Någon som vet något om hon som läser väder på TV 3 ?
Riktigt fin är hon ju, vet inte mer än vad man kan se på e- upplysning...
Bor i Handen och är född 1976.
Geitskaret, är det norskt ? Kommer alla väderflickor från Norge...
Någon som vet något om hon som läser väder på TV 3 ?
Riktigt fin är hon ju, vet inte mer än vad man kan se på e- upplysning...
Bor i Handen och är född 1976.
Geitskaret, är det norskt ? Kommer alla väderflickor från Norge...
Tss, Tv3 hmph
Hon är meterolog på SVT så det så :tease:
Nu hittar jag inte länken till intervjun men jag har för mig att hon flyttade till Sverige för att leva tillsammans med sin svenske sambo som jobbar som meterolog på Arlanda. Hon lärde sig svenska eftersom hon talade en "obegriplig" norska, dvs hon är från nordnorge där man talar en skorrande dialekt och det passar ju inte i svensk tv
Jag letar vidare efter länken, det var en intervju i en norsk tidning så ni kan ju hjälpa mig att leta efter den om ni har tid
Oerhört imponerande att hon lärt sig svenska så bra på bara några år. Bara ibland kan man höra något spår av norska, som om hon kom hit när hon var barn.
Jag undrar hur mycket hon har behövt träna för att låta så bra?
Oerhört imponerande att hon lärt sig svenska så bra på bara några år. Bara ibland kan man höra något spår av norska, som om hon kom hit när hon var barn.
Jag undrar hur mycket hon har behövt träna för att låta så bra?
Det räcker med ett par år framför dumburken.. Då norskan är relativt lik svenskan så är det ganska lätt att lära sig jämfört med för utomnordisk invandrare. Men hon är bättre på svenska än Tone trots att Tone varit i Sverige nästan dubbelt så länge. (Tone kom i slutet på 90-talet och Jannike omkring 2002)
Det räcker med ett par år framför dumburken.. Då norskan är relativt lik svenskan så är det ganska lätt att lära sig jämfört med för utomnordisk invandrare. Men hon är bättre på svenska än Tone trots att Tone varit i Sverige nästan dubbelt så länge. (Tone kom i slutet på 90-talet och Jannike omkring 2002)
Men Tone åker ju hem stup i kvarten så då glömmer hon ju bort svenskan :tease:
Men Tone åker ju hem stup i kvarten så då glömmer hon ju bort svenskan :tease:
Nja, Tone snackar ju den norska som förekommer i Geilo-trakten och som de flesta som varit på skidresor i norge känner igen från trakterna kring hardangervidda. Jannike däremot kommer från västnorge och de snackar något som mer liknar isländska. Tones norska skiljer alltså rätt lite från svenskan och därför kanske hon inte ställt om sig helt medan Jannike fått arbeta mer för att göra sig förstådd.
En kompis till mig jobbar ute på sjön tillsammans med en massa norrmän och han bryter faktiskt på norska ibland när han är hemma. Så visst påverkas man av omgivningen..
Bergen-dialekten tycker jag inte är så jättesvår att förstå sig på även om det skiljer sig från norskan som typ Tone pratar.... Men Jannike är ju ihop med en svensk, mycket lättare att komma in i språket då.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!