Citat:
Ursprungligen postat av
mnish
hmm.. jag har iaf nu Swedbank (samt sparkonto på Swedbank, vilket är för lättillgänglig o inte bra om man spenderar mycket) samt SEB.
tänker att man kan spara på ett ställe och använda andra stället för vardagsköp.
så typ Swedbank som sparkonto och använda seb bank till allt annat som till lön osv. vad tycker du? eller borde det vara tvärtom. har även revolut men tänker att man bara använder den när man är utomlands
Sluta spendera från sparkontot. Budgetera dina pengar. Hur mycket du behöver till mat och räkningar, hur mycket du vill ha i fickpengar, samt hur mycket du vill spara. Fickpengarna kan du spendera hur du vill. Sparpengarna ska du inte röra. Om det finns något du vill ha som du inte har råd med för fickpengarna, då får du planera och börja spara till det. Ett tips kan vara att ha flera sparkonton: ett för långsiktigt sparande (det som du verkar vara orolig att du slösar bort) och ett annat för sådant som du bestämt att du vill köpa ganska snart. Då har du:
* Räkningar och mat (detta har i alla fall jag på ett eget kort)
* Fickpengar att spendera hur jag vill (kort nummer 2), bör inte finns så mycket kvar i slutet av månaden
* Sparande till lyxkonsumtion
* Långsiktigt sparande
Resten är bara disciplin. Om du inte har den disciplinen så är det dags att börja träna. När det är tomt på de två mittenkontona då är det tomt, då har du inte mer pengar. Bara att börja fylla på varje månad och vänta tills pengarna finns.
Det är klart att du kan använda flera olika banker för att göra det bökigare att ta ut sparpengarna. Men så himla svårt ska det inte vara att ta kontroll över sitt beteende.