2018-10-24, 17:38
Medlem
Hej FB!
Tanken är att jag snart ska ta och börja investera mig fram i livet vid sidan av arbetet för att nå mina mål som jag har. Tankarna är att jag ska investera i fastigheter då kunskaperna och intresset är stort för just detta. Den plan jag har lagt upp är att jag ska försöka köpa ett hus (vilket jag ej har problem att göra med kontantinsats och så vidare) och sedan efter 1 års tid köpa ett nytt större hus och använda huset som 3-4 bostadsrätter till andra hyresgäster. Jag har full koll på innebörden av de tekniska samt förvaltnings-delen som med kommer när man agerar som en hyresvärd.

Nu till frågan:
Om jag har en fast inkomst på ca. 30k ef.s. och har kontantinsatsen till de första köpet då kommer jag ju få lånet självklart. Men tanken är ju att jag efter 1 års tid ska kunna investera genom att köpa de andra huset och få en ny form av inkomst av de hyresgäster som hyr av mig, för att göra detta kommer jag att behöva söka ett nytt bostadslån samtidigt som jag har de andra lånet löpande. Kommer jag att kunna spinna vidare på detta? Alltså teckna nya bostadslån i och med att min inkomst ökar. Kan man teckna något typ av avtal med någon bank där jag är bunden att t.ex. ta alla lån inom en viss tid framöver (låt oss säga 10år) hos just den banken för att de ska kunna bevilja mina olika ansökan framöver? Jag vill ju teckna ett avtal med en bank som förstår att underhåll/drift/skötsel av fastigheterna samt amortering och totala kostnader för bestånden kommer att betalas av från mina hyresgäster, samt att jag har ett eget hus som jag kan sälja som försäkring ifall något skulle krisa. Kommer detta att funka isåfall?
Citera
2018-10-24, 19:08
Medlem
Om du har en bostad med bolån så kommer banken ta med kostnaden för bolånen respektive bostaden i beräkningen. Om du då tjänar 30k och enbart har 15% i kontantinsats på det första lånet så är sannolikheten att du kommer få låna till en ny bostad 0.

Nu vet jag inte hur alla banker jobbar, men de flesta kan inte räkna på hyresintäkter utan ser enbart kostnader för dina boenden.
Senast redigerad av WSStyle 2018-10-24 kl. 19:14.
Citera
2018-10-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSStyle
Om du har en bostad med bolån så kommer banken ta med kostnaden för bolånen respektive bostaden i beräkningen. Om du då tjänar 30k och enbart har 15% i kontantinsats på det första lånet så är sannolikheten att du kommer få låna till en ny bostad 0.

Nu vet jag inte hur alla banker jobbar, men de flesta kan inte räkna på hyresintäkter utan ser enbart kostnader för dina boenden.

Glömde att påpeka att vi är 2 med en lön på 30k efter skatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in