2018-10-24, 04:12
Medlem
Så skaffade mig ett konto hos en ny bank för några månader sedan och rätt snart märkte jag konstiga nummer började ringa på det simkort jag har anslutet mellan swish och det kontot.

Jag har inte svarat då jag inte svarar på nummer jag inte känner igen. Jag tänker om dom vill få tag på mig gällande något så skickar dom väll vanlig brevpost som jag alltid annars har varit med om?

Tack på förhand!
Citera
2018-10-24, 04:14
Medlem
Det ringer konstiga nummer och du tror att det är banken?

Nej, banken har då iallafall aldrig ringt mig. Varken Nordea eller Swedbank.
Citera
2018-10-24, 06:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Aldrig fått överraskande samtal från banken, enbart planerade så skulle någon bara ringa så drar jag öronen åt mig och se det som högst osannolikt.
Citera
2018-10-24, 06:27
Medlem
Lubrixs avatar
Väldigt liten chans att det skulle hända. Om det är något viktigt så skickar dom ut brev.
Citera
2018-10-24, 06:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Väldigt liten chans att det skulle hända. Om det är något viktigt så skickar dom ut brev.
Eller via internetbanken
Citera
2018-10-24, 06:37
Medlem
ThePresentMoments avatar
Testat att googla på nummerna?
Citera
2018-10-24, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Så skaffade mig ett konto hos en ny bank för några månader sedan och rätt snart märkte jag konstiga nummer började ringa på det simkort jag har anslutet mellan swish och det kontot.

Jag har inte svarat då jag inte svarar på nummer jag inte känner igen. Jag tänker om dom vill få tag på mig gällande något så skickar dom väll vanlig brevpost som jag alltid annars har varit med om?

Tack på förhand!

Har du kollat på vemringde.se? Där kan man se om det är en säljare som ringer.

Kan din bank ha "sålt" ditt telefonnummer?
Citera
2018-10-24, 12:54
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Hur vet du att det är banken som ringer eller varför tror du det? Vad är det för nummer?
Citera
2018-10-24, 15:52
Medlem
franges avatar
Det är inte bara så att du fyllt i telefonnumret på någon sajt (butik, spelsajt, Facebook eller vad som helst), varpå de sålt numret vidare? Sådant är inte direkt ovanligt idag...
Citera
2018-10-24, 18:56
Medlem
Banken ringer av två anledningar som jag vet. Kan vara fler.
Den ena är om de vill boka in ett personligt besök vilket knappast händer någon med en normal ekonomi. Det andra är om de ser konstiga transaktioner. När de gör det är de tvingade enl lag att tillfälligt stänga av kontot. I det läget är det även viktigt att snabbt komma i kontakt med kunden.
Citera
2018-10-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Den ena är om de vill boka in ett personligt besök vilket knappast händer någon med en normal ekonomi.

Kan hända om du har relativt mycket kontanta medel stående på ett konto. Hände mig när vi passerade 500k. Då vill banken gärna prata med dig som kund. Eller prata o prata. De vill sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in