Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-24, 17:21
  #1
Medlem
Hej!

Jag har nu försökt att bränna in en egna undertexter till min video i HandBrake men när filen är klar så läser dom alla å,ä och ö:na som andra konstiga bokstäver, även om jag valde "swedish" som "SRT Language"?

Är det någon anna som har haft samma problem? Hur gör man?

Tack på förhand!
Citera
2018-10-24, 17:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handle
Hej!

Jag har nu försökt att bränna in en egna undertexter till min video i HandBrake men när filen är klar så läser dom alla å,ä och ö:na som andra konstiga bokstäver, även om jag valde "swedish" som "SRT Language"?

Är det någon anna som har haft samma problem? Hur gör man?

Tack på förhand!

Antningen är srt-filen sparad i fel format eller så måste alla åäö bytas ut mot tecknen: Â = å ‰ = ä ˆ = ö ≈ = Å ƒ = Ä ÷ = Ö
Citera
2018-10-24, 18:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mploko
Antningen är srt-filen sparad i fel format eller så måste alla åäö bytas ut mot tecknen: Â = å ‰ = ä ˆ = ö ≈ = Å ƒ = Ä ÷ = Ö

Jaha ok!

Jag laddade ner SRT filen direkt från youtube (min egna översättning).
Hur byter jag ut bokstäverna? När jag kickar på .srt-filen så öppnas den i VLC. Vad borde den öppnas i? =)
Citera
2018-10-24, 20:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handle
Jaha ok!

Jag laddade ner SRT filen direkt från youtube (min egna översättning).
Hur byter jag ut bokstäverna? När jag kickar på .srt-filen så öppnas den i VLC. Vad borde den öppnas i? =)

Textredigerare. Kan vara lite knepigt att massersätta dock då det programmet inte längre skiljer på stora/små bokstäver.
__________________
Senast redigerad av Mploko 2018-10-24 kl. 20:03.
Citera
2018-10-24, 21:59
  #5
Medlem
Kanske högerklicka på filen och välja "Öppna med". Öppna den i Anteckningar och testa att spara som ANSI eller UTF-8 eller något. Jag vet inte vilket det ska vara men eventuellt behöver man inte byta ut något inuti filen, om man sparar i rätt format. Filändelsen måste förstås fortfarande vara srt.
Citera
2020-01-06, 12:57
  #6
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handle
Hej!

Jag har nu försökt att bränna in en egna undertexter till min video i HandBrake men när filen är klar så läser dom alla å,ä och ö:na som andra konstiga bokstäver, även om jag valde "swedish" som "SRT Language"?

Är det någon anna som har haft samma problem? Hur gör man?

Tack på förhand!

Efter att ha tryckt på "Subtitles" och "Import SRT", välj följande inställningar: Lang Svenska, Char code ISO-8859-4 och bocka i rutan "Burn in".
__________________
Senast redigerad av Kurt1 2020-01-06 kl. 13:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback