• 1
  • 2
2018-10-22, 17:50
Medlem
Hej alla,

Letar efter en bil att köpa och har alltid tyckt om volvo V40 men varje gång jag nämner volvo V40 till någon så säger de undvik den..den är dålig...att den har en kinesisk motor?

Är det sant, jag hörde att de hade kinesiska motorer men det var länge sen? Jag letar efter begagnade vilket år ska man undvika för att få en kinesiska motor?

Tack
Citera
2018-10-22, 17:55
Medlem
Knoppys avatar
Hade en bekant som köpte en v40 som gått 19k mil, när den hamnade på skroten hade den precis passerat 43k mil. Du får dra dina egna slutsatser från det ^^
Citera
2018-10-22, 18:01
Medlem
SilentVictorys avatar
Du hittar Kinatillverkade motorer i en V40 om du importerar en Volvo som varit tillverkad i Kina.

Men varför skulle du göra det?
Citera
2018-10-22, 18:03
Medlem
dannekerrors avatar
Vilka årtal har du tänkt dig? Den äldre modellen är väl byggd i holland om jag inte minns fel. Rostar väldigt mycket på trösklar och skärmkanter.
Citera
2018-10-22, 18:05
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Lite osäker på detta men en föregångare till V40 hette 440 och hade ganska dåligt rykte. Tror att den tillverkades i Holland i en fabrik som Volvo ägde tillsammans med Mitsubishi, eller något sådant.

V40 tror jag tillverkades i Sverige. Även motorn.
Citera
2018-10-22, 18:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Vilka årtal har du tänkt dig? Den äldre modellen är väl byggd i holland om jag inte minns fel. Rostar väldigt mycket på trösklar och skärmkanter.
Tror dom nyare åxå är det. Jag har slutat att skruva i just 40 modellerna åt folk. Tycker att dom är tråkiga att greja med och kvaliten med volvo känslan är usel. Meeeeen det är nog bara jag som blivit allergisk mot dom.
Citera
2018-10-22, 18:11
Medlem
Någon kinesisk motor hittar du inte i en V40.
Men beroende på årsmodell och modell har det funnits ett antal olika motorer med olika bakgrund och tillverkningsorter.
Första generationens v40 var baserad på en Mitsubishi och kunde ha deras motorer alt Volvos egna.
2 och 3e generationens var i samarbete med Ford och har i grunden motorer från Ford Volvo och PSA.
De du kan beställa i dag har enbart Volvos motorer.
Bilarna i sig själva är väl inte några dåliga bilar men kanske inte några slitvargar.
Men är du ute efter en tidig skall du undvika den med Mishubishimotor heter 1.8 ti.
Senare fordmotorn 1.8 F. Som är tråkig och törstig.
Citera
2018-10-22, 18:13
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Lite osäker på detta men en föregångare till V40 hette 440 och hade ganska dåligt rykte. Tror att den tillverkades i Holland i en fabrik som Volvo ägde tillsammans med Mitsubishi, eller något sådant.

Men v40 byggs väl i Belgien, ligger inte fabriken i Gent.
Det är vad jag tror.
Citera
2018-10-22, 18:14
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Men v40 byggs väl i Belgien, ligger inte fabriken i Gent.
Det är vad jag tror.

Du har rätt.
Citera
2018-10-22, 18:16
Medlem
tastass avatar
Citat:

Generation I tillverkades i Nederländerna (Born) och var en systerbil till Mitsubishi Carisma
Generation II & III tillverkades i Belgien (Gent)
Citera
2018-10-22, 18:16
Medlem
Citat:

Lite koll har du första generationen är tillverkad i Holland,
2a generationen och framåt har de tillverkats i Belgien.
Motorerna kommer lite var stans ifrån, Sverige, Tyskland Frankrike och England. Kan ha missat nån.
Första generationen var riktiga rostburkar, men kvalitén har höjts med tiden och den senaste är riktig trevlig men lite trång.
Citera
2018-10-22, 18:17
Medlem
Skojtens avatar
Som tidigare nämnt finns det inga kinesiska motorer i V40. Vidare är det väldigt stor skillnad på första och andra generationens V40. Det är inte ens samma biltyp. Är du ute efter den nya generationen rekommenderar jag T5 eller D4, allra minst ska du ha en D3 eller T4. Både T2, T3 och D2 kan du glömma. Sega, oinspirerade och tråkiga. Hitta en med panoramatak, blir mycket ljusare i kupén. Undvik utrustningsnivå under Momentum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in