2018-10-23, 14:10
Medlem
carminaburanas avatar
Skulle bara vilja höra lite sorgliga historier för att få mig på bättre humör. Jag jobbar som statist och lyckades får ett gig som betalar 15000 kr, precis det jag behöver för att klara vintern, men så ser jag att i ett tidigare jobb jag gjorde förra Dec hade de en "exklusivitetoption" där jag inte får göra några jobb för konkurrerande verksamhet. Det jobbet betalade 2000... Så jag kunde inte med gott samvete göra detta jobbet, så kunden tackade nej och gick med nån annan.

Mitt fel och jag kommer lusläsa mina kontrakt hädanefter.

Har ni liknande historier, så jag inte behöver känna mig fullt så ensam och korkad? (jag vet att 15000 inte är så mycket men för mig var det det)
Citera
2018-10-23, 16:18
Medlem
Slängde en kasse gräs över kanten på Västerbron när jag fortfarande höll på med sånt. Var helt säker på att snuten hade kommit på mig när tre bilar dundrar i 120 blås med sirener på min motsatta sida för att sedan trettio sekunder senare tvärnita, ta en u-sväng efter bron och börja köra mot mig. Då hivade jag ryggan ner i vattnet och det var 40 000 kr, bokstavligt talat ner i sjön (mälaren). Det var några tjuriga dagar efter det men det är bara att skaka av sig. Hade jag aldrig gett mig in i den branschen hade jag inte haft det lika bra som jag har det idag.

Annars hamnade jag ju i fängelse delvis på grund av andras klantighet. Det var bittert kan jag säga dig. Och mycket pengar i förlorad inkomst.
Citera
2018-10-23, 17:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Slängde en kasse gräs över kanten på Västerbron när jag fortfarande höll på med sånt. Var helt säker på att snuten hade kommit på mig när tre bilar dundrar i 120 blås med sirener på min motsatta sida för att sedan trettio sekunder senare tvärnita, ta en u-sväng efter bron och börja köra mot mig. Då hivade jag ryggan ner i vattnet och det var 40 000 kr, bokstavligt talat ner i sjön (mälaren). Det var några tjuriga dagar efter det men det är bara att skaka av sig. Hade jag aldrig gett mig in i den branschen hade jag inte haft det lika bra som jag har det idag.

Annars hamnade jag ju i fängelse delvis på grund av andras klantighet. Det var bittert kan jag säga dig. Och mycket pengar i förlorad inkomst.

Hard come, easy go!
Citera
2018-10-23, 17:45
Medlem
Hade gjort uppskov med vinsten från en lägenhet för att det inte skulle räknas mot inkomsttaket på CSN (detta var tydligen OK enligt CSN). Råkade ta upp vinsten till beskattning ett år tidigare än tänkt och åkte på att betala tillbaka 30000 kr i studiemedel som jag annars var berättigad till.
Citera
2018-10-23, 20:38
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Skulle bara vilja höra lite sorgliga historier för att få mig på bättre humör. Jag jobbar som statist och lyckades får ett gig som betalar 15000 kr, precis det jag behöver för att klara vintern, men så ser jag att i ett tidigare jobb jag gjorde förra Dec hade de en "exklusivitetoption" där jag inte får göra några jobb för konkurrerande verksamhet. Det jobbet betalade 2000... Så jag kunde inte med gott samvete göra detta jobbet, så kunden tackade nej och gick med nån annan.

Mitt fel och jag kommer lusläsa mina kontrakt hädanefter.

Har ni liknande historier, så jag inte behöver känna mig fullt så ensam och korkad? (jag vet att 15000 inte är så mycket men för mig var det det)

Om det inte är helt överspelat så kanske det är värt att fundera en vända till över statistjobbet, den typen av klausuler du skrivit på brukar inte hålla rent legalt, det är inte skäligt att få den typen av exklusivitet för 2000kr. Kanske kan vara värt att kolla upp lite noggrannare, iallafall innan du tackar nej till fler jobb.
Citera
2018-10-23, 21:52
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
Om det inte är helt överspelat så kanske det är värt att fundera en vända till över statistjobbet, den typen av klausuler du skrivit på brukar inte hålla rent legalt, det är inte skäligt att få den typen av exklusivitet för 2000kr. Kanske kan vara värt att kolla upp lite noggrannare, iallafall innan du tackar nej till fler jobb.

Ja absolut, hädanefter kommer jag ha stenkoll. Tyvärr är just detta överspelat. Man måste bränna sig på spisen ett par gånger tydligen... Detta gällde för 1 år, och går ut i januari...
Citera
2018-10-24, 12:00
Medlem
carminaburanas avatar
Jag skickade även ett väldigt sällsynt game and watch med rekommenderad post till Australien, men hade inte den blekaste aning om att postnord inte spårar där (eller i Kanada för den delen) följden blev att snubben claimade att det aldrig kom fram, och paypal numera står på minus 600 dollar. Tack för den, kärring på postnord som inte informerade. Man tycker ju att sånt ska de ha koll på och upplysa om, när man köper just rekommenderad. Den listan på land de inte spårar i är begravd på webbplatsen, och det var ju inte direkt Angola eller Uzbekistan jag skickade till...
Citera
2018-10-24, 12:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja absolut, hädanefter kommer jag ha stenkoll. Tyvärr är just detta överspelat. Man måste bränna sig på spisen ett par gånger tydligen... Detta gällde för 1 år, och går ut i januari...

Sådana klausuler är bara att bortse från när det gäller sådana skitsummor. Har du ett viktigt jobb som betalar 60+ tkr/mån kan det i vissa fall vara skäligt, men inte en chans att en sådan klausul håller för ett arbete för 2 000 kr. Djupt oseriöst av uppdragsgivaren att ens skriva in en sådan klausul.
Citera
2018-10-24, 14:15
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Sådana klausuler är bara att bortse från när det gäller sådana skitsummor. Har du ett viktigt jobb som betalar 60+ tkr/mån kan det i vissa fall vara skäligt, men inte en chans att en sådan klausul håller för ett arbete för 2 000 kr. Djupt oseriöst av uppdragsgivaren att ens skriva in en sådan klausul.

Usch, säg inte så! Jag som Var så nöjd med min ärlighet. Jag hade ju kunnat hålla käften, men jag hade haft grym ångest under tiden. Man vet ju inte vad som händer, de kanske kan stoppa den nya reklamen etc... Och det var en stor produktion. Värsta är att den ett års grejen går ut i slutet av januari... fan. Jg skulle hållet käften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in