2018-10-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Dom flesta nya datorerna har aluminium skal/ytterhölje. Nån kafferast för att väcka dom är det inte heller fråga om nuförtiden. Apple var föregångare men PC har kopierat mycket och idag är det knappt nån skillnad.

Om något är PC snabbare då RAM minnen i PC Windows laptops tenderar att vara snabba DDR4 medans MBP kört med DDR3 länge och DDR4 av lägre hastigheter. Alla PC Windows laptops jag använt har vaknat inom någon sekund och varit redo på direkten. Detta sedans 2007. I standby läge ligger ju allt i RAM kvar förutom att RAM minnet uppdateras långsammare i standby läget för att spara ström/batteri.
Citera
2018-10-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Så NEJ! Att du kört äppel-grejer på din hårdvara gör ingen skillnad! Hårdvaran är i grunden en ordinär intel-hårdvara, med samma kvalitet, pålitlighet och prestanda vare sig du kör Windows, Linux (och jag klassar äpplets OS till Linux då den baseras på en Linux-version som jag tror ett universitet i Usa utvecklat i grunden..)

DU bör kunna något om datorhårdvara innan du lär ut. Att ha läst en artikel på Anandtech gör dig inte kunnig. Det handlar om hur de är byggda. Annars skulle tex alla bilar med samma motor prestera lika och hålla lika bra. En lögn självklart. Kom tillbaks när du har mer hår på hakan.
Citera
2018-10-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast, med tanke på att det från PC-anhängare i alla tider ivrigt påståtts att man får en dubbelt så bra dator för halva priset om man väljer PC istället för Mac, så borde ju verkligen en PC för 5K sopa mattan på alla sätt med en Mac för 12K, om påståendet är sant alltså.... För det skulle ju betyda att en dubbelt så bra PC skulle kosta 6K, och därmed en som vara ”bara” lika bra ca 3K....

Eller så kanske vi får enas om att dessa påståenden från PC-gänget generellt sett är extremt överdrivna....?

Det finns ett baspris innan man kan jämföra så. En PC Windows laptop på 10k är bättre än en MBP för 20k. Dessutom får du ingen MBP för 10k utan en MBA (Macbook Air) och då kan en 5k Windows PC laptop utmanna den. Så skeva inte nu med numrena likt en politiker. Vi är inga barn här utan vuxna.
Citera
2018-10-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMykonos
Det finns ett baspris innan man kan jämföra så. En PC Windows laptop på 10k är bättre än en MBP för 20k. Dessutom får du ingen MBP för 10k utan en MBA (Macbook Air) och då kan en 5k Windows PC laptop utmanna den. Så skeva inte nu med numrena likt en politiker. Vi är inga barn här utan vuxna.

Finns inga absoluta sakliga fakta som säger att en PC-laptop för 10K alltid är bättre än en MBP för 20K.
Att det finns väldigt prisvärda PC-laptops för 10K säger jag inte emot.
Citera
2018-10-25, 01:03
Medlem
Mac:ar har samma hårdvara som en PC även om den är rätt påkostad. Köper du en mac för 25tusen och en DELL XPS 13 för 25 tusen så håller de nog ungefär lika länge. I ett urval av 100 maskiner borde det bli 50-50 om det är mac eller pc som dör först. Jämför man dock en mac för 25 med en pc för 6 tusen, ja då det klart mac:en har ett naturligt övertag. Säger sig självt, komponenterna i moderkorten är lite mer kvalitativa, batteriet håller sjukt högre kvalitet och SSDn är Apples egen designade historia och inte nått skit gjort av Phison med den billigaste NAND som går att få tag på.

Dock måste man också komma ihåg en annan aspekt: en laptop slits väldigt olika beroende på "behandling" från användaren. Jag spekulerar men det är ju inte helt otänkbart att Mac användare är mer försiktiga med sina Mac:ar just för att de har ett högre andrahandsvärde. Jag är själv skyldig, min pc skiter jag lite i; Slänger den i soffan, kidsen kan slabba med glass i närheten, i dont care. Min mac däremot....Tar man 10000 användare av vardera pc och mac så krävs det ju endast en liten förbättring i "care" för att livslängden på rätt många mac:ar dramatiskt ökar och förbättrar den generella statistiken och människors "känsla" som kommer till uttryck i denna tråden.

En reparatör på Youtube som länkats innan här i tråden spyr ofta galla över hur dåligt designade mac är_ moderkorten, deras varma drift och så vidare. Hans tes är att Apple medvetet bygger in svagheter i komponenterna så att maskinerna ska gå sönder fortare. Samtidigt blir han lätt "bias" i sin uppfattning om att mac alltid går sönder då de enda datorer han får in i sin shop som är "värda" att reparera är just mac-laptops. Han ser aldrig en 3år gammal lenovo som stendog för ett liten lödning gick sönder eftersom skiten är poänglös att laga, andrahandsvärdet är noll. Sedan kan det säkert vara så att Apple inte skyddar sina datorer mot vattenskador i samma utsträckning som PC tillverkare.

Livslängden i operativ-systemet är ju något helt annat än hårdvaran. Här vinner nog Mac rätt lätt. Iallafall min egen erfarenhet.
Citera
2018-10-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonzichrille
Mac:ar har samma hårdvara som en PC även om den är rätt påkostad. Köper du en mac för 25tusen och en DELL XPS 13 för 25 tusen så håller de nog ungefär lika länge. I ett urval av 100 maskiner borde det bli 50-50 om det är mac eller pc som dör först. Jämför man dock en mac för 25 med en pc för 6 tusen, ja då det klart mac:en har ett naturligt övertag. Säger sig självt, komponenterna i moderkorten är lite mer kvalitativa, batteriet håller sjukt högre kvalitet och SSDn är Apples egen designade historia och inte nått skit gjort av Phison med den billigaste NAND som går att få tag på.

Batteriet håller kass kvalitet även på en MBP. Vad den visar för slitage kvittar tills du når 75% då batteriet lägger av. Därmed är 75 till 100% egentligen 4x. Så om du ser 90% batteri integritet är det egentligen 60% eller lägre. Välkommen till Apples värld.

Citat:
Dock måste man också komma ihåg en annan aspekt: en laptop slits väldigt olika beroende på "behandling" från användaren. Jag spekulerar men det är ju inte helt otänkbart att Mac användare är mer försiktiga med sina Mac:ar just för att de har ett högre andrahandsvärde. Jag är själv skyldig, min pc skiter jag lite i; Slänger den i soffan, kidsen kan slabba med glass i närheten, i dont care. Min mac däremot....Tar man 10000 användare av vardera pc och mac så krävs det ju endast en liten förbättring i "care" för att livslängden på rätt många mac:ar dramatiskt ökar och förbättrar den generella statistiken och människors "känsla" som kommer till uttryck i denna tråden.

Jag köper nog att folk är hårdare med en PC laptop än en 25k MBP pga priset. Dock går Macbooks sönder lika mycket vilket vittnar om vilket budget skräp de är internt.

Citat:
En reparatör på Youtube som länkats innan här i tråden spyr ofta galla över hur dåligt designade mac är_ moderkorten, deras varma drift och så vidare. Hans tes är att Apple medvetet bygger in svagheter i komponenterna så att maskinerna ska gå sönder fortare. Samtidigt blir han lätt "bias" i sin uppfattning om att mac alltid går sönder då de enda datorer han får in i sin shop som är "värda" att reparera är just mac-laptops. Han ser aldrig en 3år gammal lenovo som stendog för ett liten lödning gick sönder eftersom skiten är poänglös att laga, andrahandsvärdet är noll. Sedan kan det säkert vara så att Apple inte skyddar sina datorer mot vattenskador i samma utsträckning som PC tillverkare.

Inte konstigt han är bitter när Apple producerar sådant skräp. Anledningen att han inte har PC laptops är för att de sällan går sönder i samma utsträckning som Macbooks samt att de är betydligt lättare att laga eller för en billig peng hos tillverkaren eller valfri reparationsverkstad. Inte många verkstäder som hanterar Macbooks pga allt krångel. Dessutom är PC användare mer tekniskt begåvade och inte tekniskt handikappade som de flesta Apple produkt användarna.
Citat:
Livslängden i operativ-systemet är ju något helt annat än hårdvaran. Här vinner nog Mac rätt lätt. Iallafall min egen erfarenhet.

Du får nog ta av dig foliehatten. Man kan köra Windows 10 fullt ut på en dator från 2006 med en dual-core Core 2 Duo men du kan inte köra senaste MacOS på en MBP från 2008. Dessutom kan du gå tillbaks till tidigare versioner av Windows som Microsoft underhåller i över 5 år efter att en ny version kommit ut. Apple dödar av tidigare versioner direkt.
Citera
2018-10-25, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Finns inga absoluta sakliga fakta som säger att en PC-laptop för 10K alltid är bättre än en MBP för 20K.
Att det finns väldigt prisvärda PC-laptops för 10K säger jag inte emot.

Sluta prata med vuxet folk som om de vorre 10-åringar som ska bjudas på godis med snärjade bokstäver. Det kan du lämna till dina privata hobby aktiviteter. Vi kan omvända ditt argument lätt. Finns inga absoluta sakliga fakta som säger att en MBP för 20K alltid är bättre än en PC-laptop för 10K.
Citera
2018-10-25, 02:39
Bannlyst
Apple fanboysen borde kolla in dessa videos och övriga som funderar på att köpa Apple produkter. Här ser ni "kejsaren utan kläder".

Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
Här är flera relaterade länkar av elektronik och reparations experten Rossman som just behandlar frågan om kvalitet, pris och design och hur Apple verkligen lurar kunderna att betala dyrt för en undermålig produkt. Att en del haft tur med sina enheter är oftst för att de knappt belastat eller ens använt enheterna från köp dag till nutid. Se följande videos som behandlar olika enheter. Han har även videos om Iphones.

Dålig byggkvalite och design som är gjord för att de ska fela tidigt och brutalt med egendomliga kretskopplingar som är gjorda för att "lemlästa" enheten.
"Why does this kill a Macbook?"
https://www.youtube.com/watch?v=fcjbnQNamS8

Funkar inte om batteriet är dåligt. Byte är problematiskt då batterierna är fastlimmade industriellt till chassit.
"ENGINEER DIFFERENT!"
https://www.youtube.com/watch?v=h9S2_F7G6PM

Låg kvalite på PCB och lödningar soom resulterar i korrosion. Hade förväntat mig koppar oxidering av någon 800 kronors "made in China" laptop, inte en Apple dator..
"Can spec of green dust kill a Macbook?"
https://www.youtube.com/watch?v=uMNDHjo_vWQ

Usla extremt dyra supporten. Visar hur de vill lura kunden att betala dyrt för reparationer och byta ut saker som inte behövs bytas.
"Best Buy & Genius Bar tag team defenseless Macbook "
https://www.youtube.com/watch?v=MyKp7fiXkws

Dålig design och underdimensionerade komponenter som resulterar i tidigt felande av hårdvaran.
"Can room temperature kill a Macbook?"
https://www.youtube.com/watch?v=kE_TDLAM370

Citat:
Ursprungligen postat av detblirintebra
Kan rekommendera denna videon.

"Klippt från youtube"

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Louis Rossmann
Publicerades den 24 apr. 2018

1:01 - A1226/A1260 2007-2008 Macbook GPU failures, warranty service refusal
2:21 - A1226/A1260 2007-2008 Macbook Pro hinge/frame problem
3:16 - A1286 Macbook Pro - the "Unibody" myth, glued together pieces fall apart
4:58 - A1286/A1297 MCP power circuit failure due to poor buck converter design: C7771 issue
6:01 - iPhone 4 cellular placement fail
7:12 - iPhone 5 power button problem
7:27 - A1286 2010 Macbook Pro GPU kernel panics due to same buck converter defect from 2008/2009(this gives you a hint that apple engineers doesn't give a crap about engineering good products, same design flaw for three straight years)
10:04 - A1286 2011 Macbook Pro GPU failure, Apple gets sued over not addressing problem.
11:43 - Apple gives out badly refurbished boards as warranty replacements for 2011 GPU failures.
13:06 - 2012 Retina Macbook Pro: another motherboard issue (U8900), due to poor soldering/manufacturing method on the GPU buck converter.
14:46 - Mac Pro GPU failure (again).
16:27 - iPhone 6/6+ touchscreen issue due to structural issue.
18:23 - SSD soldered straight into the motherboard+ chip that would kill the macbook, because a power line would short out to ground when the chip dies.
20:18 - 2016 Macbook keyboard reliability issue.
21:52 - 2016 Macbook Battery failure issue.
22:50 - A1278 Macbook Pro SATA cable failures(yes, really).
Citera
2018-10-25, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Om man bortser från att Apple-laptops är mycket känsligare för vätska än många PC-laptops eftersom dom inte ens har vätskeavstötande yta på elektroniken vilket är vanligt på PC så är nog Apple mer hållbart eller har iaf varit historiskt sett.

Men har man otur och behöver reparera sin Apple så ligger man mycket risigare till än för PC.

Detta kan inte stämma, drällde ut ett helt glas vatten rakt över min öppnade Air (köpt vår 2014 för 9500kr fortfarande som ny trots daglig användning) fick skaka ur tangentbordet ordentligt och vände den för torkning över natt. Startade som vanligt på morgonen efter.
Citera
2018-10-25, 09:43
Medlem
Bbobis avatar
Så du tror att det är värsta grejen att din dator hållit i lite över tre år?
Citera
2018-10-25, 10:13
Medlem
Vetefan, frugan har en 4 år gammal mac. Tar 5 minuter starta datorn och internet, verkar som att den är trasig. Hon säger att det är för hennes hårddisk nästan är full men spelar väl ingen roll, virus alternativt sönder på något sätt. Själv har jag en PC jag köpte för 14000 år 2011. Bytte grafikkort för 2 år sedan för 7000, processorn flaskhalsar kortet på 8-10%~ så den är på sista versen nu. Men enda delen jag uppgraderat, aldrig någon komponent som gått sönder heller. Klarar alla spel på högsta utan problem med bra bilduppdatering, är väldigt snabb i övrigt. Fyller åtta år om 5 månader. Nu är det här stationära datorer som jag pratar om dock...
Senast redigerad av herrkaffekopp 2018-10-25 kl. 10:15.
Citera
2018-10-25, 11:13
Medlem
Windows är objektivt bättre än Mac.
Det har bevisats om och om och om igen av folk som är opartiska och inte frälsta av Apples märke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in