Citat:
Ursprungligen postat av
Pungtering
Det går på en vanlig lön, bara man inte vänjer sig med utlandssemester, lyxmat, två bilar, utemat eller ändra extravaganser.
Åker aldrig utomlands. Två bilar är ett måste dock när man bor på landet. När min make jobbar åker jag med barnen gärna till museum, biblioteket, olika fornminnen, skogen, havet etc. Ska man vara hemma länge med sina barn kan man inte bara sitta och kolla på tv. Barn behöver natur och kultur och aktiviteter. Springa runt i skogen, bada i en sjö, lära sig saker om vår historia och vårt land.
Däremot vill vi ”unna” oss vårlökar till trädgården, måla och ta hand om huset, rejäla ytterkläder till hela familjen så vi kan vara ute mycket, svensk närproducerad mat, fritidsintressen som tennis, piano och dans. Som sagt, jag har varit hemma länge med alla våra barn och vi har klarat oss på min makes lön. Men att vara hemmafru när barnen börjat skolan känns ovärt ekonomiskt. Vill ju ha råd att göra trädgården blomstrande, renovera gården, ha en säker bil, köpa kvalitet istället för kvantitet.
Jag tror på ett mellanting. Leva snålt under småbarnstiden för att familjen ska må bra, men jobba när barnen är i skolåldern, samt jobba innan man får barn. Tror även det är bra för barnen att se att även mamman har ett yrke.
Själv är jag så lyckligt lottad att jag doktorerar just nu och kan jobba hemifrån. För mig är det ultimat. Finns alltid hemma om jag behövs, men kan förkovra mig inom mitt ämne samtidigt. För andra kanske en halvtidstjänst är bäst. Och för vissa funkar hemmafrulivet bäst. Man prioriterar ju olika.