2018-10-29, 07:55
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Hur har ni råd? Jag skulle gärna vara hemmafru, men min make vill inte försörja mig. Då är vi ändå höginkomsttagare. Men med bilar, hus, barn, bra mat och dryck osv så vill vi gärna ha två löner.

Har dock varit hemma lääänge med alla barnen så har fått pröva på att leva på en lön. Det går såklart jättebra, men när barnen är större vill vi kunna unna oss bättre standard igen.

Det går på en vanlig lön, bara man inte vänjer sig med utlandssemester, lyxmat, två bilar, utemat eller ändra extravaganser.
Citera
2018-10-29, 08:40
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det går på en vanlig lön, bara man inte vänjer sig med utlandssemester, lyxmat, två bilar, utemat eller ändra extravaganser.

Åker aldrig utomlands. Två bilar är ett måste dock när man bor på landet. När min make jobbar åker jag med barnen gärna till museum, biblioteket, olika fornminnen, skogen, havet etc. Ska man vara hemma länge med sina barn kan man inte bara sitta och kolla på tv. Barn behöver natur och kultur och aktiviteter. Springa runt i skogen, bada i en sjö, lära sig saker om vår historia och vårt land.

Däremot vill vi ”unna” oss vårlökar till trädgården, måla och ta hand om huset, rejäla ytterkläder till hela familjen så vi kan vara ute mycket, svensk närproducerad mat, fritidsintressen som tennis, piano och dans. Som sagt, jag har varit hemma länge med alla våra barn och vi har klarat oss på min makes lön. Men att vara hemmafru när barnen börjat skolan känns ovärt ekonomiskt. Vill ju ha råd att göra trädgården blomstrande, renovera gården, ha en säker bil, köpa kvalitet istället för kvantitet.

Jag tror på ett mellanting. Leva snålt under småbarnstiden för att familjen ska må bra, men jobba när barnen är i skolåldern, samt jobba innan man får barn. Tror även det är bra för barnen att se att även mamman har ett yrke.

Själv är jag så lyckligt lottad att jag doktorerar just nu och kan jobba hemifrån. För mig är det ultimat. Finns alltid hemma om jag behövs, men kan förkovra mig inom mitt ämne samtidigt. För andra kanske en halvtidstjänst är bäst. Och för vissa funkar hemmafrulivet bäst. Man prioriterar ju olika.
Citera
2018-10-29, 08:55
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Alltså jag är ju inte feminist WHAT SO EVER och jag tror att en manlig och en kvinnlig sjuksköterska (som män inte protesterar mot att kallas!) tjänar lika mkt och skiljer det ngt så är det väl ngn "pott" man haft att dela ut.......*typ*! Jag har två vuxna döttrar och de tycker det är mannen idag som behöver peppas och stöttas. Jag är kärring själv men jag är så grundligt trött på kärringar och det är inte kul.
Vafalls?
Är vi överens helt plötsligt?
Nä nu...!
Du har rätt och du behöver inte ens tro.
Lika lön för lika arbete har vi haft lag på sen 70-talet och den heter diskrimineringslagen. Vill du googla så är det fullständiga namnet: Diskrimineringslag (2008:567)
I den står att om någon diskrimineras pga kön så kan man anmäla detta och få dem dömda och få skadestånd.
Men, som med alla andra lagar så är t.ex DO (Diskrimineringsombudsmannen) mer benägen att hitta diskriminering mot kvinnor än mot män enligt modellen för "den progressiva stacken". De anser att män har makt och privilegier och får klara sig själva. Det är kvinnorna som är "offren".
De som driver på den lögnen är vad jag är trött på.
Citera
2018-10-29, 11:33
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Åker aldrig utomlands. Två bilar är ett måste dock när man bor på landet. När min make jobbar åker jag med barnen gärna till museum, biblioteket, olika fornminnen, skogen, havet etc. Ska man vara hemma länge med sina barn kan man inte bara sitta och kolla på tv. Barn behöver natur och kultur och aktiviteter. Springa runt i skogen, bada i en sjö, lära sig saker om vår historia och vårt land.

Däremot vill vi ”unna” oss vårlökar till trädgården, måla och ta hand om huset, rejäla ytterkläder till hela familjen så vi kan vara ute mycket, svensk närproducerad mat, fritidsintressen som tennis, piano och dans. Som sagt, jag har varit hemma länge med alla våra barn och vi har klarat oss på min makes lön. Men att vara hemmafru när barnen börjat skolan känns ovärt ekonomiskt. Vill ju ha råd att göra trädgården blomstrande, renovera gården, ha en säker bil, köpa kvalitet istället för kvantitet.

Jag tror på ett mellanting. Leva snålt under småbarnstiden för att familjen ska må bra, men jobba när barnen är i skolåldern, samt jobba innan man får barn. Tror även det är bra för barnen att se att även mamman har ett yrke.

Själv är jag så lyckligt lottad att jag doktorerar just nu och kan jobba hemifrån. För mig är det ultimat. Finns alltid hemma om jag behövs, men kan förkovra mig inom mitt ämne samtidigt. För andra kanske en halvtidstjänst är bäst. Och för vissa funkar hemmafrulivet bäst. Man prioriterar ju olika.

Jag anser att det ska vara upp till varje familj att lösa det på det vis de finner bäst.
Men det kräver ett så neutralt skattesystem som möjligt.

Det folk har en tendens att inte vilja ta in är att för mycket välfärd är lika valfrihetshämmande som för lite.
Citera
2018-10-29, 12:13
Medlem
Citat:
Jag anser att det ska vara upp till varje familj att lösa det på det vis de finner bäst.
Men det kräver ett så neutralt skattesystem som möjligt.

Det folk har en tendens att inte vilja ta in är att för mycket välfärd är lika valfrihetshämmande som för lite.

Du vill ju som jag förstår inte ha någon välfärd alls ö.h.t., vad skulle det vara för välfärd du pratar om?
Citera
2018-10-29, 17:31
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv

Du vill ju som jag förstår inte ha någon välfärd alls ö.h.t., vad skulle det vara för välfärd du pratar om?

Jag är inte emot skattefinansierad sjukvård med patientavgifter och någon form av högkostnadsskydd.
Jag är inte emot subventionerad dagisverksamhet om subventionerna är rimliga eller riktade.
Jag är inte kategoriskt emot barnaledighet eller vab, men den bör hanteras som studielån eller liknande.

Jag ä r emot idiotier som elbilspremier, ränteavdrag, avdrag för resor till/från arbete och det skyhöga skattetrycket
Citera
2018-10-29, 21:10
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag har en 90-talist-dotter och hon har lång utbildning och bra arbete på heltid. Hon har sagt att den dag hon får barn kommer hon ALDRIG att arbeta heltid. Finns inte på kartan..........men hemmafru? ........Känns långt borta. Jag HOPPAS dock att det kommer en ny typ "gröna vågen" där unga väljer nya sätt att leva och att vi får se massor med hemmafruar, hemmamän och människor som väljer andra liv än konsumtionens.

Roligt att du nämner det för rätt så nyligen var det ju ett program om den "nya gröna vågen". Källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/1164969

Så det finns hopp. Tycker mig se många tecken på att folk vill leva mer traditionellt på små eller stora sätt. Finns ju mycket mer ekologiskt tänk hos unga, att sticka kläder till sina barn och bo nära naturen. Att de yngre även beskrivs som "lata", det vill säga att de inser tidigt att det finns mer till livet än bara ett 9-5 jobb, bådar ju gott för en ökad mängd hemmafruar i framtiden.
Citera
2018-10-29, 22:51
Medlem
Citat:
Jag är inte emot skattefinansierad sjukvård med patientavgifter och någon form av högkostnadsskydd.
Jag är inte emot subventionerad dagisverksamhet om subventionerna är rimliga eller riktade.
Jag är inte kategoriskt emot barnaledighet eller vab, men den bör hanteras som studielån eller liknande.

Jag ä r emot idiotier som elbilspremier, ränteavdrag, avdrag för resor till/från arbete och det skyhöga skattetrycket

Låt mig gissa... dagis är för ensamstående föräldrar utan andra släktingar i livet som kan se efter barnen?

Ja sjukvården vill du nog ha kvar ifall du skulle bli sjuk.
Citera
2018-10-29, 23:02
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Låt mig gissa... dagis är för ensamstående föräldrar utan andra släktingar i livet som kan se efter barnen?

Ja sjukvården vill du nog ha kvar ifall du skulle bli sjuk.

Nädå. Jag tycker nog att barnomsorg ska vara överkomligt för en tvåbarnsfamilj med normala låglönejobb.
Men jag tycker inte den ska subventioneras med 90% för höginkomsttagare.

Jag är man. Jag dör innan tanken slår mig att man kan uppsöka läkare.
Nej, sanningen är att det tyvärr inte finns några vettiga finansieringsalternativ som inte har för hårda konsekvenser.
Citera
2018-11-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demented
Att ha vuxit upp med Hollywoodfruar på tv är nog bilden av vad en hemmafru är för en del 90-talister. Verkligheten kan de möjligen fråga en gammelmormor eller farmor om.

Det slog mig just att de gifta "hollywoodfruarna" i programmet har män med ursprung från mellanöstern. Är det för att kulturen med att försörja kvinnor är mer utbredd där?
Citera
2018-11-03, 09:11
Medlem
FacultyofMinds avatar
Citat:
Det slog mig just att de gifta "hollywoodfruarna" i programmet har män med ursprung från mellanöstern. Är det för att kulturen med att försörja kvinnor är mer utbredd där?

Det är väl bara en av fruarna, eller?
Citera
2018-11-03, 09:16
Medlem
Citat:
Nädå. Jag tycker nog att barnomsorg ska vara överkomligt för en tvåbarnsfamilj med normala låglönejobb.
Men jag tycker inte den ska subventioneras med 90% för höginkomsttagare.

Jag är man. Jag dör innan tanken slår mig att man kan uppsöka läkare.
Nej, sanningen är att det tyvärr inte finns några vettiga finansieringsalternativ som inte har för hårda konsekvenser.

Det är höginkomsttagarna som redan föder för få barn. Vill vi förstöra vår genbank? Intelligens är i stor utsträckning ärftligt. Skrämmande ärftligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in