl. 06:35.
Citera
2018-10-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Skulle väl vara om du har ett bolån, då har amortering snäppet bättre avkastning.
vad menar du?

jag ska köpa lägenhet inom kort tid.
Citera
2018-10-25, 23:25
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
vad menar du?

jag ska köpa lägenhet inom kort tid.

Ifall du amorterar på dina lån blir din bolånekostnad lägre, eftersom du nu inte har lägenhet så är det orelevant.

Ha pengarna kvar på sparkontot ifall de ska användas till lägenhetsköpet
Citera
2018-10-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ifall du amorterar på dina lån blir din bolånekostnad lägre
vad försöker du säga?

självklart blir lånet mindre varje gång man betalar in.
Citera
2018-10-26, 00:24
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
vad försöker du säga?

Ja och därmed räntekostnaden, vilket gör att det skulle vara det smartaste att göra med pengarna (ifall du nu hade haft ett bolån vilket inte lajm visste när han skrev sin kommentar)
Citera
2018-10-26, 00:26
Medlem
Citat:
vad försöker du säga?

Ja, det är självklart. Däremot är det inte självklart för alla vad den riskfria ”avkastningen” blir om man amorterar. Ha i åtanke att personen som först skrev om det inte visste huruvida du är belånad eller inte; den andra försökte förklara vad den första menat; den tredje (alltså jag) gör ett försök till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in