2018-10-29, 07:38
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Som jag sa, folk jag känner... varför ha ett utlägg att det inte är en grund för en vettig statistik förstår jag inte poängen med. Det borde vara underförstått.
Dom som har Apple inom min vänskapskrets är folk som inte är speciellt kunniga inom tekniken och inte heller speciellt varsamma om sina produkter.

Var ett antal år sen jag läste på statistik, som var lite kinkigt att få korrekt av, så stack Apple ut en del.
Och hur antalet trasiga telefoner ökade lavinartat när en ny iPhone lanserades.

Problemet är bara att du snackar skit. Apple rankas som en av de bästa företagen bland datortillverkare när det gäller kundnöjdhet:

https://www.macrumors.com/2018/09/25...tablet-makers/
Citera
2018-10-29, 07:52
Medlem
sk33s avatar
Oj, en datorbråkstråd, då vill jag vara med !

Då jag hatar Apple och Microsoft, samt ägt flera datorer med Windows samt flera Macar så är jag helt opartisk och korrekt.

Nej, Apple har inte bättre hållbarhet. De har bland annat haft sin beskärda del av strul med grafikkort som lagt av efter ett tag i sina laptopar, och nu senast rejält fiasko med tangentbord. Men, köper man en dator för 20000 så håller den nog bättre än en för 5000. Speciellt "håller" i meningen är duglig i mer än 3 år innan hårdvaran är för gammeldags. Imac är typ laptopgrejor på en desktop, det gör dem mer känsliga för överhettning.

Men, Apple har dock en rejäl fördel på "hållbarhetssidan", de har bättre design på laptoparna. Jag har en Macbook Pro från 2009, den ser i stort sett ut som ny, då den är gjord i aluminium. Min HP-laptop från 2008 är använd lite mindre, men ser rejält sliten ut då den är gjord i plast. Och de flesta Macar är gjorda i aluminium - fast titta gärna på äldre Macbook i plast, både de vita och svarta ser fort slitna ut och är givetvis undermåliga även prestandamässigt idag. PC-laptops i aluminium håller också bra såklart, men de flesta PC-laptops är väl i plast och det ser väl fort sunkigt ut. OBS, företagslaptopar är ofta i plast även om de är dyra, men de brukar hålla bra även om de ser rätt risiga ut efter några år på fältet.

Apple "håller längre" är på sätt och vis från en svunnen tid, då det varje år var enorm utveckling på hårdvarusidan. En 2 år gammal PC var färdig för skroten, idag är en 2 år gammal PC att betrakta som ganska ny. På den tiden hade Mac en annan arkitektur (först 68k, sedan ppc) och deras OS var inte lika panikhungrigt på resurser som Windows var. Köpte man en rejält utrustad Mac kunde man ibland ha den 4-5 år, vilket var rätt bra. Det hela ändrade sig en smula när Apple gick över till Intel. De första intelmacarna höll inte många år, en del såldes med för lite minne och i andra fall med för dålig CPU. Flera kan inte uppgraderas längre än 10.7 vilket ju är omöjligt att använda idag, dessa burkar gör sig bättre med Windows eller som dörrklossar.

En 10 år gammal PC kan utan vidare köra Windows 10, om den har bra hårdvara typ 2-4 kärnor, grafik typ Nvidia 9xxx, 6+ GB minne, men de flesta Macar från samma tid (2008) kan endast med svårigheter köra moderna varianter av MacOS. Så där är det mjukvara som sätter gränsen, snart släpper väl Apple helt support för El Capitan, då kan man väl säga att burkar som stannar på den versionen av MacOS är obsoleta och inte längre håller pga säkerhetsuppdateringsbrist.

MacOS funkar dåligt med endast 4GB minne, men många Macar går ju inte att uppgradera. I praktiken krävs 6GB RAM. Så även svårigheter med uppgradera hårdvara stoppar många Macar från att hålla länge.
Citera
2018-10-29, 08:19
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har hatt en Macbook Pro i fem år, fram till februari i år. Sålde den då jag kände att jag inte behövde en sådan dyr dator.
Jag köpte mig en PC för lite under 5.000 kr. Och då kom allt tillbaka som jag hade glömt - långsamma uppdateringar, program som inte går att avinstallera, långsam och trög, rutor som ploppar upp stött och stadig, etc. Så det blir att ge bort den här till en släkting och köpa sig en Mac igen.
Säg nej till PC!
Du kan inte jämnföra en dyr Mac med en billig PC. Köp en PC för +20k så ska du se att den funkar finfint! Billiga datorer överlag är skit.
Citera
2018-10-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Som jag sa, folk jag känner... varför ha ett utlägg att det inte är en grund för en vettig statistik förstår jag inte poängen med. Det borde vara underförstått.
Dom som har Apple inom min vänskapskrets är folk som inte är speciellt kunniga inom tekniken och inte heller speciellt varsamma om sina produkter.

Var ett antal år sen jag läste på statistik, som var lite kinkigt att få korrekt av, så stack Apple ut en del.
Och hur antalet trasiga telefoner ökade lavinartat när en ny iPhone lanserades.

Vad jag menar är att man inte ska döma något utifrån sina egna synnerliga bristfälliga statistiska underlag, i synnerhet om man dessutom är klar över att det är just bristfälliga underlag.

Typ, jag har hört att Rolls Royce ska vara bra bilar, men så får jag en gång se en Rolls och den har gått sönder och då drar jag och sprider slutsatsen att Rolls är sämre än vad som sägs i media eller historiskt etc etc. Sådant blir liksom bara fel, att döma utifrån ett extremt magert underlag.

Att antalet trasiga telefoner ökade rejält när en ny iPhone lanserades kanske vi kan förklara med två sorters logik....

1. Att det tyvärr finns allt för många som i ivern att försöka fixa sig en ny dyr iPhone inte drar sig för försäkringsbedrägeri genom att avsiktligt spräcka sin iPhone för att få ut försäkringspengar till en ny.

2. Att Apple i hemlighet utvecklat speciella displayglas som automatiskt spricker i samband med att en ny iPhone lanseras.

Vilket tycker du är mest sannolikt?
Citera
2018-10-29, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Roligt påstående, men tyvärr falskt.
"...folk som är opartiska". Jo tjena.
Lägg gärna fram lite bevis och framförallt - berätta på vilket sätt personerna som säger detta är "opartiska". Jag vet att Microsoft använder apples produkter vid sina lanseringar. De är säkert frälsta "fanboys" de också.
Intressant att du kräver källor men kommer själv med påstående utan källor.
Practice what you preach.
Citera
2018-10-30, 11:26
Medlem
De äldre stämmer det nog överens på att de håller bättre kvalité än pc datorer i samma klass men de senaste mac laptopen från 2016 håller mycket dålig kvalité allt från skärmar som går i tu, tangentbord som strular, grafik kort som kraschar och cpu i9 som throttlar. De är inte värda den pengen apple tar för dem. Max 20k för 15tum annars får det vara
Citera
2018-10-30, 11:55
Medlem
EliasAlucards avatar
Det är en myt eftersom en Mac är en PC dator, idag mer än någonsin, eftersom den innehåller samma komponenter som en generisk Windowslaptop (och ja, laptop, inte en stationär dator, eftersom Mac idag är en stationär laptop). Det som skiljer en Mac från en "PC" är operativsystemet och lite kukande med UEFI. Apple tar hutlösa ockerpriser pga deras undermåliga operativsystem (iOS och macOS). Hade Apple sålt deras OEM hårdvara med Windows och Android, så hade deras datorer kostat lika mycket som Dell, HP osv.

Dessutom så har Mac sämre hållbarhet än "Pc datorer" eftersom ifall RAM minnet kukar ur så kan du inte bara gå och köpa nytt RAM och bara byta ut det som du gör på en normal stationär dator, eller för den delen på en laptop. Apple löder ju fast skiten har jag hört. Jag kan inte svära på att Apple löder fast RAM-minnet eftersom jag aldrig har ägt en Appleprodukt, men det är vad jag hört av trovärdiga personer, och det finns ingen anledning att betvivla detta påstående kring Apple's totalitära kontrollbehovsbeteende.

Ni som köper Apple är iGnoranta iDioter, ni tror att prislappen korrelerar med kvalitet och liknande dumheter. I ett sunt samhälle hade man tvångslobotomerat eller tvångssteriliserat Applekunder.
Citera
2018-10-30, 19:47
Medlem
Ser inget fel med att köpa en mac över en windows laptop, men skulle aldrig köpa en mac över en stationär PC jag kan sätta ihop själv efter önskad budget.
Citera
2018-10-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är en myt eftersom en Mac är en PC dator, idag mer än någonsin, eftersom den innehåller samma komponenter som en generisk Windowslaptop (och ja, laptop, inte en stationär dator, eftersom Mac idag är en stationär laptop). Det som skiljer en Mac från en "PC" är operativsystemet och lite kukande med UEFI. Apple tar hutlösa ockerpriser pga deras undermåliga operativsystem (iOS och macOS). Hade Apple sålt deras OEM hårdvara med Windows och Android, så hade deras datorer kostat lika mycket som Dell, HP osv.

Dessutom så har Mac sämre hållbarhet än "Pc datorer" eftersom ifall RAM minnet kukar ur så kan du inte bara gå och köpa nytt RAM och bara byta ut det som du gör på en normal stationär dator, eller för den delen på en laptop. Apple löder ju fast skiten har jag hört. Jag kan inte svära på att Apple löder fast RAM-minnet eftersom jag aldrig har ägt en Appleprodukt, men det är vad jag hört av trovärdiga personer, och det finns ingen anledning att betvivla detta påstående kring Apple's totalitära kontrollbehovsbeteende.

Ni som köper Apple är iGnoranta iDioter, ni tror att prislappen korrelerar med kvalitet och liknande dumheter. I ett sunt samhälle hade man tvångslobotomerat eller tvångssteriliserat Applekunder.

Kolla dessa videos för en experts uttalande om den usla byggkvaliten och komponent kvaliten i Macbooks. För övrigt så stämmer det, RAM är fastlött, SSD är fastlött, Batteriet är fastlimmat och tangentbordet fast med övre chassi skalet.

Citat:
Ursprungligen postat av detblirintebra
Kan rekommendera denna videon.

"Klippt från youtube"

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Louis Rossmann
Publicerades den 24 apr. 2018

1:01 - A1226/A1260 2007-2008 Macbook GPU failures, warranty service refusal
2:21 - A1226/A1260 2007-2008 Macbook Pro hinge/frame problem
3:16 - A1286 Macbook Pro - the "Unibody" myth, glued together pieces fall apart
4:58 - A1286/A1297 MCP power circuit failure due to poor buck converter design: C7771 issue
6:01 - iPhone 4 cellular placement fail
7:12 - iPhone 5 power button problem
7:27 - A1286 2010 Macbook Pro GPU kernel panics due to same buck converter defect from 2008/2009(this gives you a hint that apple engineers doesn't give a crap about engineering good products, same design flaw for three straight years)
10:04 - A1286 2011 Macbook Pro GPU failure, Apple gets sued over not addressing problem.
11:43 - Apple gives out badly refurbished boards as warranty replacements for 2011 GPU failures.
13:06 - 2012 Retina Macbook Pro: another motherboard issue (U8900), due to poor soldering/manufacturing method on the GPU buck converter.
14:46 - Mac Pro GPU failure (again).
16:27 - iPhone 6/6+ touchscreen issue due to structural issue.
18:23 - SSD soldered straight into the motherboard+ chip that would kill the macbook, because a power line would short out to ground when the chip dies.
20:18 - 2016 Macbook keyboard reliability issue.
21:52 - 2016 Macbook Battery failure issue.
22:50 - A1278 Macbook Pro SATA cable failures(yes, really).

Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
Här är flera relaterade länkar av elektronik och reparations experten Rossman som just behandlar frågan om kvalitet, pris och design och hur Apple verkligen lurar kunderna att betala dyrt för en undermålig produkt. Att en del haft tur med sina enheter är oftst för att de knappt belastat eller ens använt enheterna från köp dag till nutid. Se följande videos som behandlar olika enheter. Han har även videos om Iphones.

Dålig byggkvalite och design som är gjord för att de ska fela tidigt och brutalt med egendomliga kretskopplingar som är gjorda för att "lemlästa" enheten.
"Why does this kill a Macbook?"
https://www.youtube.com/watch?v=fcjbnQNamS8

Funkar inte om batteriet är dåligt. Byte är problematiskt då batterierna är fastlimmade industriellt till chassit.
"ENGINEER DIFFERENT!"
https://www.youtube.com/watch?v=h9S2_F7G6PM

Låg kvalite på PCB och lödningar soom resulterar i korrosion. Hade förväntat mig koppar oxidering av någon 800 kronors "made in China" laptop, inte en Apple dator..
"Can spec of green dust kill a Macbook?"
https://www.youtube.com/watch?v=uMNDHjo_vWQ

Usla extremt dyra supporten. Visar hur de vill lura kunden att betala dyrt för reparationer och byta ut saker som inte behövs bytas.
"Best Buy & Genius Bar tag team defenseless Macbook "
https://www.youtube.com/watch?v=MyKp7fiXkws

Dålig design och underdimensionerade komponenter som resulterar i tidigt felande av hårdvaran.
"Can room temperature kill a Macbook?"
https://www.youtube.com/watch?v=kE_TDLAM370
Citera
2018-11-04, 05:23
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Detta kan inte stämma, drällde ut ett helt glas vatten rakt över min öppnade Air (köpt vår 2014 för 9500kr fortfarande som ny trots daglig användning) fick skaka ur tangentbordet ordentligt och vände den för torkning över natt. Startade som vanligt på morgonen efter.
Du har haft tur. Dessutom är det inte vattnet som är problemet utan ämnena som finns i vattnet och dom försvinner inte för att du torkar datorn.

Kolla upp Louis Rossmann på Youtube.
Citera
2018-11-05, 20:45
Medlem
BugsyFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Du har haft tur. Dessutom är det inte vattnet som är problemet utan ämnena som finns i vattnet och dom försvinner inte för att du torkar datorn.

Kolla upp Louis Rossmann på Youtube.

Precis. Salterna och metallerna i vattnet sitter kvar och med lätt fukt och kondensation från tex omgivningen så riskerar man att i framtiden få kortslutningar och korrosion. De flesta PC laptops har spillsäkra tangentbord och spraylager på kretarna som avvisar vatten vid kritiska områden. Apple produkter saknar detta vilket är skammligt med tanke på priset.
Citera
2018-11-05, 21:48
Medlem
lasersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Det är ju skönt i alla fall att man inte blir dum i huvudet av art köpa Mac, för det verkar ju du ha blivit. *suck*

Som svar på TS flamebaitfråga; Enligt min uppfattning har Apple avsevärt bättre kvalitet på sina datorer än många PC-tillverkares. Det är allt från skärmar till styrplattor, tangentbord och byggkvalitet. Därmed inte sagt att ALLA PC är skräp! Tyvärr verkar taliban-idioterna på bägge sidor inbilla sig detta. Det finns bra och dåligt med allt, och jag håller till exempel helt med om att det är idiotiskt av Apple att inte tillåta RAM-byte på sina MacBook Pro’s. Men generellt så är det bättre prylar som håller längre utan några problem. Notera *generellt* och att detta är enligt min erfarenhet och åsikt.

Jag har jobbat inom IT sedan 80-talet, både med Windows och Mac. Jag har stött på skräp såväl inom Mac-världen som PC-världen. Men betydligt mer skräp inom den senare.

Med ytterst få undantag har samtliga jag känner som bytt från PC till Mac sagt efteråt ”Varför bytte jag inte tidigare?”. Det finns en anledning till att fler och fler programmerare och andra inom det professionella IT-lägret ger sig över till Mac-lägret...

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in