• 1
  • 2
2018-10-22, 21:09
Medlem
TaxiDs avatar
Hej!

Den 25:e Sep fick jag 4700 från försäkringskassan. Jag jobbade ingenting då och bara min hyra ligger på 6k utan el.

Och denna månaden har jag jobbat helt ok... Men jag får lönen nästa månad 25e. Hur fan ska jag överleva? Kommer få 0. Varit med i A kassa sen 2018 Juli. Kommer jag få ett nej för bostadsbidrag för jag tjänat mycket de året?

Ge tips tack. Mörka tider just nu.
Citera
2018-10-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Hej!

Den 25:e Sep fick jag 4700 från försäkringskassan. Jag jobbade ingenting då och bara min hyra ligger på 6k utan el.

Och denna månaden har jag jobbat helt ok... Men jag får lönen nästa månad 25e. Hur fan ska jag överleva? Kommer få 0. Varit med i A kassa sen 2018 Juli. Kommer jag få ett nej för bostadsbidrag för jag tjänat mycket de året?

Ge tips tack. Mörka tider just nu.
ring och förklara läget för din hyresvärd och försök skjut på den betalningen. förutsätter att du har råd med 2st hyror nästa lön. även om det är just hyran som man ALDRIG ska låta bli att betala. Men har du en vättig hyresvärd kan du nog t.o.m få den uppdelad så du kan betala tillbaka den på tex 3månader. men det är högst individuellt. Men bättre att ta kontakt än att stoppa huvudet i sanden. Det är ett jävla skit att hamna i det läget mellan a-kassa och jobb. för att jag antar att du inte har någon du kan låna pengar till hyran. typ föräldrar eller liknande. vet att långt ifrån alla har den möjligheten.
Citera
2018-10-22, 21:19
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Growe
ring och förklara läget för din hyresvärd och försök skjut på den betalningen. förutsätter att du har råd med 2st hyror nästa lön. även om det är just hyran som man ALDRIG ska låta bli att betala. Men har du en vättig hyresvärd kan du nog t.o.m få den uppdelad så du kan betala tillbaka den på tex 3månader. men det är högst individuellt. Men bättre att ta kontakt än att stoppa huvudet i sanden. Det är ett jävla skit att hamna i det läget mellan a-kassa och jobb. för att jag antar att du inte har någon du kan låna pengar till hyran. typ föräldrar eller liknande. vet att långt ifrån alla har den möjligheten.
Hyresvärden sa ''låt den gå till inkasso och betala den när du har råd''

Har redan förra månadens räkningar som gått till inkasso och denna månaden kommer jag få en till hyra+räkningar jag inte kan betala för jag inte har pengar.
Citera
2018-10-22, 21:22
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Det finns inte mycket till val för dig; Bli kriminell tills du fått ordning på ekonomin!
Sälja knark, bedrägerier på nätet osv osv
Citera
2018-10-22, 21:23
flytta till något billigare, sälj saker, sluta slösa och börja spara in en buffert.
Citera
2018-10-22, 21:24
Medlem
Låt inte hyran gå till inkasso. Det säger värden bara för att det blir lättare att vräka dig. Fast jag vet inte rintigt hur du ska ta dig ur situationen heller. Be om ett förskott på lönen kanske så att det kan täcka hyran?
Citera
2018-10-22, 21:26
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Låt inte hyran gå till inkasso. Det säger värden bara för att det blir lättare att vräka dig. Fast jag vet inte rintigt hur du ska ta dig ur situationen heller. Be om ett förskott på lönen kanske så att det kan täcka hyran?
Tror också det .
Citera
2018-10-22, 21:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tror också det .

Är du utan betalningsanmärkningar och kreditförfrågningar idag? Om så är fallet kan du alltid söka ett kreditkort och betala räkningarna via tjänster på nätet.

Det suger att delbetala dessa fakturor under ett par månader för du kommer åka på effektiv ränta på 15-25% men det är trots allt betydligt bättre än exempelvis smslån.

Ett bättre alternativ vore att kontakta din bank och söka om ett litet privatlån, lägre ränta men det kräver nog ett besök på banken där du förklarar läget.

Gör allt för att få betalt hyrorna, du vill inte bli bostadslös på kuppen.
Citera
2018-10-22, 21:36
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Är du utan betalningsanmärkningar och kreditförfrågningar idag? Om så är fallet kan du alltid söka ett kreditkort och betala räkningarna via tjänster på nätet.

Det suger att delbetala dessa fakturor under ett par månader för du kommer åka på effektiv ränta på 15-25% men det är trots allt betydligt bättre än exempelvis smslån.

Ett bättre alternativ vore att kontakta din bank och söka om ett litet privatlån, lägre ränta men det kräver nog ett besök på banken där du förklarar läget.

Gör allt för att få betalt hyrorna, du vill inte bli bostadslös på kuppen.

Har försökt att ta lån, dessvärre utan lycka. Är de slutet för mig grabbar?
Citera
2018-10-22, 21:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har försökt att ta lån, dessvärre utan lycka. Är de slutet för mig grabbar?

Privatlån, via fysiskt möte på din bank? Har du betalningsanmärkningar förstår jag att den dörren är stängd men annars borde det funka!

Fråga chefen om du kan få ett förskott på lön är väl det som återstår.
Citera
2018-10-22, 21:42
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Privatlån, via fysiskt möte på din bank? Har du betalningsanmärkningar förstår jag att den dörren är stängd men annars borde det funka!

Fråga chefen om du kan få ett förskott på lön är väl det som återstår.
Ska försöka. Tack så mycket

Nu gav du mig hopp.
Citera
2018-10-22, 21:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ska försöka. Tack så mycket

Nu gav du mig hopp.

Ta med dig senaste lönespecen till banken eller visa på annat sätt hur mycket du nu arbetar - tror du kan få låna 10-15k utan större problem med de förutsättningarna om du varit kund i samma bank länge.

Det hela handlar ju egentligen bara om att brygga över tiden 30 dagar + en hyra på ca 6000?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in